در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

قیمت مسکن در دولت فعلی 4برابر شد

یک کارشناس مسائل مسکن درباره افزایش قیمت مسکن گفت: دولت باید تورم را کنترل کند در این شرایط هم افزایش قیمت مسکن کنترل می شود و هم افزایش دستمزدها کنترل می شوند و هم افزایش قیمت سایر مایحتاج مردم نیز کنترل می شود. تمام این مسائل ریشه ای عمومی در تورم دارد.
کد خبر: ۱۲۷۰۵۲۵

مهدی سلطان محمدی کارشناس مسائل مسکن در گفت و گو با جام جم انلاین درباره افزایش 400% مسکن در دولت روحانی گفت: افزایش قیمت مسکن موردی پوشیده نیست و اگر بخواهیم از ابتدای سال 91 محاسبه کنیم. چند برابر شده است. البته سایر اقلام نیز به همین شکل افزایش داشته است در همین فاصله اجاره بهاء حدودا سه برابر افزایش پیدا کرده است. در این فاصله درآمد مردم هم تغییر پیدا کرده و درآمد متوسط جامعه حدودا 3.73 برابر شده است و دستمزدها حداقل 4 برابر شده است. کمابیش می توان گفت این اعداد و ارقام با هم جلو رفته است.
 
وی ادامه داد: در تهران خرید خانه نسبت به سال 92 ده درصد سخت تر شده است. دلیل این است که در انتهای دوره رونق هستیم و معمولا در این دوره شاهد چنین وضعیتی خواهیم بود. در دو سه سال آینده این فاصله تعدیل می شود. این اتفاق به صورت دوره ای در بازار مسکن رخ می دهد. اتفاق غیر منتظره و عجیبی رخ نداده و ما شاهد تورم عمومی بودیم.
 
سلطان محمدی تصریح کرد: تورم ما غیر عادی است. کمتر کشوری در دنیا برای مدتی طولانی تورم بالای 30% را تجربه کرده است. در چند سال گذشته به دلیل تحریم ها و مشکلات ساختاری کشور تورم نسبتا بالا بود و امروز نیز تورم بالاست. در این دوره تورم بالای 20% است.
 
این کارشناس مسائل مسکن درباره مدیریت دولت در این شرایط گفت: دولت باید تورم را کنترل کند در این شرایط هم افزایش قیمت مسکن کنترل می شود و هم افزایش دستمزدها کنترل می شوند و هم افزایش قیمت سایر مایحتاج مردم نیز کنترل می شود. تمام این مسائل ریشه ای عمومی در تورم دارد. اما تورم قابل کنترل است و اکثر کشورهای دنیا موفق به کنترل تورم شدند. متوسط تورم در دنیا امروز 4% است در کشورهای توسعه یافته تورم در حدود 2% است. حتی در کشورهای نه چندان توسعه یافته همسایه ما از جمله عراق و افغانستان تورم ها نسبت به ایران پایین تر است. اینکه ریشه تورم چیست بحث اقتصادی گسترده تری دارد به هر حال مشکل اصلی اینجاست و ناشی از پدیده تورم است.
 
وی در پاسخ به پرسش مالیات از خانه های خالی که به تعویق افتاد گفت: مالیات بر خانه های خالی از سال 95 مصوب شده است و به لحاظ اجرایی مشکل داشتند. چون شناسایی خانه های خالی اساسا کار مشکلی است. چند مطلب در این مساله وجود دارد اساسا تصور مردم بر این که 2 تا 2.5 میلیون خانه خالی وجود دارد که با اعمال این قانون وارد بازار می شود که تصوری واقع بینانه نیست. این تعداد خانه خالی در سرشماری سال 95 بود و برای مقطع خاصی بود و امروز قطعا درصد بسیار پایینتر خواهد بود. البته ما به سامانه ای برای شناسایی نیاز داشتیم طراحی این سامانه چند سال طول کشید.
 
سلطان محمدی در پایان خاطرنشان کرد: اخیرا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد این سامانه آماده است تا در اختیار وزارت دارایی قرار بگیرد. اما حتی با این سامانه باید دید چقدر می توان در شناسایی خانه ها توفیق پیدا کرد چون همواره برای مالکین راهی وجود دارد تا خانه خود را خالی نشان ندهند. مساله دیگر هزینه های جستجوی خانه های خالی است که از درآمد حاصله بیشتر است و سازمان مالیاتی اشتیاق چندانی به این کار نشان نمی دهد. این مالیات برای سال اول معاف است و برای سال دوم نصف مالیات اجاره است. مالیات اجاره حدودا ده درصد قیمت اجاره است و نصف آن گرفته می شود یعنی 5% برای دوره دو ساله در مجموع دو و نیم درصد اجاره پرداخت می شود اجاره معمولا 4% ارزش خانه است این عدد آنچنان ناچیز است که اگر مالکی به هر مقصدی خانه خود را خالی نگه داشته باشد با این مالیات وارد بازار نخواهد شد و این مالیات نمی تواند مشوق خوبی برای ورود خانه های خالی به بازار مسکن باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها