از هر 10 بیماری که به کرونا مبتلا می شوند یک نفر حس بویایی خود را تا یک ماه بعد از ابتلا به کرونا به دست نمی آورد.
کد خبر: ۱۲۷۰۳۲۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، تغییر در حس بویایی و یا از دست دادن آن در کنار علائم دیگری نظیر سرفه و تب اکنون به عنوان یکی از علائم بیماری کرونا معرفی می شود.

گروهی از محققان ایتالیایی مطالعات دقیقی را روی افراد مبتلا به کرونا انجام داده اند و متوجه شده اند تقریبا 10 درصد از مبتلایان به این بیماری تا یک ماه بعد از پایان بیماری شان همچنان حس بویایی خود را نداشتند.

این مطالعه که در مجله JAMA Otolaryngology  منتشر شده است در گزارشی از تحقیقاتی پرده برداشت که شامل 187 ایتالیایی بود که ویروس داشتند اما به اندازه کافی بیمار نبودند که در بیمارستان بستری شوند.

محققان آنها را مورد بررسی قرار داده و از آنها خواسته اند که حس بویایی یا چشایی خود را دوباره یک ماه بعد ارزیابی کنند.

بر اساس تحقیقات به دست آمده مشخص شد که 10 درصد کرونایی ها تا یک ماه بعد از ابتلا حس بویایی ندارند.

کارشناسان می گویند  گاهی اوقات تغییر در حس بویایی قابل درمان نیست و ممکن است دائمی باشد.

اختلال در بو به طور غیرمستقیم می تواند مشکلاتی را برای طعم و مزه ایجاد کند  زیرا این دو با هم در ارتباط هستند.

دکتر کلر هاپکینز ، یکی از محققان و رئیس انجمن جامعه شناسی بریتانیا  گفت تیم وی در حال تحقیق است که آیا تغییر طعم و بوی تغییر یافته مربوط به کرونا  طولانی مدت است یا خیر.

او گفت: اطلاعات مربوط به سایر بیماری های ویروسی  و برخی از داده های جدیدی که ما جمع آوری می کنیم  نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق مردم بهتر می شوند اما برای برخی  بهبودی کند خواهد بود. برای افرادی که سریع تر بهبود می یابند  احتمالاً ویروس فقط روی سلول های بینی خود تأثیر گذاشته است.

برای افرادی که کندتر بهبود می یابند ممکن است این ویروس روی اعصاب درگیر بو نیز تأثیر داشته باشد. ترمیم و بازسازی این سلولهای عصبی می تواند طولانی تر طول بکشد.

دکتر جوشوا لوی ، متخصص دانشکده پزشکی دانشگاه اموری ، در یک سرمقاله مرتبط ، اظهار داشت که این "شواهدی امیدوارکننده" است که اکثر بیماران مبتلا به Covid-19 ممکن است احساس بوی و طعم خود را بازیابی کنند.

اما او می گوید برای افرادی که این مشکلات را تجربه می کنند ، مداخلات "بسیار ناامید کننده ای" وجود دارد.

وی گفت که این یافته ها نشان می دهد که تعداد افراد فقط در ایالات متحده که از احساس طعم و بو تغییر پیدا نکرده اند می تواند بیش از 72000 نفر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها