دادستان کل دیوان کیفری بین المللی تحریم‌های آمریکا ضد این نهاد را تاسف آور و اقدامی انتقام جویانه دانست.
کد خبر: ۱۲۷۰۲۵۷

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، فاتو بنسودا (Fatou Bensouda) دادستان کل دیوان کیفری بین المللی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ انگلیسی گفت: تحریم‌های آمریکا ضد دیوان کیفری بین المللی تاسف آور و اقدامی انتقام‌جویانه است.

او گفت در رابطه با تحریم‌ها همانطور که پیشتر من به طور علنی اعلام کرده ام این تحریم‌ها بسیار تاسف انگیز هستند. اینکه دولت کنونی در واشنگتن این موضع گیری را داشته است مایه نگرانی است. این همچنین اقدامی در جهت دخالت در فرآیند اجرای عدالت است. این مسئله هیچ هماهنگی با حاکمیت قانون و مسئولیت پذیری برای جنایات فاجعه انگیز یا یک فرآیند قضایی ندارد.

دادستان کل دیوان کیفری بین المللی گفت این تحریم‌ها تنها مناسب تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر هستند. این تحریم‌ها نباید ضد یک سازمان بین المللی وضع شوند. این تحریم‌ها نباید برای وکلا و دادستان‌ها وضع شوند. این تحریم‌ها نباید ضد مقامات قضایی بین المللی وضع شوند. ما بار دیگر تاسف خود را در رابطه با این تحریم‌ها اعلام می‌کنیم.

تو افزود: ما امیدواریم که آمریکا در تصمیم خود تجدید نظر کند. دیوان بین المللی تحت حمایت ۱۲۳ کشور قرار دارد. این دادگاه نماینده تمامی مناطق جهان است. هدفش مبارزه با مصونیت برای افرادی است که مرتکب جنایات فاجعه بار می‌شوند. ما یک نهاد قضایی هستیم. ما کاری مشروع را انجام می‌دهیم. ما کار خود را بدون هیچ اقدام جانبدارانه‌ای انجام می‌دهیم. ما باید کار خود را بدون هیچ اثرگذاری انجام دهیم.

دادستان کل دیوان کیفری بین المللی گفت این تصمیم آمریکا می‌تواند تبعات ناگواری به همراه داشته باشد. این تهدیدات غیرمنتظره هستند. این تهدید نگرانی‌هایی را در بین کارکنان ما ایجاد می‌کند.

او گفت: ما اقدامات خود را مستقل و هدفمند انجام می‌دهیم. باید بگویم که روسیه معاهده رم را امضاء نکرده است و از همکاری با دیوان بین المللی کیفری خودداری کرده است. آن‌ها حتی گزارشگر ما را در رابطه با تحقیقات درباره گرجستان تایید نکرده اند.

دادستان کل دیوان کیفری بین المللی همچنین تصریح کرد: آمریکا و اسرائیل سیاست‌های خود را ضد این دیوان کیفری هماهنگ کرده اند. آن‌ها به دنبال رسیدن به اهداف مشترکی هستند. به نظرم می‌رسد که آن‌ها با هم در این راه متحد شده اند. ما تمامی موارد چه در افغانستان و چه در فلسطین را بررسی می‌کنیم. این یک گمانه زنی نیست و بخشی از فعالیت ماست. با اطمینان کامل می‌گویم که هر دو طرف می‌دانند که ما یک دفتر حرفه‌ای داریم. ما کار خود را به صورت بی‌طرفانه انجام می‌دهیم. ما تلاش می‌کنیم که به وظایف خود بر اساس پیمان رم عمل کنیم.

شایان ذکر است چند هفته پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور وضع تحریم‌هایی را ضد دیوان کیفری بین المللی صادر کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که این نهاد بین المللی در ماه مارس تصمیم گرفت تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی نیرو‌های آمریکایی و دیگر نیرو‌ها در افغانستان آغاز کند. این تحریم‌ها بخش‌های مالی را شامل می‌شود و محدودیت‌های مسافرتی را برای مقامات دیوان کیفری بین المللی ایجاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها