ناشناخته بودن ویروس کرونا به مفهوم رایج شدن شائبه‌هایی در رابطه با درمان آن بود. در این میان ذهنیت‌هایی اغلب اشتباه شکل می‌گرفت و به مدد رسانه‌های مجازی فراگیر می‌شد.
ناشناخته بودن ویروس کرونا به مفهوم رایج شدن شائبه‌هایی در رابطه با درمان آن بود. در این میان ذهنیت‌هایی اغلب اشتباه شکل می‌گرفت و به مدد رسانه‌های مجازی فراگیر می‌شد.
کد خبر: ۱۲۷۰۰۶۶

از خوردن زنجبیل و عسل بگیرید تا تاثیر گرما بر شیوع ویروس. در اینجا مهم‌ترین ذهنیت‌های اشتباهی را بررسی کردیم که در رابطه با استفاده از ماسک میان شهروندان رواج پیدا کرده است.
۱
ماسک زدن فایده‌ای ندارد و پوشیدن دستکش و استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها کفایت می‌کند. این یکی از باورهای غلط درباه ماسک است چون مطالعات مختلف در جهان نشان داده ماسک،‌ محافظت‌کننده است. وزارت بهداشت کشورمان اعلام کرده در صورت استفاده از ماسک، ریسک ابتلا به کرونا 85درصد کاهش می یابد.

۲
ماسک حتما باید گران‌قیمت باشد تا خاصیت محافظت کنندگی داشته باشد. این نیز یکی از باورهای غلط رایج درباره ماسک است. درحالی که عده‌ای باور دارند فقط ماسک‌های گران‌قیمت و حرفه‌ای می‌توانند از آنها در برابر ویروس محافظت کنند. مسؤولان وزارت بهداشت می‌گویند: انواع ساده ماسک‌ها حتی نوع خانگی آنها نیز می‌تواند خاصیت حفاظتی داشته باشد.

۳
ماسک‌ های یکبار مصرف را باید پس از یک‌بار مصرف دور انداخت. این باور اشتباه سبب شده عده‌ای استفاده از ماسک را مترادف با تحمیل هزینه‌های گزاف بر خود بدانند اما کارشناسان می‌گویند ماسک‌ها را می‌توان شست و به دفعات استفاده کرد اما اگر براثر شست و شو قطر منافذ آن تغییر کرد می‌توان برای جبران یک لایه دستمال کاغذی به‌کار برد.

۴
پوشاندن دهان با ماسک کفایت می‌کند و نیازی نیست بینی پوشانده شود. به واسطه این باور اشتباه، تعداد افرادی که تنها دهان خود را با ماسک می‌پوشانند در حال افزایش است. البته برای عده‌ای سخت شدن تنفس، علت آزاد گذاشتن بینی است اما حقیقت این است که قطرات تنفسی از دهان و بینی قابلیت انتشار دارد و لازم است هر دو با ماسک پوشانده شوند.

۵
ماسک زدن به تنهایی کافی است و نیازی به رعایت بهداشت نیست. این نیز یکی از باورهای غلط درباره ماسک است. در حالی که عده‌ای تصور می‌کنند با زدن ماسک دربرابر ویروس کرونا کاملا مصون می‌شوند اما کارشناسان می‌گویند نباید هنگام استفاده از ماسک دچار امنیت کاذب شد زیرا مکمل ماسک،‌ شست وشوی مکرر دست‌ها و پرهیز از حضور در محیط‌های شلوغ است.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها