مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت خبر داد:

هدف‌گذاری ساخت واکسن ایرانی کرونا تا پایان امسال

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به صورت موازی در تلاش برای تهیه واکسن کرونا هستند و تا پایان امسال یکی از این شرکت‌ها موفقیت‌های خود در تولید این واکسن را عرضه می‌کند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به صورت موازی در تلاش برای تهیه واکسن کرونا هستند و تا پایان امسال یکی از این شرکت‌ها موفقیت‌های خود در تولید این واکسن را عرضه می‌کند.
کد خبر: ۱۲۶۹۹۹۴

به گزارش جام جم آنلاین، حسین وطن پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، افزود: واکسن های ایرانی HPV و آنفلوآنزای فصلی نیز تا پایان امسال تولید و عرضه می شود.

وی محیط ساخت واکسن و اطمینان از اثرگذاری آن را ۲ موضوع بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: محیط ساخت هر کدام از واکسن ها باید جداگانه باشد که این کار برای واکسن کرونا در حال انجام است.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با یادآوری این که ما در حوزه تولید واکسن تقریبا همپای کشورهای پیشرو حرکت می کنیم و دستاوردهای ایران با مجموعه های بین المللی قابل رقابت است، افزود: تعدادی از شرکت های دانش بنیان به صورت موازی در تلاش برای تهیه واکسن کرونا هستند که بزودی یکی از این شرکت ها موفقیت های خود در تولید واکسن را عرضه می کند البته بقیه شرکت ها نیز پیشرفت های خیلی خوبی در این زمینه داشته اند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سه شرکت دانش بنیان برای تولید واکسن HPV مشغول هستند که با توجه به سعی و تلاش و ظرفیت های علمی آنها این دستاورد تا پایان سال، به مرحله ساخت می رسد.

واکسن ایرانی HPV که برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم است، قرار بود تا پایان سال ۹۸ تولید شود که به دلیل برخی موضوعات به خصوص شیوع بیماری کرونا به تاخیر افتاد و تا پایان امسال شاهد این دستاورد محققان کشور خواهیم بود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت یادآور شد: این واکسن بلافاصله پس از تولید وارد مرحله کارآزمایی بالینی می شود، گفت: امیدواریم واکسن های ایرانی با موفقیت این مرحله را نیز پشت سر بگذارند و در دسترس همگان قرار گیرد.

وطن پور همچنین گفت: با توجه به زمان بر بودن کارآزمایی بالینی زمان دقیقی برای عرضه این واکسن های ایرانی (کرونا و HPV) به بازار نمی توان تعیین کرد، اما امیدواریم با سعی و تلاش محققان و همراهی مسئولان، این کار هرچه سریع تر به نتیجه برسد.

وی افزود: ما در این مرحله باید از شتاب زدگی در بیان دستاوردها پرهیز کنیم تا کارهای تحقیقاتی پس از انجام مراحل مختلف از جمله کارآزمایی بالینی و اخذ مجوز به اطلاع هموطنان برسد، البته شرکت های دانش بنیان هم دچار آسیب های حیثیتی نشوند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: هرچند ما با تمام توان در تلاش هستیم تا هرچه سریع تر نتیجه فعالیت محققان ایرانی در دسترس همگان قرار گیرد، اما رسیدن فعالیت های علمی به نتیجه مطلوب علاوه بر زمان بر بودن نیاز به طی مراحلی علمی مانند کارآزمایی و اخذ مجوز است که باید صبوری این اقدامات انجام شود.

وطن پور همچنین اظهار داشت: محققان ما با دسترسی به دانش تولید دارو، واکسن و تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، افتخار آفرین بوده اند.

وی ادامه داد: ما باید در تامین اقلام استراتژیک در داخل کشور مجهز باشیم، ولی این که هر کدام از این دستاوردها چه زمانی در جامعه عرضه می شوند، در کارآزمایی های بالینی و اخذ مجوزهای لازم از مبادی قانونی، مشخص می شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بحثی که در این زمینه برای تولید واکسن کرونا مطرح بوده موضوع اقتصادی بودن تولید آن است به این معنی که به چه میزان واکسن می تواند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مفید باشد یا به عبارتی با توجه به ضعیف شدن بیماری، آیا اساسا نیازی به تولید واکسن هم وجود دارد.

وطن پور تاکید کرد: در کنار این اما و اگرها، محققان ایرانی می خواهند از دنیا در این زمینه عقب نباشند و به عبارتی فناوران ما تمام ظرفیت خود را برای تولید واکسن کرونا صرف کردند و به موفقیت های خوبی دست یافتند.

وی افزود: در کنار راهکارهایی که برای پیشگیری و همچنین روش های درمانی از جمله استفاده از داروها اعم از شیمیایی و بایوتک، واکسن هم راهی برای مقابله با بیماری است تا مردم خود را در مقابل آن محافظت کنند و به عبارتی از شیوع بیماری در کشور جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها