سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از بیانیه اخیر سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۲۶۹۵۱۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره بیانیه اخیر سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس درباره برجام، اظهار کرد: برخی بندهای این بیانیه تنها سوالاتی درباره اهداف آتی این شرکای برجام در این مسیر ایجاد می‌کنند.
 
زاخارووا در ادامه گفت: دلیل اصلی تمام مشکلات و شکست‌ها در اجرای توافق هسته‌ای با ایران، اقدامات خراب‌کارانه آمریکا بوده و هست که به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و تا به امروز به تخطی سیستماتیک از مندرجات قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادامه داده است. ظاهرا، این در اروپا هم احساس می‌شود چرا که ضرورت دانستند تاسف و نگرانی‌شان در این باره را ابراز کنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت: اطمینان‌بخشی‌های شرکایمان در انگلیس، آلمان و فرانسه در تعهد به برجام و در راه دست‌یابی به راه‌کاری برای کاهش تاثیر منفی آمریکا بر ایران با اقداماتشان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش تنش پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و همچنین فکر کردن به فعال کردن مکانیسم حل اختلاف که در بند ۳۶ برجام قید شده است،‌ سازگاری ندارد.
 
او با بیان اینکه شکافت‌های متعدد موجود در روندهای مربوطه باعث شده تاکنون بازه زمانی مکانیسم حل اختلاف آغاز نشود، مطرح کرد: کمیسیون مشترک[برجام] قصد نداشت این کار را انجام دهد. در نتیجه، هیچ تصمیمی برای اجرایی کردن آن گرفته نشد و هیچ راهی برای بیرون رفتن از بن بست این روند وجود ندارد.
زاخارووا علاوه بر این بیان کرد: امیدواریم که خط مشی برلین، لندن و پاریس در راستای وظایف حیاتی حفظ برجام و بازگرداندن روند اجرای آن در چارچوب توافق شده اصلی قرار بگیرد. از نظر ما تمام اعضای برجام باید تعهدشان را نسبت اهداف عالی تعیین‌شده در برجام اثبات کنند. پنجمین سالروز برجام در تاریخ ۱۴ جولای دلیل خوبی برای این است. از شرکای اروپایی برجام می‌خواهیم از این فرصت برای بازگشت به دستورکار سازنده و متحد و ادامه دادن تلاش برای هدفی مشترک استفاده کنند.
 
اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پی این مطرح می‌شود که تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] جمعه هفته گذشته پس از دیدار و رایزنی بیانیه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند.
این سه کشور در بیانیه‌شان مطرح کردند: ما به اتفاق هم، به وضوح تاسف و نگرانی‌مان را درباره خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های دوباره بر ایران ابراز کرده‌ایم. از مه سال ۲۰۱۸ بی‌وقفه برای حفظ توافق فعالیت کرده‌ایم.
 
تروئیکای اروپا در بخشی از این بیانیه مدعی اجرای کامل تعهداتشان نسبت به برجام شده و از اقداماتی مانند ایجاد سازوکار اینستکس که تاکنون ناکارآمد بوده است به عنوان اقداماتی فراتر از توافق در راستای حمایت از آن یاد کردند.
 
این سه کشور اروپایی همچنین از ایران خواستند مذاکرات و اقداماتی «قابل توجه» را در هماهنگی با آن‌ها و دیگر کشورهای عضو برجام در این زمینه انجام دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها