گپ وگفت با عوامل برنامه رادیو فرهنگ

فرصتی برای آشتی‌کنان

برنامه‌های رادیویی در تابستان امسال به منظور آگاهی بخشی به مردم برای مقابله با ویروس کرونا و سلامت خانواده‌ها و برنامه ریزی برای اوقات فراغت رده‌های سنی مختلف ساخته شده است.
کد خبر: ۱۲۶۹۳۳۹

به گزارش گروه سیما جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، شبکه‌های رادیویی در تابستان ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا ویژه برنامه‌های متنوع و جذابی را در راستای ارتقاء سطح آگاهی و سلامت خانواده‌های ایرانی و همچنین برنامه ریزی برای اوقات فراغت رده‌های سنی مختلف، تدارک دیده اند.

رادیو اقتصاد و مشاوره‌های آموزشی
رادیو اقتصاد با توجه به ماموریت خود در راستای کمک به جهش تولید و اجرای دقیق دستور العمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تعدادی از برنامه‌های شاخص خود را برای پرداخت به موضوعات خاص فصل تابستان در جدول پخش جانمایی کرده است.
برنامه «ایستگاه نود و هشت»، با رویکرد برنامه ریزی اوقات فراغت، مشاوره‌های آموزشی با در نظر گرفتن فراغت سالم برای رده‌های سنی و خانواده‌های محترم در فصل تابستان است، برنامه «دکه» نیز برنامه ایی نمایشی با هدف تفریح و سرگرمی و رویکرد استفاده بهینه از فصل تابستان و گذراندن اوقات فراغت همراه با شادی و سرگرمی است؛ همچنین برنامه «دوباره صبح» به صورت جنگ روز‌های پنج شنبه با هدف تفریح و سرگرمی تهیه و پخش می‌شود که در فصل تابستان با رویکرد طنز‌های شاد و مفرح و جذب مخاطبان برای گذراندن اوقات فراغت ارائه می‌شود.
«جمعه بازار» برنامه ایی است که روز‌های جمعه ساعت ۸ الی ۹ صبح با هدف تقویت نگرش‌ها و باور‌ها و رویکرد تفریح و سرگرمی در فصل تابستان با محوریت بازارگردی‌های تابستانی و کسب و کار به روی آنتن می‌رود.
برنامه عصرگاهی «نود» و «هشتی ها» گاهی با هدف اطلاع رسانی و رویکرد تفریحات عصرگاهی تابستانه و نیز ویژه اوقات فراعت، تمرکز بر جوانان، آموزشی، زمینه اشتغال‌های نوین، یادگیری‌های هوشمند و کارآفرینی تقدیم شنوندگان می‌شود.
«دخل و خرج» نیز برنامه ایی مسابقه ایی با هدف ایجاد انگیزه در مخاطبان و خانواده‌ها با رویکرد تفریحی و سرگرمی و چالش‌های خانواده در خصوص اوقات فراغت است. همچنین برنامه «خوشه خند» که با ساختار مجله ایی و طنز درجه یک با هدف آگاهی بخشی و رویکرد تفریحی و سرگرمی با اجرای طنز عباس محبی و ایجاد شادی و نشاط برای خانواده بخصوص کشاورزان کشور، تقدیم شنوندگان می‌شود.

رادیو جوان و اوقات فراغت جوانان
با توجه به نزدیک شدن به ایام تابستان برنامه‌های رادیو جوان هم حال و هوای تابستانی به خود می‌گیرد. برنامه‌های نون بده، باحال شو و قاب صورتی از جمله برنامه‌های تابستانه رادیو جوان هستند.
برنامه عصرگاهی «نون بده» ترکیبی از جنگ و مسابقه است که روز‌های پنچ شنبه و جمعه به مدت ۳۶۰ دقیقه همراه مخاطبان است. همچنین برنامه «باحال شو» برنامه ایی شاد و مفرح است که مسابقه، بخشی از این برنامه می‌باشد و به مدت ۱۲۰ دقیقه پنج شنبه‌ها از رادیو جوان پخش می‌شود.
برنامه «قاب صورتی» طنز عاشقانه با موضوع ازدواج جوانان کاری از گروه جوان و تفریحات است که برای ایام تابستان در نظر گرفته شده و روز‌های پنج شنبه به مدت ۲۰دقیقه تقدیم مخاطبان می‌شود و برنامه‌های «جوان ایرانی سلام» برنامه «کافه رادیو» و برنامه «چوب خط» با موضوع اوقات فراغت جوانان در فصل تابستان و برنامه «خط آزاد» همراه با مسابقه طنز نیز برنامه‌هایی هستند که روز‌های شنبه تا چهارشنبه تقدیم شنوندگان می‌شود.
برنامه‌های «موج دانش» و «نمایش» نیز با موضوع اوقات فراغت مخاطبان و جوانان هر روز در ایام تابستان پخش می‌شود و برنامه «نبض» هر روز به مدت ۱۵دقیقه به بیماری‌های ناشی از گرما و آب آلوده در فصل تابستان و راه‌های پیشگیری و درمان آن می‌پردازد.
«این برنامه طبیعی نیست» عنوان برنامه ایی است که موضوع آن درباره هشدار‌ها و راه‌های پیشگیری از مصرف بی رویه آب و گرمای هوا است و روز‌های پنچ شنبه و جمعه به روی آنتن می‌رود. همچنین برنامه موسیقی محور «هفتگ» نیز از جمله برنامه‌های شاد و سرگرم کننده می‌باشد که روز‌های جمعه پخش می‌شوند؛ برنامه «جوان گشت» نیز با موضوع گردشگری در فصل تابستان روز‌های پنج شنبه و جمعه و برنامه «پاراگراف» با موضوع بورس و شرایط ویژه آن در تابستان روز‌های شنبه تا چهارشنبه تقدیم علاقه‌مندان بورس می‌شود.

سبک زندگی در روز‌های کرونایی در رادیو سلامت
رادیو سلامت با شروع فصل تابستان برنامه‌های ویژه ایی را تقدیم شنوندگان خود می‌کند.
برنامه «پشت پلک صبح» با رویکرد کتابخوانی و بازی‌های خانوادگی و «کوچه سلامت پلاک ۱۰۲» با موضوع اوقات فراغت در تابستان به روی آنتن می‌رود.
همچنین برنامه‌های «کودک من» و «فرزند من» نیز در ارتباط با چگونگی پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و کودکان از رادیو سلامت پخش می‌شود. علاوه بر آن «به زندگی سلام کن» برنامه ایست که به موضوع سلامت در تابستان می‌پردازد.
رادیو سلامت، با ساخت برنامه «با کتاب» به ترویج فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و معرفی کتاب‌های جدید پرداخته است.
برنامه «خونه زندگی» نیز برنامه ایی است که به بیماری‌های فصل تابستان، ورزش‌های تابستان و سبک زندگی در روز‌های کرونایی در تابستان، مهارت‌های نوپدید در ایام کرونا، ایمنی محیط منزل در تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در این فصل می‌پردازد.
دو برنامه «نیشتر» و «نیشگون» نیز برنامه‌های طنز رادیو سلامت است که رویکردی شاد، سرگرم کننده و مفرح دارد. همچنین برنامه گفتگو محور «غذا سلامت زندگی» با موضوع نکات تغذیه ایی تقدیم شنوندگان می‌شود.
برنامه «نیم نگاه» و «عصر نو» نیز با رویکرد چالش‌های پیش روی خانواده‌ها در برنامه ریزی زمان برای داشتن تابستانی مفید موضوعاتی است که مخاطبان را به شنیدن آن دعوت کرده است.

تابستانی شاد با رادیو صبا
از آنجا که رویکرد برنامه‌های رادیو صبا، طنز و سرگرمی است، تمامی برنامه‌های آن رویکردی تابستانه، مفرح و شاد دارد.
برخی از برنامه‌های رادیو صبا با توجه به شروع تابستان تغییراتی در آن‌ها صورت می‌پذیرد و رویکردی کاملا تابستانه می‌گیرد. برنامه «صبح صبا»، «شب نشینی با صبا» و «هم پای صبا» به سراغ موضوعاتی می‌رود که در تابستان بیشتر مطرح می‌شود و با حال و هوای تابستان منعطف می‌شوند.
«عصر تابستان» برنامه ویژه عصرگاهی رادیو صبا در تابستان است که به موضوعات و مشاغل تابستانی مرتبط است. برنامه «عصر تابستان» نیز یک برنامه مفرح، شاد و طنز است که ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۰۰ به مدت۹۰ دقیقه به روی آنتن می‌رود.

پیگیری مطالبات مردمی در رادیو ایران
برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» به صورت مجله رادیویی شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۵ دقیقه به صورت زنده با موضوع ارتباط با مسئولان مرتبط با حوزه تابستان و اوقات فراغت روی آنتن رادیو ایران خواهد رفت.
برنامه «خانه و خانواده» با موضوع اهمیت اوقات فراغت در تابستان با کارشناسان مربوطه گفتگو می‌کند و در برنامه «ایران امروز» میزگردی با حضور مسئولان آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های مرتبط با تابستان و اوقات فراغت برگزار می‌شود.
برنامه «راه شب» در قالب متن، گزارش و تلفن‌های مردمی به تابستان، جوانان، مشاغل و ظرفیت‌های شبانه در اوقات فراغت جوانان می‌پردازد و در برنامه «ایرانشهر» به موضوع تابستان و اهمیت اوقات فراغت در قالب نمایش، متن، برنامه و گزارش توجه می‌شود و در برنامه‌های «ایران را بشنویم»، «به افق آفتاب» و «ایران امروز» نیز موضوعات تابستانی مطرح می‌شود.
برنامه «روی خط ورزش» نیز به پیگیری مطالبات مردمی در خصوص اوقات فراغت اختصاص دارد و برنامه «کوی نشاط» به صورت نمایش تولیدی به موضوع اوقات فراغت فراغت کودکان، سفر، کلاس‌های تابستانی، بیکاری و فضای مجازی با شروع تابستان و فصل گرما می‌پردازد.
برنامه «صبح جمعه با شما» نمایش تولیدی است که جمعه‌ها ساعت ۹ صبح، موضوعات سفر، کلاس‌های آموزشی، تفریحات سالم، فضای مجازی و اوقات فراغت خانواده‌ها را در بر می‌گیرد.
مسابقه رادیویی «یک دو صدا» نیز با هدف سرگرمی در اوقات فراغت به برگزاری مسابقه با محتوای طنز و مسابقه بازیگری پخش می‌شود و مجله رادیویی «ورزش ایران» و برنامه «وقت اضافه»، برنامه «پارک ساعی» نیز در تابستان به موضوعات اوقات فراغت و موارد تابستانی اشاره می‌کنند. نمایش طنز «جارچی» با موضوعاتی مانند سفر، فضای مجازی، کلاس‌های آموزشی و تفریحات سالم در اوقات فراغت است.
برنامه «نمودار» نیز به صورت مجلهــــــــ رادیویی زنده، موضوعات آموزش‌های اقتصادی برای خانواده‌ها، کارآموزی و کارآفرینی برای جوانان، شاخص‌های اقتصادی برای توسعه و تقویت اوقات فراغت و رابطه دانش، کار و تولید را در بر می‌گیرد.
مجله رادیویی «رهاورد» به بررسی نقش و سهم فناوری در سپری کردن اوقات فراغت، خلاقیت در مدیریت عملی اوقات فراغت، تبیین و ترویج رهاورد‌های علمی برای بهبود اوقات فراغت با رویکرد آموزشی می‌پردازد و برنامه «خاص باشید» موضوعاتی مانند کارآفرینی، برنامه‌های خاص اوقات فراغت برای جوانان و شاخص‌های اوقات فراغت خاص را بررسی می‌کند.
مجله رادیویی «پلاک هشت» به موضوع آثار هنری اماکن مرتبط با دفاع مقدس، موزه‌ها، برنامه‌ها و نمایشگاه‌های مربوطه می‌پردازد و برنامه «تالار آیینه» با موضوع معرفی کتاب‌های خوب و مناسب برای اوقات فراغت پخش خواهد شد. در مجله رادیویی «کافه هنر» موضوعات در حوزه فرهنگ، ادب و سینما متناسب با تابستان و اوقات فراغت در نظر گرفته شده است؛ همچنین مجله رادیویی «حوض نقره» جمعه‌ها ساعت۱۷ به صورت زنده به موضوع فیلم‌های روز در حال اکران بنا به فراخور فصل تابستان می‌پردازد.

تابستانی گرم، اما دلچسب با رادیو تهران
برنامه «ماه بانو» برنامه‌ای است که به مسائل زنان می‌پردازد و برنامه «حکیمیه» نیز درباره سخنرانی‌های شاخصی که پیرامون حوزه‌های مختلف ایراد شده، می‌پردازد.
رادیو تهران اهمیت ویژه‌ای برای سالمندان قائل است و در برنامه‌ای با عنوان «کوچه درختی» سعی داشته تا به قشر سالمند و مسائل پیرامون آن‌ها بپردازد؛ رادیو تهران سعی داشته با تهیه برنامه ایی با عنوان «بازار تهران» در رابطه با جهش تولید و اهمیت آن گامی برداشته باشد. برنامه «تاریخ» هم جزو برنامه‌های تابستانی است که درباره تاریخ ایران اطلاعات جالبی را به مردم ایران زمین ارائه می‌دهد. «تالار وحدت» برنامه ایی است که به حوزه موسیقی پرداخته و با توجه به اینکه محیط زیست مسئله‌ای است که باید بسیار به آن پرداخته شود، رادیو تهران با ارائه برنامه «پارک پردیسان» در ایام تابستان به این امر مهم می‌پردازد.
برنامه «دارالفنون» نیز برنامه ایی است که به مسائل دانشگاه‌ها می‌پردازد و با روسای دانشگاه‌ها به گفتگو می‌نشیند، همچنین برنامه آموزشی «کنکور» هم از شنبه تا پنج شنبه، ساعت۱۷ برای کنکوری‌های عزیز ارائه می‌شود.

گفتگو‌های فرهنگی و هنری روی موج رادیو فرهنگ
رادیو فرهنگ نیر برنامه‌های تابستانی ویژه‌ای را تداک دیده که برنامه «چهارباغ» با ساختار گفتگومحور به‌صورت زنده ساعت ۲۴ با مضمون شعر و موسیقی و با محوریت شعرخوانی شنوندگان و پخش ترانه‌های مناسب یکی ازاین برنامه‌ها است.
مجله رادیویی «صبح به وقت فرهنگ» به‌صورت زنده ساعت ۶ صبح با موضوع اطلاع‌رسانی در حوزه برنامه‌های مرتبط با فصل تابستان و اوقات فراغت پخش می‌شود. مجله رادیویی «هفت کوچه» به صورت زنده ساعت ۹صبح با موضوع آشنایی با فرهنگ مناطق مختلف ایران و معرفی بازی‌های محلی، سفر، گردشگری و همچنین ارتباط با مراکز استان‌ها روی آنتن می‌رود.
برنامه «حریر سخن» با موضوع مشاعره ادبی و به کارشناسی دکتر اسماعیل آذر در تابستان هر روز پخش خواهد شد و برنامه «جوانه‌ها» که مجله ادبی و هنری برای نوجوانان در قالب‌های مختلف با هدف پرکردن اوقات فراغت است در تابستان موضوعات فرهنگی و تابستانی را دنبال می‌کند و مجله رادیویی «ده‌ترین» با موضوع معرفی برترین‌های حوزه گردشگری، میراث فرهنگی، فعالیت‌های گروهی و... روی آنتن می‌رود.
مستند رادیویی «آیش» از برنامه‌های تأمینی است که با موضوع ارزش‌بخشی به روستا از طریق معرفی فرهنگ، آداب و رسوم پخش خواهد شد و «فکرانه» نیز با موضوع بررسی راه‌های پرورش ذهن و خلاقیت برای تحلیل و تفکر با به کارگیری قصه برای کودکان و نوجوانان روی آنتن می‌رود.
برنامه «نگارخانه» به صورت گفت‌وگومحور، با موضوع فعالیت نگارخانه‌ها و هنر‌های تجسمی کشور در فصل تابستان پخش می‌شود و مجله رادیویی «هفت اقلیم» با موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با مروری بر رویداد‌های فرهنگی و هنری در تابستان ۹۹ و گفتگو با هنرمندان و نویسندگان و مؤلفان آثار روی آنتن می‌رود و برنامه «سفرنامه خوانی» موضوع خوانش سفرنامه‌ها و با هدف پرکردن اوقات فراغت پخش خواهد شد.
همچنین برنامه «گفتارش» به‌صورت گفتگومحور با موضوع گفتگو و گزارش در خصوص اوقات فراغت و فصل تابستان است که ساعت پخش آن متغیر است.

۶۳ موضوع کاربردی در زندگی در رادیو قرآن
طرح آموزشی تابستانی رادیو قرآن با عنوان «قرآن، دستور زندگی» از ۳۱ خرداد به صورت برنامه زنده عصرگاهی و در قالب مسابقه در رادیو قرآن شروع می‌شود. این برنامه تا ۳۰ مرداد به مدت ۶۳ روز ادامه دارد. در این ۶۳روز ۶۳ موضوع کاربردی رفتاری قرآن در زندگی با توجه به شعار سال (جهش تولید) و سلامتی روان در زمان انتشار کرونا و همچنین اوقات فراغت در قالب ۶۳ آیه قرآن کریم انتخاب شده است. این برنامه شنبه تا جمعه ساعت ۱۹ به صورت زنده پخش می‌شود و مسابقه محور است که اکثر شبکه‌های رادیویی با این طرح همکاری کرده‌اند.
برنامه «تسنیم» نیز با توجه به همان ۶۳ آیه، روز‌های شنبه تا چهارشنبه، ساعت۷ صبح با محوریت طرح آشنایی با این ۶۳ آیه در طول ایام تابستان با مخاطبان همراه خواهد شد؛ همچنین برنامه «قرآن و زندگی» هر روز ساعت ۱۰ پخش می‌شود که حالت کارگاهی و مشاوره خانواده دارد و با محوریت همان ۶۳ آیه از قرآن کریم و موضوعات کاربردی آن است.
در طول ایام تابستان برنامه «محله تلاوت» با رویکرد تفریحی به پخش تلاوت‌های درخواستی مخاطبان اختصاص دارد. در این برنامه علاوه بر مخاطبان، شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... به درتلاوت‌های درخواستی خود را اعلام می‌کنند. از این رو هم مخاطبان و هم چهره‌های معروف با برنامه همراه می‌شوند، همچنین مخاطبان نیز با سلیقه قرآنی و قاریان موردپسند افراد مشهور آشنا می‌شوند.
از دیگر برنامه‌های عصرگاهی برنامه «والعصر» است که رویکرد آن پوشش خبری برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در طول تابستان است.

تابستانی سرشاز از معارف قرآنی با رادیو معارف
برنامه صبحگاهی «مهربان باشیم» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۴۵ به صورت مجله رادیویی زنده به موضوع فضاسازی در مورد اوقات فراغت می‌پردازد و برنامه «افلاکیان» به صورت مجله رادیویی زنده و تولیدی به موضوع ترویج الگو‌های رفتاری با نگاهی به سیره علما اختصاص دارد.
برنامه «یار مهربان» مسابقه زنده با محوریت کتاب است و برنامه صبحگاهی «سلام زندگی» نیز در تابستان به پخش قسمت‌ها و فضاسازی در مورد اوقات فراغت می‌پردازد.
برنامه «رو به راه» نیز مجله رادیویی زنده است که اوقات فراغت در دوران کرونا را مورد توجه قرار می‌دهد همچنین در برنامه «گفتگوی ۲۱» به موضوعات تبیینی و مطالبه‌گری اوقات فراغت اشاره می‌شود.
برنامه «باغ تماشا» نمایش تولیدی در دسته برنامه‌های ترویجی است که به موضوع سبک زندگی دینی در قالب نمایش رادیویی می‌پردازد.
برنامه «به رنگ خدا» تابستان امسال با محوریت نامه ۳۱ نهج‌البلاغه پخش میشود و برنامه «داستان هفته» نیز جمعه‌ها به موضوع ترویج سبک زندگی دینی در قالب داستان و قصه‌گویی اختصاص دارد.
برنامه «پرسمان تربیتی» به سوالات مردم درباره اوقات فراغت پاسخ می‌دهد و بخش‌های خبری نیز هر روز در ساعت‌های ۱۱، ۱۹ و ۲۱ به اطلاع‌رسانی و پوشش خبری همایش‌های مرتبط با اوقات فراغت در فصل تابستان می‌پردازند.

نمایش‌های داغ رادیویی در رادیو نمایش
فضای عمومی نمایش‌های رادیویی در تابستان تا اندازه‌ای متفاوت نسبت به سایر فصول ارائه می‌شود، رویکرد طنز و سرگرمی در ساختاری مفرح و خانوادگی از ویژگی‌های سریال‌های رادیویی تدارک دیده شده برای تابستان است.
همچنین در نمایش‌های در نظر گرفته شده به موضوعات فرهنگی، تأکید بر روابط میان فردی و تحکیم بنیان خانواده، فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، احیای سنت‌های پسندیده پرداخته می‌شود.
«انبار کتاب جادویی» یکی از نمایش‌هایی است که درباره مواجهه نوجوانان با شاهکار‌های ادبی ایران و جهان است که این تابستان تقدیم شنوندگان می‌شود، «امروز تئاتر» نیز شنبه‌ها به نقد و بررسی اتقاقات مدیریتی و هنری، روی صحنه تئاتر اختصاص دارد.
برنامه «نمای نقره ای» نیز دوشنبه‌ها بارویکرد جدید به فیلم‌های روز ایران و دعوت از هنرمندان و چهره‌های سینمایی می‌پردازد.
پنجشنبه‌ها نیز رادیو نمایشی‌ها می‌توانند با مجله فانتزی «موسیقی» نقد و تحلیل موسیقی۲۱ تا ۲۲ همراه شوند.

هیجان را با رادیو ورزش تجربه کنید
رادیو ورزش در ایام تابستان برنامه «فوتبال در اروپا» را با هدف نقد و بررسی فوتبال اروپا تقدیم علاقه مندان می‌کند. همچنین مسابقه رادیویی «صوت تا سکو» نیز با موضوع علوم و اطلاعات ورزشی، تاریخچه جهان ورزش ایران، آشنایی با چهره‌های ورزشی، پیشکسوتان و شناخت توانایی مخاطبان در حوزه ارائه گزارش ورزشی تدارک دیده شده است که هدف آن بالا بردن اطلاعات عمومی مخاطبان در زمینه ورزش است. این برنامه شنبه تا پنج شنبه ساعت ۲۱ تا ۲۲ پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها