دیروز آمار قطعی مرگ‌ومیر روزانه ناشی از ابتلا به ویروس کرونا از مرز صد نفر هم تجاوز کرد.
کد خبر: ۱۲۶۹۰۷۸
این در حالی است که در هفته‌های اخیر که با شیب صعودی آمار مبتلایان به کووید 19 مواجه بودیم، تعداد فوتی‌های روزانه این بیماری بین 50 تا 80 نفر در نوسان بود و همواره گفته می‌شد تا زمانی که آمار مرگ‌ومیر به ریل صعودی بازنگشته است، نباید نگرانی زیادی از آغاز موج دوم شیوع این ویروس داشته‌ باشیم. اما حالا که آمار مرگ‌ومیر روزانه سه‌رقمی شده، نگرانی‌ها بابت اوج‌گیری دوباره این بیماری در کشورمان هم افزایش یافته‌است.

بی‌توجهی مردم به رعایت ضوابط بهداشتی، مهم‌ترین پیامی است که از افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا می‌توان دریافت کرد. این روزها مردم گمان می‌کنند همه‌گیری کرونا تمام شده‌است و با نگاهی به سطح جامعه شاهد هستیم بیشتر شهروندان رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی را کنار گذاشته‌اند و خیلی‌ها حتی دیگر ماسک هم نمی‌زنند. در این شرایط، بیماری نیز بین این افراد سریع‌تر منتقل می‌شود و هرچه سرعت انتقال بیماری بیشتر شود، موارد بستری افزایش می‌یابد. بالا رفتن تعداد موارد بستری ناشی از کرونا نیز رشد آمار مرگ‌ومیر این ویروس را به همراه دارد و اگر همین روند ادامه پیدا کند، شاهد اوضاع خطرناکی در سطح کشور  خواهیم بود. 

البته نباید تمام بار تقصیر افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان کووید 19 در کشور را بر گردن مردم انداخت؛ زیرا دولت نیز در کاهش محدودیت‌های تعجیل کرده‌است و در وضعیتی که هنوز وضعیت همه‌گیری در خیلی از استان‌ها در شرایط زرد یا حتی بحرانی قرار دارد، بسیاری از محدودیت‌های لازم برای پیشگیری از کرونا حتی در آن استان‌ها نیز برداشته شده است.
 
در این زمینه باید از دولتمردان پرسید باز کردن مهدهای کودک‌، آموزشگاه‌های خصوصی، مراکز فرهنگی و برخی دانشگاه‌ها در وضعیت کنونی چه فایده‌ای برای مردم دارد و آیا اهمیت باز بودن این مراکز بیشتر از حفظ سلامت شهروندان جامعه است؟ این بازگشایی‌ها در شرایطی اتفاق افتاده‌است که بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقدند تا پایان دوران همه‌گیری کووید 19 تمام مراکز تجمع مردم از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی باید بسته بمانند.

البته در وضعیت امروز جامعه، برخی موارد کاهش محدودیت‌ها دیگر غیرقابل بازگشت است، اما حداقل دولت باید کاهش محدودیت‌های دیگر را با شکیبایی بیشتری انجام دهد؛ زیرا هرقدر هم دولت بخواهد اجازه فعالیت مراکز مختلف را با تدوین پروتکل‌های بهداشتی صادر کند، مسلما وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های متولی برای نظارت بر اجرای پروتکل‌ها، نیروی انسانی کافی در اختیار ندارند. 

اتفاقا همین مساله کمبود نیروی نظارتی، بار مسؤولیت مردم را برای رعایت ضوابط بهداشتی دوچندان می‌کند. اصولا در ماه‌های اول همه‌گیری نیز دولت نقش زیادی در خانه‌نشینی مردم نداشت و بیشتر حساسیت خود شهروندان نسبت به ویروس کرونا باعث می‌شد پروتکل‌ها را جدی بگیرند.

اکنون نیز مجدد خود مردم باید حساسیت لازم را در این زمینه به خرج دهند و بی‌خیالی یک ماه گذشته را کنار بگذارند. در غیر این صورت، باید شاهد جولان هرچه بیشتر کرونا در سطح کشور باشیم. 
 
دکتر مسعود مردانی - عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها