در سال 98 بیش از 950 تن کشفیات مواد مخدر داشتیم. اکثر این میزان در مرزهای شرقی کشور و از مبادی ورودی کشور افغانستان بوده است.
کد خبر: ۱۲۶۹۰۷۱
ناصر اصلانی معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با خبرنگار جام جم آنلاین از اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در محوزه مقابله و برخورد با عرضه و توزیع مواد مخدر در سطح کشور و بین الملل سخن گفت:

میزان کشفیات مواد مخدر در سال 98 یک رکورد محسوب میشود
 
میزان کشفیات مواد مخدر در کشور چه مقدار بوده است؟
برای همکاران من و نیروهای مقابله ای سال 98 سال پرکاری بود و اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام دادند.
در سال 98 بیش از 950 تن کشفیات مواد مخدر داشتیم که در مقایسه با سال قبل، 20 درصد رشد داشتیم. این کشفیات پس از انقلاب یک رکورد حساب میشود. علت آن ضمن افزایش تولید، اقدامات ما در حوزه مقابله ای در بعد اطلاعاتی، عملیاتی، انتظامی و رزمی بوده است.

این میزان کشفیات با چه نسبتی از هر نوع بوده است؟
 حدود هشتاد درصد کل کشفیات مربوط به تریاک بوده که نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشته و پس از آن حشیش و هروئین و شیشه است. در این میان شیشیه با 16 تن  حدود 208 درصد افزایش را نسبت به سال قبل داشته است.
 
نیروهایی که در این حوزه فعالیت میکنند از کدام ارگان ها هستند؟
نیروهای مقابله ای عبارتند از نیروهای نظامی و انتظامی وزرات اطلاعات سازمان بسیج و سپاه و گمرک سازمان زندان ها. که 86 درصد کشفیات مربوط به نیروی انتظامی است.
 
تقسیم بندی این کشفیات بر اساس بعد جغرافیایی به چه صورتی است؟
76 درصد کشفیات در شرق بوده است. یکی از راهبردهای دبیرکل ستاد این است که اگر مواد مخدر در افغانستان تولید و از مرز افغانستان و پاکستان وارد کشور میشود در نقاط صفر مرزی و حاشیه شهرها گرفته شود.
 
 
آماری از میزان خساراتی که به قاچاقچیان وارد شده دارید؟
در سال قبل نسبت به سال 97 تعداد عملیات ها 24 درصد افزایش داشتیم که به وسیله آن 2168 باند و گروه متلاشی شد و 82 نفر از اشرار به هلاکت رسیدند. همچنین بیش از 20 هزار دستگاه توقیفی داشتیم و افزون بر 220 هزار نفر در طی عملیات ها دستگیر شدند.
علی رغم افزایش در تمام این آمارها میزان شهدای ما نسبت به سال قبل 56 رصد کاهش داشته که از توفیقات ما در سال گذشته بوده است.
 
این آمار در سال 99 چطور بوده است؟
در دوماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 46 درصد افزایش در کشفیات داشتیم. به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری ما با وزارت بهداشت اقدامات عملیاتی ما از 40 روز قبل آغاز شده.
 
در زمینه فروش اموال مصادره ای آیا آماری در دست دارید؟
در شناسایی اموال 54 درصد افزایش و در فروش آنها 33 درصد افزایش نسبت به سال 97 داشتیم. این اختلاف به دلیل قسمتی از اموال است که هنوز در صف تایید حکم قضایی خود هستند.
 
دلیل افزایش کشفیات شیشه در سال گذشته چیست؟
در سال های گذشته در داخل کشور ما افرادی در آشپزخانه های سنتی اقدام به تولید شیشه میکردند که توسط نیروهای انتظامی و با پشتیبانی نیروهای قضایی اکثریت این اماکن منهدم شد. در ای مقطع با کمبود شیشه در کشور قیمت آن در مقاطعی حتی تا کیلویی 200 میلیون تومان هم بالا رفت. اما از نیمه دوم سال 97 کشور افغانستان رو به ساخت و تولید شیشه کرد و اکنون این مقادیر کشف شده بخاطر تولید انبوهی است که در این کشور انجام میشود و از مرزها به ایران وارد میشود. پس از آن قیمت شیشه افت زیادی کرد و باعث شد بسیاری از معتادینی که قبلا هروئین و تریاک مصرف میکردند رو به مصرف شیشه بیاورند.
 
با اشغال افغانستان توسط آمریکا در میزان و نوع مواد مخدر چه تغییری ایجاد شده است؟
در سال 2000 و همزمان با اشغال افغانستان توسط آمریکا، تولید مواد مخدر در این کشور تنها 20 تن تریاک بوده است. در حال حاضر پس از گذشت بیست سال حضور نیروهای آمریکایی در این کشور از آماری بالغ بر 6800 تا 10 هزار تن هم صحبت میشود. اکنون در تمام زمین های مناسب کشت این کشور خشخاش تولید میشود و این اتفاق پیش چشم منادیان امنیت انجام میشود. این میزان هر ساله اضافه شده و در سالهای اخیر هم میبینیم که با ورود پیش سازها به این کشور به صورت قوی در بحث تولید شیشه وارد شده اند.

میزان کشفیات مواد مخدر در سال 98 یک رکورد محسوب میشود
 

در کشور ما چه شهر و استان هایی بیشترین اسیب را دیده اند؟
امروز ایران قربانی مواد مخدر هست. ترانزیت از مسیر سیستان و بلوچستان تا مرزهای غربی انجام میشود و تمام استان هادرگیر آن میشوند. امام خمینی میگفتند که مواد مخدر جنگ خاموش است. ما باید به جایی برسیم که اگر روزی مواد مخدر در خیابان ها باشد هیچ کسی به سمتش نرود.
دشمن امروز بخاطر درامد بیشتر حتی شیشه را با طعم ها و رنگ های مختلف تولید میکند تا تمام ذائقه ها را پوشش دهد. مبارزه با مواد مخدر در صدر آسیب های اجتماعی است که باید برای رفع آن در جامعه تلاش کرد.
 
رتیه ایران در مقابله با ترانزیت مواد مخدر جیست؟ سازمان ملل در این زمینه چه همکاری داشته؟
در اجلاس 2019 سازمان ملل صراحتا اعلام میکند که ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است. 12500 جانبازی که در این راه داشتیم گویای این مسئله است. مردم ما 3828 شهید داده اند تا مردم ایران و دنیا ایمن باشند.
کشورهای دیگر هیچ مقابله ای در برابر ترانزیت ندارند. در حالی که در کشور ما طبق نظر مقام معظم هبری اگر بخاطر کوتاهی ما مواد مخدر عبور کند و باعث آلوده شدن یک جوان اروپایی شود، ما مسئول  هستیم. چون طبق آیه قرآن ما در برابر تمام انسان های دنیا مسئولیت داریم و نجات یک نفر را نجات همه بشریت میدانیم.
کشورهای دیگر هم اگر به دلایل سیاسی نمیخواهند به ما کمک کنند، میتوانند بروند در کشوری مثل افغانستان و جلوی تولید و کشت این مواد را بگیرند.
اگر روزی ایران مبارزه را رها کند، جوامع آنها مملو از مواد مخدر خواهد شد.
 

درباره کشت خشخاش در ایران هر از گاهی شایعاتی منتشر میشه، چقدر درست است؟
بنابر قانون کشت خشخاش مطلقا ممنوع است. ما با اشراف اطلاعاتی که با کمک نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و اطلاع رسانی های مردم داریم توانسته ایم اکثریت این موارد را کشف و امحا کنیم. ولی ممکن است در منطقه ای صعب العبور که در دید افراد نیست یا مثلا توسط فردی در منزل یا گلخانه شخصی خوداین کشت انجام شود که این موارد را نیز به محض مطلع شدن ورود و برخورد میکنیم.
 
در فرودگاه ها و توسط مرز هوایی و به صورت مسافری چه نوع و چه مقدار قاچاق انجام میشود؟
ما در فرودگاه ها کشفیات زیادی داشتیم. در سال 98 مجموعا 1362 نفر در این زمینه در فرودگاه ها دستگیر شده اند که مقادیر مختلفی از تریاک، شیشه و هروئین را با خود حمل میکردند.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
۰
۰
به خدا مسئولانی نمی دانم چه بگویم ولی اگر ع داشتند مرز را با توجه به نامردی غربیها باز میکردند تا بفهمند یک من ماست چقدر کره دارد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها