محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در یادداشتی عنوان کرد که عیار سریال «سرباز» را بالاتر از تولیدات معمول نمایشی در تلویزیون می‌داند.
کد خبر: ۱۲۶۸۹۹۰

به گزارش گروه سیما جام جم آنلاین از مهر، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری یادداشتی درباره سریال «سرباز» که این روزها در حال پخش از شبکه سوم سیماست، نوشته و عنوان کرده است این سریال تجربه ارزشمندی برای گروه‌های نمایشی پیام‌دار و صاحبان حرف‌های جدی خواهد بود.

در این یادداشت آمده است: «یکی از دغدغه‌های همیشگی مراکز فرهنگی مهم و صداوسیما تولید محصولات نمایشی باکیفیت در راستای اهداف متعالی بوده است. اهدافی که سال‌های بسیار بهترین افراد برای آن بیشترین زحمات را متقبل شده و چه بسا زندگی و جان عزیز خود را در این مسیر فدا کرده‌اند. انعکاس هنرمندانه این اهداف بلند برای تاثیر در روش زندگی مردم از جمله کارهای مهم و البته خطیر مراکز تولید فرهنگی بوده است.

سریال‌های تلویزیونی همیشه از پرمخاطب‌ترین و موثرترین قالب‌های آگاهی بخشی در ارتباط با روش زندگی مومنانه بوده و هست. اگرچه به نظر می‌رسد تاکنون عدد تولید چنین کارهایی اندک بوده اما کسانی که سررشته‌ای از تولید محصولات هنری دارند می‌دانند که انجام چنین کارهایی به دلایل گوناگون تا چه میزان سخت و گاهی طاقت‌فرساست.

سریال «سرباز» که این روزها از شبکه سه در حال پخش است از جمله این کارهاست. کاری متفاوت و به اعتقاد نگارنده با عیاری بالاتر از سریال‌های رایج و معمول. مجموعه‌ای که ساختش حتماً راحت نبوده و سازنده‌اش به سبک و سیاق داستان‌های مدرن به لایه‌هایی از شخصیت انسان نقب زده است که معمولاً از آن‌ها غفلت می‌شود. مجموعه نمایشی‌ای که به نظرم توانسته پیام خود را در باب آنچه که ما از سبک زندگی درست می‌شناسیم آرام و زیرپوستی منتقل کند. چه بسا می‌توان جهان این سریال را به جهان زندگی متدینانه نزدیک‌تر دانست. به خصوص در قسمت‌های اول و مقایسه پنهان دو خانواده یحیی و یلدا.

شخصیت‌های «سرباز» سیاه و سفید نیستند بلکه قضاوت درباره آن‌ها متفاوت است و بینندگان را به اظهارنظر و قضاوت‌های متفاوت وامی‌دارد و در نتیجه می‌آموزد چگونه باید تصمیم درست گرفت.

معتقدم سریال شخصیت‌پردازی‌های مناسبی دارد و سواد بصری بیننده را ارتقا می‌دهد، اگرچه ذائقه بیننده امروزی ممکن است عادت به این سریال‌های کند و بطئی که مبتنی بر شخصیت است تا حادثه، نداشته باشد اما اگر از این زاویه به این اثر نگاه شود و از آن حمایت، در ادامه روند اشکالات آن نیز برطرف و بر جاذبه‌های آن افزوده شود، تجربه ارزشمندی برای گروه‌های نمایشی پیام‌دار و صاحبان حرف‌های جدی خواهد بود. به علاوه اینکه این روند می‌تواند روی سینمای کشور هم تاثیر مثبتی بگذارد. سینمایی که فیلم‌های جدی و نجیب در آن مهجورند و بازار کارهای سخیف و متجاوزان از هنجارها و ارزش‌های جامعه گرم.

حتماً نقدهایی به این اثر وارد است اما سابقه گروه سازنده این مجموعه در آثار قبلی خود مانند «وضعیت سفید» و چند فیلم سینمایی محترم، نشان می‌دهد آنان در ساختن کارهای جذاب سرگرم‌کننده و البته ارزشمند، ناتوان نیستند اگر روایت متفاوتی را در این اثر انتخاب کرده‌اند دغدغه‌های ارزشمند و آرزوهای شیرین دارند و به احترام این دغدغه‌ها و به امید رسیدن به این آرزوها می‌توان از آن کاستی‌ها گذشت.

به هر حال حیفم آمد این چند جمله را درباره این سریال ارزشمند ننویسم و تشکر خودم را از مدیریت سازمان صدا و سیما به خاطر اعتماد به تجربه جدید اعلام نکنم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها