سازمان ملل متحد اعلام کرد

جنایت فجیع داعش در موصل در سال ۲۰۱۴

در ششمین سالگرد جنایت تروریست‌های داعش در پایگاه «اسپایکر» عراق، یک کارشناس عراقی از جزئیات جدید این جنایت پرده برداشت.
کد خبر: ۱۲۶۸۹۴۴

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، با گذشت شش سال از وقوع جنایت پایگاه اسپایکر عراق و قتل‌عام ۱۷۰۰ دانشجوی نظامی شیعه به دست تروریست‌های داعش، همچنان یادآوری این جنایت برای مردم عراق، دردآور و هولناک است.

«هشام الهاشمی» کارشناس سازمان‌های تروریستی در سالگرد این جنایت در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که با سه تن از فرماندهان وقت داعش که هم اکنون در زندان هستند، به گفت‌و‌گو نشسته و از آنان سؤال کرده است که چه کسی فرمان این قتل ‌عام را صادر کرد.

جنایتی که با همکاری برخی از عشایر منطقه در استان صلاح‌الدین رخ داد. در این حادثه که از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ به طول انجامید، برخی از دانشجویان دانشکده نظامی «اسپایکر» موفق به فرار شده و ۱۷۰۰ نفر از دانشجویان نظامی بازداشت شده به دست داعش نیز با شلیک گلوله اعدام شدند. جنازه بسیاری از این کشته شدگان کماکان یافت نشده است و هر از گاهی چند جنازه در رود دجله پیدا می‌شود که مربوط به ماجرای اسپایکر است.

الهاشمی در صفحه فیس بوک خود نوشت که از سه تن از فرماندهان وقت داعش پرسیده است که چه کسی دستور این کشتار را صادر کرد و اصولا چرا داعش از دانشجویان نظامی برای تبادل زندانیان با دولت عراق استفاده نکرد.

«ابو زید العراقی» از فرماندهان وقت داعش به الهاشمی گفت که دستور کشتار را فرماندهی به نام «ابومسلم الترکمانی» معروف به «ابو معتز القرشی» صادر کرد و تعدادی بالغ بر ۱۵۰ الی ۲۰۰ تروریست داعشی نیز دستور وی را اجرا کردند.

به گفته این فرمانده سابق داعش، اجرا کنندگان دستور قتل‌عام افرادی بودند که ریشه قبیله‌ای نداشته و افرادی بدون شغل و هویت و همینطور به شدت فاقد معلومات دینی بودند.

«ابو زید العراقی» افزود: «این افراد ایمان ضعیفی داشتند و صرفا از روی سخنرانی‌های رهبران داعشT بغض و کینه عجیبی نسبت به شیعیان پیدا کرده بودند.»

دومین فردی که هشام الهاشمی با وی در خصوص جنایت اسپایکر گفت و‌گو کرده، «عبدالناصر قرداش» است که اخیرا به دست سازمان اطلاعات عراق دستگیر شده و بسیاری وی را یکی از گزینه‌های جانشینی «ابوبکر البغدادی» معرفی کرده بودند.

قرداش در این گفت‌و‌گو مدعی شده که زمان وقوع جنایت اسپایکر در عراق نبوده و در مناطق شرقی سوریه مستقر بوده است. او نیز همچون «ابوزید العراقی» گفت که از دیگران شنیده «ابو مسلم الترکمانی» دستور کشتار را صادر کرده بود.

قرداش افزود: «زمانی که پس از ماجرای اسپایکر «ابو مسلم الترکمانی» را در رقه دیدم، به من گفت که پس از تسلط بر استان نینوی، هیچ عملیاتی همچون اسپایکر نتوانست مسیر درگیری‌ها را عوض کند و موجب رعب و وحشت شود و پس از اسپایکر شهرها و روستاها یکی پس از دیگری به دست تعداد ناچیزی از نیروها سقوط می‌کرد.»

الترکمانی در بیان اینکه چرا به جای کشتار، اقدام به مبادله اسرا نکرده است، به قرداش گفته بود: «فرصت فکر کردن در این باره را نداشتیم و صرفا به فکر رسیدن به شمال عراق و آزادی زندانیان التاجی بودیم؛ از این رو همه را کشتیم و این ایده که ۵۰۰ نفر از آن‌ها را برای تبادل اسرا نگه داریم را رد کردیم.»

«محمد علی ساجت» سومین فرمانده داعشی است که «الهاشمی» با وی گفت‌و‌گو کرده است. او از افراد بسیار نزدیک به ابوبکر البغدادی و منشی وی بود.

«ساجت» به «هشام الهاشمی» گفته است که جنایت اسپایکر در نزد البغدادی به معنای رعب و وحشتی بود که برای رسیدن به بغداد لازم بود تا انجام شود و سرکرده معدوم داعش به انجام چنین جنایت‌های هولناکی تمایل داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها