فناوری فین‌تك یا همان استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال به یكی از پرسود‌ترین و در عین حال، پررشدترین شاخه‌های فناوری دیجیتال تبدیل شده است البته سودمندی‌های فناوری‌های نوین مالی فقط به بانكداری، خدمات مالی، بیمه و تجارت محدود نمی‌شود.
فناوری فین‌تك یا همان استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال به یكی از پرسود‌ترین و در عین حال، پررشدترین شاخه‌های فناوری دیجیتال تبدیل شده است البته سودمندی‌های فناوری‌های نوین مالی فقط به بانكداری، خدمات مالی، بیمه و تجارت محدود نمی‌شود.
کد خبر: ۱۲۶۸۹۲۰
صنعت فین‌ تك چند سالی است به رونق بیشتر بازی‌سازی نیز كمك كرده و به شیوه‌های مختلفی به ایجاد تنوع در بازی‌ها، تسهیل كسب درآمد برای توسعه‌دهندگان و رضایت بیشتر كاربران انجامیده است.
 
نگاهی به آمارها
 
آمارها حكایت از آن دارد كه بازار صنعت بازی‌سازی در سال ۲۰۱۹ ارزشی حدود ۱۲۰ میلیارد دلار داشت كه ۶۰‌درصد بیشتر از ارزش این صنعت در سال ۲۰۱۵ و تقریبا دو برابر ارزش آن در ۲۰۱۰ بود. در این میان، كارشناسان بر‌این باورند كه رشد صنعت بازی‌سازی از ۲۰۱۹ تا پنج سال بعد، سالانه ۱۲درصد خواهد بود.

اما رونق صنعت بازی‌سازی می‌تواند به رشد بسیاری از حوزه‌‌های دیگر نیز بینجامد كه برای نمونه می‌توان به گسترش ضریب نفوذ اینترنت، افزایش استقبال از تجهیزات مرتبط با بازی و البته، نوآوری در صنعت فین‌تك اشاره كرد. فین‌تك از حوزه‌هایی است كه نوآوری در آن به سود هر دو طرف در صنعت بازی‌سازی (بازی‌ساز و كاربر نهایی) خواهد بود.

تحول در شیوه‌های پرداخت

در گذشته‌، كاربران بازی‌ها برای خرید محصولات مختلف درون بازی، ارتقا و دیگر تراكنش‌های درون‌برنامه‌ای، چاره‌ای جز استفاده از كارت اعتباری و ابزارهای واسط پرداخت مالی (نظیر پی‌پل) نداشتند. پس از مدتی هم سروكله كارت‌های هدیه پیدا شد كه هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و برای بسیاری از گیمرها به‌ویژه در ایران كه با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو هستند، گزینه خوبی به‌شمار می‌رود. اما این دو گزینه (كارت‌های اعتباری و كارت‌های هدیه) تنها راه برای پرداخت پول به سازندگان بازی‌ها یا توزیع‌كنندگان آنها نیست.

گوگل چك‌اوت، آمازون‌پیمنتس و ده‌ها سامانه واسطه پرداخت دیگر، امكان خریدهای مرتبط با بازی‌ها را ساده‌تر می‌كنند. همچنین تعداد زیادی كیف ‌پول آنلاین متصل به حساب بانكی نیز وجود دارد كه می‌توان از آنها نیز بهره گرفت. در چند سال اخیر، شیوه‌های پرداخت با تلفن همراه سبب شده امكان خرید برای كاربران بازی‌های مخصوص گوشی هم ساده‌تر شود. اپل پی، سامسونگ‌پی و وی‌چت از محبوب‌ترین ابزارهای پرداخت موبایلی برای بسیاری از گیمرهای موبایلی هستند.

  رمز ارزها و بلاك‌چین

رمز ارزها نیز از پدیده‌های نوینی به شمار می‌رود كه به‌تدریج بر نقشش در رونق بازی‌های رایانه‌ای افزوده می‌شود. اگر روزگاری خرید بازی‌ها و نیز اقلام درون آنها فقط با پول رسمی ممكن بود، امروزه با رمزارزها نیز می‌توان بدون محدودیت‌هایی نظیر تحریم‌های بین‌المللی (نظیر آنچه برای ایران روی داده) خرید انجام داد. بسیاری از بازارهای ثانویه ایجاد شده برای خرید و فروش اقلام مرتبط با بازی‌های معروف نیز امكان پرداخت با رمزارزها را در اختیار كاربران قرار می‌دهند.

اما مزایای رمزارزها فقط به همین محدود نمی‌شود. یكی از مهم‌ترین دستاوردها در چند سال اخیر در دنیای رایانه، فناوری زیربنایی بسیاری از رمزارزها یعنی بلاك‌چین است. یك شكل جدید از نرم‌افزارها كه به اپلیكیشن‌های توزیع‌شده (Dapp) شهرت دارند، در واقع به جای این‌كه در یك سرور یا رایانه مشخص باشند، روی شبكه‌ای شامل صدها هزار رایانه (كه همان شبكه بلاك‌چین هستند) قرار می‌گیرند.
اپلیكیشن‌های توزیع‌شده نه‌تنها در برابر حملات هكری از امنیت بالاتری برخوردارند، بلكه به دلیل استقرار در شبكه بلاك‌چین می‌توانند فرآیند تبادل ارزش (در قالب رمزارزها یا هر چیز دیگر) را ساده‌تر كنند. خلاصه این‌كه فناوری بلاك‌چین، ابزار سودمندی برای اهدافی نظیر تبادل نامتمركز دارایی‌ها، محدودسازی شمار برخی اقلام مجازی، پرداخت امن و سریع و نیز كسب درآمد توسعه‌دهندگان از بازی‌هایی كه خلق می‌كنند، فراهم می‌كند.

افزایش رقابت برای توسعه بازی‌

تا اینجا بیشتر، مزایای شیوه‌های نوین پرداخت و دیگر موارد مرتبط با فین‌تك برای كاربران را بررسی كردیم، اما این شیوه‌ها بی‌تردید برای توسعه‌دهندگان نیز سودمند است. ساده‌تر شدن روش‌های كسب درآمد از كاربران این امكان را فراهم كرده كه توسعه‌دهندگان از شركت‌های كوچك و برخی كشورهای نه‌چندان توسعه‌یافته هم وارد میدان شوند و از فرصت موجود برای به دست آوردن بخشی از این بازار بزرگ استفاده كنند. این تنوع در طرف عرضه سبب افزایش نوآوری و تنوع و در نتیجه، كسب رضایت بیشتر كاربران نهایی می‌شود. در گزارش بازار جهانی بازی‌ها آمده است كه پیش‌بینی شده حدود ۴۰درصد از گیمرها در سال جاری میلادی برای بازی‌های مختلف مورد نظرشان پول خرج می‌كنند.

در مجموع ۲/۶ میلیارد كاربر بازی روی گوشی‌های هوشمند در این سال وجود خواهد داشت كه ۳۸درصد از آنها به شكل‌های مختلف برای این بازی‌ها دست به جیب می‌شوند. با وجود این‌كه شاید این رقم آن‌قدرها هم بالا نباشد، اما باید در نظر داشت كه از مقداری كه كارشناسان پنج سال پیش برای ۲۰۲۰ پیش‌بینی كرده بودند، ۵درصد بالاتر است.

با افزایش خرید بازی‌های مختلف، فرصت‌های اقتصادی بیشتری در بازار ایجاد می‌شود. این فرصت‌های اقتصادی بیشتر به نوآوری‌های بیشتر در فناوری‌های مرتبط با بازی و نیز شیوه‌های كسب درآمد می‌انجامد كه این خود باعث استقبال بیشتر از بازی‌های جدید می‌شود. در نتیجه چرخه‌ای سازنده از نوآوری و رونق اقتصادی شكل می‌گیرد كه می‌تواند برای همه طرف‌های حاضر در صنعت بازی‌سازی، از توسعه‌دهندگان و تولیدكنندگان سخت‌افزار گرفته تا مصرف‌كننده نهایی سودمند باشد.

فرصتی برای بازی‌سازان وطنی

تردیدی نیست كه تحریم‌های مختلف بین‌المللی، موانع مختلفی را پیش پای توسعه‌دهندگان ایرانی بازی‌های دیجیتال و به‌ویژه توسعه‌دهندگان خرد این بازار قرار داده است. با این حال، ابزارهای نوینی نظیر بهره‌گیری از فناوری‌های مرتبط با بلاك‌چین شاید بتواند زمینه ورود بهتر آنها به بازارهای جهانی را فراهم كند. از سوی دیگر، فرصت‌های گوناگونی نیز در داخل كشور برای نوآوری در حوزه فین‌تك وجود دارد كه توجه به آنها در نهایت می‌تواند به رشد صنعت بازی‌سازی نیز بینجامد.​​​​​​​

بازارهایی بی‌سابقه

خرید و فروش اقلام مجازی مربوط به بازی‌ها (نظیر جواهرات دیجیتال به دست آمده از امتیازات بالا) در چند سال گذشته، خود به یك كسب‌وكار تبدیل شده است و برخی از گیمرها از این راه، درآمد كسب می‌كنند. فراهم‌ شدن امكان خرید و فروش اقلام مجازی مربوط به بازی‌ها كه فناوری فین‌تك بی‌تردید در آن نقش دارد، به ایجاد انگیزه‌ بیشتر برای انجام بازی انجامیده كه در نهایت سبب رونق بیشتر صنعت بازی‌سازی می‌شود.
 
صالح سپهری‌فر - مشاور کسب و کارهای نوآور / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها