سفیر سابق ایران در گفتگو با جام جم آنلاین:

آمریکا قطعا از عراق خارج می شود

نزدیک به یکسال است که در عراق تنش وجود دارد و هجمه های زیادی را دارد به خود می گیرد یکی از ایت تنش ها و اعتراضات مردمی حضور نیروهای امریکایی در عراق است که همین امر منجر شده است حواشی های زیادی را به خود بگیرد. خیلی از سیاستمداران براین باور هستند تا عراق در عراق حضور دارد ارامش کامل در عراق حاکم نمی شود.
کد خبر: ۱۲۶۸۸۴۸

عادل عبدالمهدی مصوبه خروج نیروهای امریکایی در عراق را تحویل پارلمان مجلس داد که ارا خوبی گرفت و تصویب شد ولی تا به امروز چنین اتفاقی نیافته است. با رویکار امدن مصطفی الکاظمی خروج این نیروها قوت گرفته است در حدی که امریکا درخواست مذاکره را با بغداد داده است ولی سوالی که اینجا بوجود می اید با توجه به عقبه ایی که امریکا در منطقه و عراق از خود جا گذاشته است ایا خارج می شود؟
 
حسن دانایی فر سفیر سابق ایران در عراق در گفت و گو با جام جم انلاین درباره  مذاکره  آمریکا و عراق در خصوص خروج نیروهای امریکایی از بغداد گفت: مذاکرات بین آمریکا و عراق به طور رسمی از دهم این ماه شروع می شود و به تعبیر آمریکایی ها در رابطه با توافقات استراتژی بین عراق و آمریکا است. اولین موضوع خروج نیروهای آمریکایی و موضوع دوم روابط بین آمریکا و عراق در زمینه های اقتصادی و سیاسی و امنیتی و نظامی است و تجلی آن در خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: مصوبه پارلمان خروج آمریکایی ها از عراق را تاکید می کند و این خواست مردم عراق است. بازه زمانی محدودی برای تحقق این خواسته پارلمان وجود دارد و به نظر می رسد این مذاکرات نتیجه ای جز خروج نیروهای آمریکایی را در پی نخواهد داشت.
 
دانایی فر در ادامه این گفت و گو ادامه داد: این مذاکرات دوری از گفتگوها است و به یک جلسه محدود نمی شود. این پارلمان که به دولت فعلی رای اعتماد داده چنین مصوبه ای دارد. اگر آمریکایی ها خروج نکردند قطعا اخراج خواهند شد.
 
سفیر سابق ایران در عراق در پاسخ به این پرسش، با توجه به عدم تمایل آمریکا به خروج از عراق اجرای این مصوبه چه تضمینی دارد؟ گفت: آمریکا چاره ای جز خروج ندارد. با توجه به خواسته پارلمان و مردم عراق وشرایط فعلی آمریکایی ها که اکثر پایگاههای خود را تحویل عراق دادند. به این نتیجه می رسیم که باید نیروهای امریکا از بغداد خارج شود.
 
وی درباره امتیازگیری امریکا از عراق برای خروج نیروهای خود از عراق گفت: دلیل مذاکره این است که روند خروج زیر سوال رفت. و روند بقا آنها نیز زیر سوال رفت. چرا آمریکا تقاضای مذاکره کرده است؟ دلیل این است که تصور می کرد می تواند در عراق ماندگار شود و برای پایگاهها هزینه کرد و نیروهای جدیدی آورد ولی بعد از مصوبه پارلمان و واکنش های مردمی و شرایطی که برای نیروهای خارجی پیش آمد آمریکا تقاضای مذاکره و گفتگو را برای ادامه همکاری های بین طرفین مطرح کرد یعنی روند در عمل زیر سوال رفت.
 
دانایی فر ادامه داد: آمریکا طبیعتا به دنبال دست آورد هستند و میخواهند با مذاکرات فضا داغ باشد. معنای مذاکره این است و آمریکا حس کرد مجبور به خروج خواهد بود پس می خواهد توافق کنند و در عالم سیاست معامله امکان دارد. معامله و تفاهم دو مورد جدا از هم هستند. برای ترک می توان از هر دو روش استفاده کرد ولی قطعا مسیر مذاکرات در جهت خروج آمریکا است.
 
وی در پاسخ به این سوال، دولت عراق نوپاست آیا این چیدمان در پای میز مذاکره قدرت عمل دارد؟ تصریح کرد: سیاستمداران و مذاکره کنندگان خوبی در بین عراقیان وجود دارد سیاست این کشور از ظرفیت چانه زنی خوبی برخوردار است. ولی برای قضاوت زود است و باید صبر کرد. قطعا آمریکا از عراق خارج می شود. گفتگو یکی از مولفه هاست. عراق ها وجود نیروهای خارجی را در کشور خود بر نمی تابند. این ویژگی مردم عراق است. ترجمه این ویژگی در عمل زمان می خواهد.
 
دانایی فر در ادامه این مصاحبه با اشاره به این موضوع که چرا امریکایی ها در زمان عادل عبدالمهدی این مذاکره را درخواست نداده بودند اظهار کرد: آمریکایی ها نیامدند که بروند ولی حوادثی که رخ داد از جمله مصوبه پارلمان که مسبب آن عادل عبد المهدی بود آنها را مجبور به خروج کرد. این خروج به صورت لایحه بود و طرح نبود و مصوب شد. مردم حمایت کردند و نیروهای مقاومت نیز تایید کردند و حمایت شد این مساله یک روند است و به اشخاص مربوط نیست اشخاص تاثیر دارند و می توانند آن را کم و زیاد کنند ولی مساله روندی با اراده ملی در عراق است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
۰
۰
هرجادیپلمات های انقلابی عمل کرده اند کارهای بسیاربزرگی دراین عرصه انجام داده اند،ازهمسایگان وبویژه عراق وسوریه غفلت نکنید،دشمنان اصلی ما(شیطان بزرگ و صهیونیستها)،هرلحظه منتظرفرصت های سوئ هستند.

نیازمندی ها