وزارت خارجه افغانستان از اعزام هیاتی به ایران با تمرکز بر تامین بهتر امنیت مرزی مشترک میان دو کشور و جلوگیری از ترددهای غیر قانونی خبر داد.
کد خبر: ۱۲۶۸۷۳۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، وزارت خارجه افغانستان از اعزام هیاتی از کابل به تهران برای بررسی حوادث اخیر پیش آمده برای اتباع افغان خبر داد.
 
بر اساس بیانیه وزارت خارجه افغانستان، شورای امنیت ملی این کشور تصمیم گرفت تا به‌زودی یک هیات بلند پایه از کابل به تهران با هدف جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه سفر کند.
شورای امنیت ملی افغانستان با قدردانی از میزبانی ایران از مهاجران افغانستان، خواستار تساهل و همکاری بیشتر تهران با اتباع افغان شد.
وزارت امور خارجه افغانستان همچنین افزود که گزارش حوادث اخیر را به شورای امنیت ملی ارائه کرده و این شورا تصمیم گرفته با هدف جلوگیری از تکرار حوادث «ناگوار» این‌چنینی یک هیأت‌ بلندپایه به ایران سفر کند.
بر اساس این گزارش، هدف این هیأت مذاکره بر روی دلایل وقوع این حوادث «با تمرکز بر تامین بهتر امنیت مرزی مشترک میان دو کشور، جلوگیری از ترددهای غیر قانونی» است.
همچنین مذاکره برای تجدید قرارداد کمیساران مرزی که در سال ۱۳۳۵ میان دو کشور امضا شده، نیز جزء هدف سفر این هیأت عنوان شده است.
وزارت خارجه افغانستان همچنین اعلام کرد که این هیأت درباره مبارزه با قاچاق انسان در دو سوی مرز، آغاز روند تثبیت هویت شهروندان افغانستان و قانونمندسازی اقامت مهاجران و نهایی و عملی‌سازی پیش‌نویس موافقت‌نامه تنظیم استخدام کارگران افغان به شکل قانونی با مقام‌های ایرانی مذاکره خواهد کرد.
وزارت امور خارجه افغانستان اظهار اعلام کرد که شورای امنیت ملی افغانستان از تمام نهادهای ذی‌ربط دولتی و رسانه‌های خبری این کشور خواسته تا در مورد عواقب ناگوار سفرهای غیرقانونی و فریب‌کاری قاچاقچیان در دو سوی مرز اطلاع‌رسانی کنند.
 بر اثر آتش‌گرفتن خودروی حامل مهاجران افغانستانی در یزد، 3 تن کشته و 8 تن زخمی شدند. «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در تهران با سفر به یزد و دیدار با زخمی‌های این حادثه، گفت که عامل این آتش‌سوزی قاچاقچیان انسان هستند.
لیوال افزود: مناسبات دوکشور برای ما مهم است؛ نباید این حوادث تلخ باعث تیرگی روابط دو کشور همسایه، دوست، مسلمان و همزبان و دارای مناسبات تاریخی شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها