نمایندگان مجلس با ارجاع اعتبارنامه تاجگردون برای بررسی بیشتر به کمیسیون تحقیق موافقت کردند.
کد خبر: ۱۲۶۸۶۵۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 21 خرداد) مجلس شورای اسلامی در پی اخطار قانون اساسی علیرضا زاکانی درخصوص اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، با 159 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 254 نماینده حاضر در صحن، با ارجاع اعتبارنامه منتخب گچساران به کمیسیون تحقیق موافقت کردند.
 
علیرضا زاکانی با استناد به اصول 93، 85 ، 72 و 73 قانون اساسی، پس از قرائت گزارش شعبه 12 مبنی بر تایید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران گفت: براساس اصل 93 قانون اساسی، مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، مگر در تصویب اعتبارنامه نمایندگان. در این اصل به لفظ مجلس و تصویب اشاره شده است. کلمه مجلس در این اصل به معنای اظهارنظر دو سوم نمایندگان بوده و رأی فرد فرد نمایندگان موضوعیت دارد.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در اصل 85 قانون اساسی آمده است که سمت نمایندگی مگر در موارد خاص قائم به شخص نیست، بنابراین نمایندگان نمی توانند وظایف خود را به شعب واگذار کنند.
وی با استناد به اصل 72 قانون اساسی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. در سال 97 پس از اصلاح آیین نامه، شورای نگهبان مرجع رسیدگی به این موضوعات شد.
 
زاکانی با اشاره به نامه حضرت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان یادآور شد: در بند یک این نامه آمده است، ماده 7 موضوع اصلاح ماده 31 فراز دوم دو بخش دارد که اشکال بخش اول آن درباره تایید اعتبارنامه از این جهت که اعتبارنامه به تصویب مجلس نمی رسد، به قوت خود باقی است.
 
وی با بیان اینکه پیش از این مطرح شده بود که اعتبارنامه تنها در صحن علنی مجلس قرائت شود که آیت الله جنتی نسبت به آن ایراد گرفته و مطرح کردند که اعتبارنامه باید به تصویب نمایندگان برسد، ادامه داد: در بخش دوم نامه مذکور با توجه به فراز اول مبنی بر عدم تصویب اعتبارنامه ها در مجلس موثر باشد، مغایر اصل 93 قانون اساسی است. در بند دوم نیز آمده است در صدر ماده 10 موضوع اصلاح ماده 35 علی رغم اصلاح به عمل آمده با عنایت به اینکه ظاهر عبارت آن است که رئیس مجلس بدون رأی گیری اعلام نظر می نماید، ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.  
 
این نماینده مردم قم در مجلس یازدهم بیان کرد: از آنجایی که کمیسیون آیین نامه قرائت به تصمیم گیری تغییر داد، این باعث شد تا شورای نگهبان این اعتبارنامه را پذیرفت، در حالی که مجلس باید درباره اعتبارنامه آقای تاجگردون تصمیم گیری کند و موضوع استماع نیست. اگر این رویه اصلاح نشود پایه غلطی گذاشته می شود که در مجالس آینده هر فردی می تواند نهایتاً با تامین نظر 10 نفر اعتبارنامه خود را تصویب کند که در این شرایط مجلس مصلوب الید می شود.
 
زاکانی با بیان اینکه در صورت بروز شرایط فوق وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه مجلس با متخلفانی که از مجاری قانونی عبور کرده اند و در مجلس قرار گرفته اند، باید برخورد کند، اجرایی نمی شود، ادامه داد: نمایندگان نمی توانند سمت نمایندگی خود را به شعبه واگذار کنند.
 

رئیس مجلس اخطار زاکانی را وارد دانست

 
دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نماینده گفت: از آنجایی که سمت نمایندگی قابل واگذاری نیست، اخطار اصل 85 شما را وارد دانسته و آن را به رأی می گذارم.
رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار کرد: براساس ماده 194 آیین نامه داخلی مجلس پس از رأی گیری از نمایندگان، مسیر تصویب اعتبارنامه آقای تاجگردون مشخص می شود.
 
همچنین در ادامه، غلامرضا تاج گردون به انتقاد از تصمیم مجلس در رابطه به اعتبارنامه اش پرداخت که دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: ما حتما آن طور که شما گفتید قسم یاد کردیم مخصوصا در هیأت رئیسه دوبار قسم یاد شد که حتما آیین‌نامه داخلی و قانون اساسی را رعایت کنیم، ما واقعا قانون را رعایت کردیم بهرحال وقتی در این موضوع اخطار قانون اساسی است ما این اخطار را به رأی نمایندگان گذاشتیم که طبق آیین نامه است و نمایندگان رأی خود را دادند.
 
وی ادامه داد: همان شورای نگهبانی که شما را رد کرده اعلام داشته باید در مجلس هم نسبت به تصویب اعتبارنامه‌ها اتفاق نظر وجود داشته باشد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آیین‌نامه داخلی بعد از اینکه اخطار قانون اساسی رأی آورد اعتبارنامه طبق قانون به کمیسیون تحقیق می‌رود و کمیسیون تحقیق برای بررسی آن 15 روز وقت دارد، شما نیز می‌توانید نظرات خود را بیان کنید، در نهایت کمیسیون بر اساس وظایف خود اعمال نظر می‌کند. در واقع یا اعتبارنامه شما تأیید می‌شود یا رد که البته پس از آن نیز مجددا به مجلس می آید که باز هم سخنگو و شما جهت اظهارنظر درباره آن فرصت دارید.
 
دکتر قالیباف گفت: ما مکلفیم آیین‌نامه را رعایت کنیم و آیین‌نامه را نیز رعایت کرده‌ایم، بهرحال اجازه دهید مسیر قانونی را طی کنیم، اعتبارنامه شما به کمیسیون تحقیق می رود و در زمان خودش مجددا به صحن باز می گردد.
 
لازم به ذکر است که کمال علی پور خنکداری در این نشست علنی با قرائت گزارش شعبه دوازده مجلس در ارتباط با تائید اعتبارنامه تاجگردون، گفت: گزارش شعبه دوازده به مجلس در اجرای ماده 29 اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه گچساران که پس از انجام مراسم تحلیف در جلسه روز چهارشنبه 7 خرداد 99 به این شعبه ارجاع شد در مورد اعتراض علیرضا زاکانی، علی اکبر کریمی، روح الله نجابت، علی خضریان، سیدنظام الدین موسوی، مجتبی رضاخواه، اقبال شاکری، احمد نادری و مالک شریعتی قرار گرفته بود که در جلسه مورخ 20 خرداد 99 مورد رسیدگی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها