گفت‌وگو با ناصر ابوشریف، رئیس دفتر جهاد اسلامی در تهران درباره شخصیت رمضان عبدا...

هرگز از مبارزه با رژیم صهیونیستی دست نکشید

درگذشت رمضان‌ عبدالله شلح، دبیرکل سابق جهاد اسلامی و یکی از رهبران مبارزه با رژیم اشغالگر قدس، برای طرفداران گفتمان مقاومت در منطقه دردناک بود. وی از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رهبران همیشه در صحنه مبارزه با صهیونیست‌ها بود.
کد خبر: ۱۲۶۸۵۲۰
رمضان‌ شلح پس از شهادت مظلومانه دکتر فتحی‌شقاقی، دبیرکلی جهاداسلامی را از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۷ (۲۰۱۸-1995 میلادی) برعهده‌داشت.

درخصوص شخصیت رمضان‌ عبدا...‌ شلح و تاثیرگذاری او بر حرکت و گفتمان مقاومت در فلسطین و منطقه، گفت‌وگویی با ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جها داسلامی فلسطین در تهران انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

 شخصیت این رهبر مقاومت و نقش ایشان در شکل‌گیری و استمرار مبارزه ملت فلسطین با رژیم اشغالگر قدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رمضان عبدا...، رهبری از جنس مقاومت بود. او زندگی خود را صرف احقاق حقوق حقه ازدست‌رفته ملت فلسطین و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی کرد. او همواره از حقوق و منافع ملت فلسطین سخن می‌گفت و هرگز در مقابل دشمن صهیونیستی سازش نکرد.

دکتر رمضان‌عبدا...، مساله فلسطین را منحصر و محدود به داخل فلسطین و مردم آن نمی‌دانست. ایشان مانند رهبران بزرگ جهان اسلام، مساله فلسطین را مساله دنیای اسلام و مردم آزاده دنیا می‌دانست. از این رو، ایشان تعامل و همکاری موثری با رهبران مقاومت در منطقه داشت. هدف دکتر رمضان‌عبدا...، آزادی فلسطین از بند رژیم اشغالگر قدس بود. ایشان با همین انگیزه و با توانایی رهبری خود، در مقابل دشمن اشغالگر صهیونیستی ایستاد و تا آخر عمر خود مبارزه کرد. جهاداسلامی فلسطین از زمان تشکیل خود تاکنون، سدی بزرگ در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده و بسیاری از نقشه‌های این رژیم را با درایت خود خنثی ساخت.

کسانی که تحولات فلسطین را طی دهه‌ها و سال‌های گذشته و اخیر رصد کرده‌اند، نسبت به نقش پررنگ و کلیدی دکتر رمضان‌عبدا... و رهبری موثر ایشان در جهاداسلامی آگاه هستند. وی تحرکات و اقدامات رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن را  به صورت دقیق رصد می‌کرد. او نیاز ملت‌های مسلمان به وحدت با یکدیگر را (خصوصا در مساله فلسطین) درک کرده‌بود.

 آینده جنبش جهاد اسلامی را پس از درگذشت مرحوم رمضان‌عبدا... چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌گونه که اشاره شد، کسی نمی‌تواند ارزش رهبری و سال‌ها مجاهدت دکتر رمضان‌عبدا... در راه مقدسی که در پیش گرفته بود را محاسبه کند. دکتر رمضان‌عبدا... مانند دیگر رهبران مقاومت مانند شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهید فتحی‌شقاقی، شهید عماد مغنیه و شهید شیخ‌احمدیاسین، در ایجاد و استمرار گفتمان مقاومت و مقابله با دشمن صهیونیستی و دشمنان جهان اسلام نقش بزرگی ایفا کرده‌است. این رهبران، پس از شهادت و رحلت خود نیز همچنان راهنمای ملت‌های مسلمان و طرفداران گفتمان مقاومت هستد. بدون‌شک فرزندان مقاومت به آرمان‌ها، تعالیم و ارزش‌هایی که دکتر رمضان‌ عبدا... به آنها پایبند بود، ملتزم باقی خواهند ماند و از دیدگاه‌ها و نگاه متعالی ایشان و دیگر رهبران مقاومت در ادامه مسیر خود الگو خواهند گرفت.

این مسیر (مسیر مقاومت) با قدرت ادامه خواهد یافت و جهاداسلامی نیز کماکان نقش پررنگی را در استمرار آن ایفا خواهد کرد. ما به ملت فلسطین و پایداری آنها در مقابل دشمن صهیونیستی افتخار می‌کنیم. اگر این پایداری نبود، امروز نشانه‌ای از آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف باقی نمی‌ماند. بدون‌شک این پایداری، مرهون وجود رهبرانی مانند دکتر رمضان‌عبدا... بوده‌است. کسانی که با اخلاص و عزم راسخ خود، این گفتمان و آرمان را زنده نگاه داشتند. ملت فلسطین در مسیر مبارزه با دشمن صهیونیستی و در دفاع از آرمان و حقوق خود، رنج و مشقت زیادی کشید اما به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرد.

 وضعیت جنبش جهاداسلامی را درحال‌حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظر شما درخصوص ترویج گفتمان سازش و تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم‌اشغالگر قدس از سوی برخی حکام منطقه چیست؟

امروز جهاداسلامی در وضعیت خوبی قرار دارد و نسبت به گذشته به‌مراتب قوی‌تر شده‌است. ما بارها گفته‌ایم به مبارزه خود با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم.

این مبارزه هرگز متوقف نخواهد شد و تا آزادی فلسطین ادامه خواهد داشت. ما مقاومت را تنها راه مقابله با دشمن صهیونیستی می‌دانیم. سازش با دشمن صهیونیستی، چیزی جز خیانت نیست. امروز ملت‌های منطقه نیز عادی‌سازی روابط برخی بازیگران با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را جنایت می‌دانند. حتی در کشورهایی مانند مصر که سران آنها عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را براساس پیمان کمپ‌دیوید در دستورکار قرار دادند، امروز شاهد مخالفت مردم با این موضوع هستیم. آنها با گذشت چند دهه، عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی را نمی‌پذیرند. بنابراین مسلم است از مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی دست نخواهیم کشید.

رمضان‌عبدا... در یک نگاه

مرحوم رمضان‌عبدا...‌ شلح، در ژانویه سال 1958 میلادی در شهر غزه چشم به جهان گشود. پس از گذراندن دوران تحصیلات متوسطه برای تحصیل در رشته اقتصاد به مصر رفت و سال 1981 از دانشگاه الزقازیق این کشور مدرک کارشناسی اقتصاد گرفت.

در آنجا با شهید فتحی‌شقاقی آشنا شد و همین آشنایی، مقدمه‌ای برای نقش‌آفرینی فعال وی در تشکیل جهاداسلامی و رهبری این جنبش در آینده بود. سخنرانی‌های کوبنده و آتشین دکتر رمضان‌عبدا... در دهه 1980 میلادی در دانشگاه غزه، به کابوسی سخت برای سران رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

همین مساله سبب شد تا صهیونیست‌ها که بر این شهر تسلط داشتند، وی را به اقامت اجباری در منزل محکوم کرده و مانع از استمرار تدریس وی در دانشگاه شوند. دکتر رمضان‌شلح سال 1986 برای تحصیلات تکمیلی به لندن رفت. سال 1990 از دانشگاه دورهام انگلستان دکترای اقتصاد گرفت.

پس از آن به کویت رفت و در آنجا ازدواج کرد. پس از ازدواج به انگلستان و بعد به آمریکا رفت و بین سال‌های 1993 تا 1995 در دانشگاه فلوریدای جنوبی به عنوان استاد مطالعات خاورمیانه مشغول تدریس اقتصاد شد. 

رمضان‌عبدا...‌ شلح پس از شهادت فتحی‌شقاقی، از سال 1374 تا 1397، دبیرکلی جنبش جهاداسلامی را بر عهده داشت.
 
در طول این مدت طولانی، رمضان‌عبدا... و جنبش جهاداسلامی نقش بسزایی در مقابله نظامی و فکری با
رژیم صهیونیستی ایفا کردند. تسلط کامل دکتر رمضان‌عبدا... به دو زبان انگلیسی و عربی سبب شد تا وی در بسیاری از سخنرانی‌ها و مواضع خود، همه ملت‌های منطقه و دنیا را خطاب قرار داده و از جنایات رژیم صهیونیستی پرده‌بردارد. 

وی به‌دلیل نقش موثر در حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی تحت تعقیب دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) قرار داشت و سازمان جاسوسی موساد نیز بارها برای ترور وی تلاش کرد. هیچ‌یک از این فشارها و تهدیدات، اما در اراده رمضان‌عبدا... مبنی‌بر مبارزه با دشمن صهیونیستی خللی ایجاد نکرد.
 
علی عالمی - بین الملل / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها