آتش سوزی در جنگل های ایران عمدی است. اسماعیل کهرم با بیان این مطلب افزود: دولت و وزارت دفاع تا کنون هیچ اقدامی برای خاموش کردن این آتش سوزی ها نداشته اند و حجم زیادی از جنگل ها از بین رفته است.
کد خبر: ۱۲۶۸۵۰۸

احتمال عمدی بودن آتش سوزی جنگل های ایران وجود دارد

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در گفت و گو با جام جم آنلاین گفت: معتقدم آتش سوزی های اخیر در جنگل های ایران صد در صد عمدیست و هیچ اقدامی برای خاموش کردن آن نشده است؛ حتی سعی در خاموش کردن آن ها نداشته اند. همچنین وزارت دفاع هیچ هواپیمایی برای خاموش کردن آنها نفرستاده؛ به دلیل این که معتقد است این زمین ها هیچ ارزشی ندارد.

کهرم درمورد اعزام نشدن هواپیما برای اتفاء حریق این مناطق افزود: وزارت دفاع میگوید ما در آتش سوزی های گذشته هواپیما فرستادیم که حدود 20 تا 30 میلیارد تومان هزینه بنزین آن ها شد ولی دولت هزینه بنزین هواپیماها را پرداخت نکرد. جنگل های ما ارزش بیشتری از این مبلغ دارند و باید برای نجات دادن آن ها هرکاری که لازم است، انجام داد.

اسماعیل کهرم با بیان این که احتمال آتش سوزی طبیعی در جنگل ها گفت: به طور طبیعی وقتی آتش می گیرد که شبنم روی شاخه درخت مثل ذره بین عمل کند و نور خورشید را متمرکز کند روی یک برگ خشک و آتش میگیرد که این احتمال بسیار کم است.

این کارشناس با اشاره به این که محل شروع آتش سوزی از گچساران و خائیزاست، اضافه کرد: خائیز منطقه ای است در حدود 43 هزار هکتاری در کهگیلوبه و بویر احمد که تماماً کوهستانی و جنگلی که در آن لیمو و پرتقال میروید. آتش سوزی در جنگل های متراکم بسیار ساده است. اگر دو یا سه درخت آتش بگیرد سریعا به درخت های مجاور سرایت کرده و گسترش می یابد. در این منطقه مردم به طور سنتی زندگی میکنند و طایفه گرا هستند. اگر 300 سال پیش اجدادشان با یکدیگر مشکلی داشتند، این دشمنی و خصومت در میانشان باقی مانده و گاهگداری با آتش زدن زمین دیگری، خودش را نشان می دهد. در روزهای اخیر، یکی دو نفر بابت همین موضوع در این مناطق دستگیر شده اند.

کهرم در پایان افزود: احتمال این که به طور عمدی در سراسر ایران آتش سوزی به وجود بیاید بیشتر است و نکته دیگر این که احتمال آن نیز وجود دارد این است که عده ای هستند که به آن ها "آرسونیست" گفته می شود که مشکل روانی دارند و آتش افروزی میکنند. ممکن است این آتش سوزی ها نیز کار آن گروه باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها