همچنان که ویروس کرونا به شکل نگران کننده ای در سطح کره خاکی تاخت و تاز می کند زندگی ها و اقتصادهای فراوانی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است اما فقط یک مسئله بابت شیوع این ویروس مرگبار با جنبه های مثبتی روبرو شده است. حالا سوال اینجاست که مگر می توان از این ویروس سمج و مرموز انتظار داشت چیز مثبتی را به وجود بیاورد؟
کد خبر: ۱۲۶۸۴۳۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از venngage، ویروس کرونا با این تعداد قربانی که در سراسر جهان گرفته مگر می تواند چیز مثبتی هم با خود داشته باشد؟ پاسخ به این سوال مثبت است. در واقع کارشناسان محیط زیست به این سوال پاسخ مثبت می دهند. در این مطلب ما به تأثیرات زیست محیطی کامل بحران کوید19 تا به امروز پرداخته ایم و اینکه چه درسهایی می توانیم از این فاجعه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی در آینده بگیریم.

جنبه های مثبت ویروس کرونا را در چند خط مرور می کنیم:

*کاهش گازهای گلخانه ای در چین یکی از ابتدای ترین اثرات مثبت بود. این اتفاق زمانی آغاز شد که پاندمیک تازه آغاز شده بود. کاهش این گازها در نقاط مختلف جهان متفاوت است.

*در بسیاری از نقاط جهان مرگ و میر کمتری برای انواع گونه حیوانات اتفاق افتاد. چرا؟ دلیلش کمتر شدن حضور انسان در سطح طبیعت و آسیب رساندن به طبیعت و حیوانات بود. تخمین زده می شود گوزن ها، خرگوش ها، روباه ها، سنجاب ها و انواع جانوران دریایی کمتر شکار شدند.

*تعداد زباله های رها شده در سطح شهر کمتر شد. این فقط مختص به یک شهر یا کشور خاص نیست، چهارگوشه جهان را در برمیگیرد. یکی از بارزترین نمونه ها رها شدن کمتر کیسه های پلاستیکی بود که همیشه و در هر شرایطی آسیبی جدی به محیط زیست و حیوانات می زنند. تخمین زده می شود در سال 2020 جانوران بسیار کمتری در پی خفگی ناشی از گیر افتادن در یک قوطی پلاستیکی و یا بسته پلاستیکی تلف شوند.

*40 درصد کربن کمتری از پروازها تولید شد. تعداد پروازها در اروپا بیشتر از 50 درصد کمتر شد.

*در کل قاره اروپا تعداد افرادی که مسافرت کردند 67 میلیون نفر کمتر شدند که آماری حیرت انگیز، تاریخی و بی سابقه در کل تاریخ است و هرگز اروپا با چنین شرایطی نبوده است.

*در نیویورک به عنوان مرکز اصلی پاندمیک کرونا گاز مونواکسید کربن 50 درصد کمتر شد. ترافیک تا 63 درصد کاهش یافت.

*در سیاتل آمریکا ترافیک 41 درصد کاهش یافت تا بعد از نیویورک دومین شهر در آمریکا باشد که از حیث کاهش ترافیک رکورد می زند.

*در دو کشور اسپانیا و ایتالیا که دیگر مکان های پاندمیک شدید کرونا بودند سطح گاز دی اکسید نیتروژن به ترتیب 75 و 10 درصد کاهش پیدا کرد.

*پهنای باند اینترنتی در اروپا 40 درصد افزایش یافت که به معنای رفت و آمد کمتر در سطح شهرهای مختلف اروپایی بود.

*خریدهای آنلاین هم که یکی دیگر از عوامل عدم تردد بیهوده مردم در سطح شهر شد به میزان 66.3 درصد افزایش یافت.

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها