فوق تخصص روماتولوژی کودکان مطرح کرد

علایم کاوازاکی در کودکان را بهتر بشناسیم

بیماری کاوازاکی یک بیماری خود ایمنی و روماتیسمی است که طیف وسیعی از علائم را در کودکان به همراه دارد.
کد خبر: ۱۲۶۸۱۷۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر وحید ضیایی افزود: کاوازاکی بیماری خودایمنی و روماتیسمی است که بیش از ۵۰ سال از شناسایی آن می‌گذرد و بیماری‌های عفونی ویروسی می‌توانند تحریک شروع این بیماری باشند و اکنون که بیماری کرونا در کشور و جهان مطرح است این زمینه قوت گرفته است که بیماری کرونا تحریک کننده شروع کاوازاکی در کشور باشد.
 
وی ادامه داد: بیماری مشابه کاوازاکی که این روز‌ها در کشور در بین کودکان دیده می‌شود سندرومی التهابی مشابه کاوازاکی است که در موارد زیادی از جمله تب بالای ۴۰ درجه، بثورات و التهابات پوستی با یکدیگر مشابهت دارند، اما از طرفی دیگر کاوازاکی به درگیری عروقی قلبی می‌انجامد، اما در سندروم التهابی که دیده می‌شود شاهد درگیری عضله قلب هم هستیم ضمن این که بیماری کاوازاکی در سنین زیر ۵ سال دیده می‌شود در حالی که این سندروم التهابی در سنین نوزادی تا ۱۵ سالگی هم دیده شده است.
 
دکتر ضیایی با بیان این که این روز‌ها کودکان مبتلا به این علائم مذکور در مرکز طبی کودکان بستری می‌شوند نیز ادامه داد: همکاران پزشک ما باید توجه کنیم که همه این موارد را یک کاوازاکی ساده در نظر نگیرند و به ارتباط آن با کووید ۱۹ توجه کنند.
 
این فوق تخصص روماتولوژی اطفال با اشاره به تب ادامه دار در این کودکان گفت: پس از تب ناشی از کووید ۱۹ عفونت ویروسی کودک مجدد دچار تب بالا و سپس درگیری پوست، مخاطات بدن، چشم، کبد و پانکراس و قلب می‌شود.
 
وی با اعلام این خبر که موارد کاوازاکی به طور معمول در پایان زمستان تا اواخر بهار دیده می‌شود، گفت: این روز‌ها شاهد افزایش موارد مشابه کاوازاکی هستیم و، چون درمان این بیماری مشابه کاوازاکی است به سرعت تزریق‌ای وی‌ای جی را شروع می‌کنیم.
 
وی با بیان این که در این بیماری‌ها چندان داروی تب بر جواب نمی‌دهد، گفت: والدین به درجه تب کودک توجه ویژه کنند و در صورت بروز تب مقاوم به داروی تب بر به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.
 
دکتر ضیایی در خصوص عارضه قلبی این بیماری و کاوازاکی گفت: اگر عارضه قلبی بیماری کاوازاکی درمان نشود تا درازمدت و حتی پایان عمر فرد باقی می‌ماند و بنابر این اکوی قلب این کودکان هر چند ماه یک بار ضروری است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها