محققان دریافتند که داروی مالاریا موسوم به «هیدروکسی کلروکین» (HCQ) که به عنوان درمان احتمالی بیماری کووید۱۹ استفاده می شود، دارای عوارض جانبی برای ضربان قلب است.
کد خبر: ۱۲۶۸۱۶۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، محققان مؤسسه تکنولوژی جورجیا آمریکا دریافتند این دارو موجب بروز آریتمی قلب (نامنظمی ضربان قلب) در مدل‌های حیوانی آزمایشگاهی شد. به گفته محققان، این دارو موجب تغییر در زمان بندی امواج الکتریکی کنترل کننده ضربان قلب می‌شود.
 
محققان از طریق نقشه برداری نوری توانستند اثبات نمایند که چگونه شکل موج تغییر می‌کند و این دارو می‌تواند گسترش موج را در قلب تغییر دهد.
 
دکتر «شهریار ایروانیان»، عضو سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها همراه با گزارشات بالینی از مرگ ناگهانی و آریتمی قلبی در بیماران کووید ۱۹ که داروی HCQ مصرف می‌کردند نشان می‌دهد که این دارو باید به عنوان یک درمان مضر تلقی شود و استفاده از آن در مورد بیماران کووید ۱۹ محدود شود.»
 
محققان در مطالعه خود مشاهده کردند داروی HCQ موجب تغییر زیاد طول موج قلب شده و با اندازه گیری پراکندگی جریان الکتریکی در بخش‌های از قلب، افزایش ولتاژ در بافت مشاهده شد. این تغییر در مقایسه نوع موج قلب در زمان مصرف داروی HCQ و عدم مصرف آن، بسیار چشمگیر و قابل توجه بود.
 
داروی HCQ جریان پتاسیم را مهار می‌کند، که موجب طولانی شدن طول امواج الکتریکی شده و تغییرات مکانی را در خواص آنها ایجاد می‌کند. درنهایت، این وضعیت می‌تواند منجر به ایجاد تپش‌های سریع و ناکارآمد قلب شود.
 
بیمارانی که داروی HCQ را برای بیماری‌های نظیر لوپوس و آرتروز مفصلی مصرف می‌کنند به ندرت از آریتمی قلبی رنج می‌برند چراکه دوز مصرفی آنها بسیار کمتر از دوز مصرفی پیشنهادی برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها