گفت‌و‌گو با غلام پیروانی همیشه جذاب است. این جذابیت هم به‌خاطر بیان شیرین اوست و هم حرف‌هایی که می‌زند. پیروانی این روزها سرگرم مدرسه فوتبال خود است. با او درباره مسائل مختلف صحبت کردیم، از ماجرای کی‌روش گرفته تا ویلموتس و شروع دوباره لیگ‌برتر.
کد خبر: ۱۲۶۷۹۱۳
آقای پیروانی چه خبر؟ دور از فوتبال خوش‌می‌گذرد؟

اینقدرها هم دور نیستم. آکادمی فوتبال دارم ولی در این فوتبال هیچ‌کسی چشم ندارد دیگری را ببیند. از این هیاهو دور شده‌ام.

  قدیم‌ها همیشه در فوتبال بودید. در برق و فجر و تیم‌امید و...

 الان فوتبال یک شکل دیگر شده. خودتان خبر دارید. می‌بینید این فوتبال به کدام سمت می‌رود. فوتبال ما شده پولی. از بابای طرف پول می‌گیرند، اسمش را وارد لیست می‌کنند، بعد پول می‌گیرند بازی‌اش دهند وآخر‌هم روی نیمکت می‌نشیند. این پول حلال است؟ چرا این اتفاقات برای فوتبال ما افتاده؟ مثل این است نون به خون بزنی و بخوری. حلال نیست.

  آقا غلام نظر شما درباره مربیان جوان لیگ چیست؟

مربیان خوبی هستند. یحیی خوب است. فرهاد خوب است. جواد نکونام خوب است. یحیی نتایج خوبی در لیگ‌برتر گرفت. سال‌به‌سال هم با‌تجربه‌تر می‌شوند.

  به نظرتان فرهاد در استقلال موفق می‌شود؟

فرهاد یک بازیکن کلاسیک بود. باید پشت او بایستند. تا الان هم به نظرم خوب عمل کرده است. اگر به فرهاد شخصیت بدهند و حمایتی که از مربی خارجی می‌کنند، از فرهاد مجیدی و امثال او بکنند، شک نکنید موفق می‌شود.

  این بحث مهمی است. الان که خارجی‌ها دسته جمعی شکایت کرده‌اند ؛ معلوم نیست چرا باشگاه‌ها همچنان تمایل به جذب خارجی‌ها دارند.

به نظرم این کار اشتباه است. شما مربی خارجی می‌‌آوری. طرف حالا یا موفق شود یا نشود؛ کلی حمایت می‌کنی و آخرش به شکایت می‌کشد. این چه سودی برای باشگاه دارد؟ مربیان ایرانی کم نیستند. باید به آنها هم بها داد. مگر ما اولین‌بار با حشمت مهاجرانی به جام‌جهانی آرژانتین نرفتیم؟ مگر با پورحیدری و پروین قهرمان آسیا نشدیم؟ مرغ همسایه همیشه غاز است. با کی‌روش در دو جام ملت‌های متوالی نتوانستیم قهرمان شویم. اگر ایرانی جای او بود، به چهار میخش می‌کشیدند.

  البته کی‌روش دو بار ایران را به جام‌جهانی برد و بازی‌های آبرومندانه‌ای برگزار کردیم.

کی‌روش مربی خوبی بود ولی قبول کنید عملکردی که ویلموتس داشت باعث شد تا الان همه دنبال او باشند و بگویند کاش برگردد. اگر ویلموتس خراب نمی‌کرد، این صحبت‌ها را درباره کی‌روش می‌کردند؟ اصلا اسمش را می‌آوردند؟ به نظرم کی‌روش خدمت زیادی به فوتبال‌‌مان نکرد. یک مربی ایرانی کنار دستش نگذاشت تا کار یادش بدهد.

  دلیلش چه بود؟ عملکرد بد فدراسیون یا جو بی‌اعتمادی؟

مربیان ما مگر چکار کردند که کی‌روش با آنها چنین رفتار می‌کرد؟ دیگر از جواد نکونام نزدیک‌تر به او داشتیم؟ چه گناهی کرد که کی‌روش او را کنار گذاشت؟ به نظرم کارلوس رفتار بدی داشت. الان هم کی‌روش شکایت کرده برای پاداش سومی جام‌ملت‌ها. چیزی که اصلا وجود نداشته؛ ما که به ژاپن باختیم. باید با‌قدرت با این مربی برخورد می‌کردند.

فدراسیون که می‌دانسته رده‌بندی نیست، مشکل از آنها نیست که چنین بندی در قرارداد گذاشته‌اند؟

چرا. صد درصد فدراسیون فوتبال مقصر است. حالا من در جریان نیستم که قرارداد را به چه شکل بسته‌اند، ولی حرف من این است که باید به مربی ایرانی بها داد. با علی دایی چکار کردند؟ به خاطر یک باخت به عربستان چه بلایی سرش آوردند؟ کی‌روش به ژاپن باخت با او چکار کردند؟ اینطوری که عدالت برقرار نمی‌شود.

  نظر شما درباره لیگ چیست؟ باید جام را به پرسپولیس بدهند یا بازی‌ها برگزار شود؟

خدا را شاهد می‌گیرم نه این‌که برادرم آنجا در پرسپولیس باشد... به نظرم هرطوری هست باید با رعایت مسائل بهداشتی لیگ‌برتر برگزار شود. قهرمانی‌ها می‌آیند و می‌روند. فجر که قهرمان حذفی ایران شد الان کجاست؟ خوب نیست سر یک قهرمانی اینقدر دعوا باشد. 
 
سعید اکبری - ورزش / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها