یکی از سیاست‌های مهم مدیریتی سال‌های اخیر سازمان صدا و سیما، اهتمام ویژه به رشد، تربیت و به‌کارگیری ظرفیت عظیم نیروهای جوان و پرنشاط انقلابی در سطوح مختلف رسانه ملی است.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۰۸
این موضوع در کنار بهره‌مندی از تجربیات و خبرگی منابع انسانی باسابقه، تاثیر بسزایی در عملکرد و کارنامه نهاد عظیم رسانه‌ای کشور داشته و اثربخشی ارتباط آن با مخاطبان را افزایش می‌دهد.

جوانان در هر مجموعه‌ای به عنوان کنشگر اصلی، نقش پیشران و حرکت‌دهنده‌ به سمت اهداف را به عهده دارند و رویکرد جوانگرایی، ضرورتی قطعی برای سازمان عظیم و ملی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.
 
این مهم، در حکم انتصاب این دوره ریاست سازمان صدا و سیما از جانب رهبر انقلاب تصریح و براین اساس، خط مشی جوانگرایی در دوره اخیر با جدیت دنبال شده است. تجلیل و تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این موضوع در دیدار تصویری رمضانی با دانشجویان نیز، گواه روشنی بر این مسیر و برکات آن است.
 
آنجا که پس از توصیه به رسانه ملی درمورد ایفای نقش گفتمان سازی، به دوره اخیر فعالیت صدا و سیما اشاره کردند و گفتند: «رسانه ملی، بخش‌های جوان و شاداب و انقلابی هم دارد که خب دوستان آنها را مورد توجه قرار ندادند.»

نکته قابل توجه آن است که ظرفیت بحث جوانگرایی، فراتر از به‌کارگیری جوانان در موقعیت‌های مختلف شغلی و کاری سازمان است.

علاوه بر این، شاخص سن، نشانه و نماد یکی از مولفه‌های جوانگرایی در رسانه ملی است که به تنهایی کافی و وافی نبوده و برای پیاده سازی صحیح رویکرد جوانگرایی، مولفه‌های دیگری نیز مورد نظر است.
 
شاخص‌هایی از قبیل نوآوری، خلاقیت و ابتکار، شادابی و حضور در عرصه‌های سخت و کارهای ناممکن، انگیزه و روحیه قوی در انجام وظیفه و عزم و اراده جدی در مسیر آرمان‌ها، ارزش‌ها و... ابعاد ژرف و عمیق رویکرد جوانگرایی را تا آنجا نشان می‌دهد که در این نگاه، مصداق برجسته و الگوی تکامل یافته‌ای مانند شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در آن تعریف می‌شود.

از سوی دیگر، دامنه و عمق راهبرد جوانگرایی، علاوه بر نیروی انسانی در سایر عرصه‌های مدیریت رسانه ملی نیز نقش بسزایی خواهد داشت؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت جوانگرایی سیستمی و ساختاریافته صدا و سیما به اندازه جوانگرایی فردی و نیروی انسانی آن دارای اهمیت است و برای فراگیر شدن روحیه جوانگرایی، کارویژه‌های مختلفی در رسانه ملی در حال انجام است. علاوه بر توجه به نسل جوان و تربیت دینی و انقلابی نسل‌های دوم و سوم صدا و سیما که منجر به تقویت انسجام نسل‌های مختلف رسانه ملی و جلوگیری از انقطاع نسلی می‌شود، ارتقای روش‌ها و فرآیندهای سازمان با خلاقیت و نوگرایی در ابزارها، تحول در شیوه‌ها، قواعد، رویه‌ها و الگوهای تولید و پخش برنامه، دوری از تکرارهای ملالت آور و رویکردهای محافظه‌کارانه، قانع نبودن به وضع موجود، بهبود مستمر و پیشرفت روزبه‌روز در جهت انقلابی‌تر، اثربخش‌تر و کارآمدتر شدن، نقش مهمی در جوانگرایی سیستمی رسانه ملی خواهد داشت.
 
مهدی عرفاتی - مدیر مسؤول / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها