تهران با اعزام نفتکش‌های حامل سوخت به مقصد ونزوئلا نشان داد که در دفاع از منافع مشروع خود و البته دفاع از هنجارهای بین المللی، سیاست مقاومت فعال در مقابل هنجارشکنی آمریکا را در پیش گرفته است.
کد خبر: ۱۲۶۷۵۹۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دومین نفتکش ایرانی از ناوگان پنج فروندی اعزام شده به ونزوئلا به نام «فارست» که بامداد دیروز با سرعت ۱۴ گره دریایی به محدوده اسکورت وارد شده بود، بامداد امروز ۲۶ ماه می (ساعت ۰۰:۳۸ به وقت محلی) با عبور از آب‌های شمال «کاراکاس» به محدوده اسکورت وارد شده و امشب  به ساحل بندر «پانتا کاردین» (Punta Cardin)  خواهد رسید.  
 
 این در حالی است روز گذشته نیز اولین نفتکش ایرانی از ناوگان ۵ فروندی اعزام شده به ونزوئلا به نام «فورچون» به بندر «ال پالیتو» رسیده بود.
 
سومین نفتکش ایرانی به نام «فاکسون» نیز که هم اکنون با سرعت ۱۳.۵ گره دریایی در حال رسیدن به منطقه اسکورت است، طبق برنامه قرار است روز چهارشنبه ۲۷ می حدود ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی (۲۲:۳۰ به وقت تهران) به موقعیت اسکورت وارد شود.
 
محموله‌های یاد شده بر اساس گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، طی فروردین‌ماه در بندر شهید رجائی بارگیری شده و از طریق کانال سوئز، تنگه جبل الطارق و اقیانوس اطلس به سمت ونزوئلا حرکت کرده است.
نفتکش‌های ایرانی یکی پس از دیگری در حالی وارد سواحل ونزوئلا می‌شوند که پیشتر یک مقام‌ آمریکایی تهدید کرده بود این تفتکش‌ها را توقیف خواهد کرد. همزمان با حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا، ‌تعدادی از خبرگزاری‌ها از اعزام یک ناوگروه آمریکایی به دریایی کارائیب برای توقیف تفتکش‌های ایرانی خبر داده بودند. به گزارش این خبرگزاری‌ها، چهار ناو آمریکایی به همراه یک هواپیمای شناسایی دریایی پی ۸ عازم دریای کارائیب شدند. نیروی دریایی ایالات متحده جمعه از حضور رزم ناو یو اس اس دیترویت و ناوشکن های یو اس اس لاسن، یو اس اس پربل و یو اس اس فاراگوت در دریای کارائیب، در حوزه مسوولیت فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا خبر داده بود.
 
با این حال این نفتکش‌ها با پرچم ایران و در روز روشن راهی ونزوئلا شدند تا سوخت مقاومت مردم ونزوئلا در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکا را تامین کنند.
 
در واکنش به تهدید آمریکایی‌ها، رییس جمهوری هشدار داد که اگر مشکلی برای نفتکش‌های ایرانی که راهی ونزوئلا شده‌اند از طرف نیروهای آمریکایی پیش بیاید ایران اقدام به مقابله به مثل خواهد کرد.
 
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در نامه ای به آنتونیو گوترش، ‌دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به اقدام آمریکا در ایجاد مزاحمت در انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. ظریف تهدیدهای آمریکا را خطرناک، تحریک آمیز و دزدی دریایی توصیف کرد و آن را خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی عنوان کرد.
 
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران نیز با احضار سفیر سوییس در تهران که حافظ منافع دولت آمریکا در این کشور است، نسبت به هرگونه اقدام آمریکا علیه محموله سوخت ایران هشدار داد. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد: هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن است.
 
همزمان با نزدیک‌ شدن نفتکش‌های حامل سوخت ایران به آب‌های ونزوئلا، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، نسبت به تهدید حمله نظامی آمریکا به نفتکش‌های ایرانی هشدار داد. «ساموئل مونکادا» نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل متحد هم در صفحه توئیتر خود از سایه تهدید نظامی آمریکا بر سر نفتکش‌های ایرانی خبر داد و  تصویری از نامه هشدارآمیز خود به شورای امنیت سازمان ملل را در صفحه توئیترش به اشتراک گذاشت.
 
در این نامه آمده است کرد: دولت ونزوئلا از خطر حمله قریب الوقوع نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا به کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به این سازمان هشدار می‌دهد. تحریم‌های یکجانبه دولت دونالد ترامپ مانع دست‌یابی ونزوئلا به مواد مصرفی اولیه به منظور پالایش نفت خام و تبدیل آن به سوخت است؛ به علاوه مقام‌های آمریکایی بارها بر اعمال فشار به شرکت‌ها با هدف قطع تامین منابع سوخت ونزوئلا اعتراف کرده‌اند.
مونکادا ضمن با اشاره به فشار حداکثری ایالات متحده امریکا علیه ونزوئلا و تحریم های فراوان واشنگتن علیه ایران اعلام کرد: اقدامات آمریکا نمونه بارز نقض حقوق بین الملل و مداخله در حاکمیت سایر دولت‌های مستقل است.   مونکادا در این نامه از سازمان ملل خواست تا با اتخاذ تدابیر ضروری، موجب پایان بخشیدن به سیاست‌های خصمانه و جنایتکارانه دولت ترامپ در سریعترین زمان ممکن شود تا صلح، امنیت و ثبات جای تنش آفرینی های آمریکا را در منطقه بگیرد.
 

پیام نفتکش‌های ایرانی؛ مقاومت فعال در مقابل هنجارشکنی

 
عبور پنج نفتکش حامل بنزین ایران که بنابر تخمین تحلیلگران ۶۰ میلیون گالن بنزین را با گذشتن از اقیانوس اطلس به دست دولت ونزوئلامی‌رسانند، به نوعی حاوی پیام صریح تهران به آمریکا و نظام بین الملل بود. امروز ایران در مقابل رفتارهای هنجارشکن آمریکا مقاومت فعال را در پیش گرفته است. هشدار تهران مبنی بر اینکه در صورت هرگونه اخلال در حرکت نفتکشهای ایرانی ظاهرا به خوبی از سوی مقامات‌ آمریکایی دریافت شد. البته این دریافت پیام مستحضر به اقدامات تهران در دفاع از منافع خود در منطقه است توقیف کشتی متخلف انگلیسی در آب‌های خلیج فارس ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکایی در حریم هوایی ایران و در نهایت حمله موشکی به پایگاه  آمریکایی عین الاسد، دولتمردان‌آمریکایی را به صرافت انداخت که ایران در دفاع از منافع خود تردید نمی‌کند. بررسی سناریوهای احتمالی از واکنش تهران به هر گونه دست درازی به نفتکش‌های حامل سوخت به مقصد ونزوئلا احتمالا نقش مهمی در انصراف از هرگونه ماجراجویی آمریکایی‌ها شده است.
از سوی دیگر اعزام نفتکشهای حامل سوخت از ایران به مقصد ونزوئلا نشان داد که "ترس برادر مرگ است" و از سوی دیگر خواسته های آمریکا حد یقفی ندارد. بسیاری از کشورهای جهان مقهور خلق و خوی قلدرمابانه‌ آمریکا شده و سیاست‌های خود را بر اساس خواسته ها و منویات‌آمریکایی‌ها تنظیم کردند آن هم در شرایطی که اکنون برای همگان مسجل شده است که اساسا آمریکا بر اساس سیاست "اول آمریکا" برای هیچ متحد و دوستی ارزش قائل نیست.
 
نکته دیگر اینکه ایران بر اساس مقررات و قوانین بین الملل بر اساس نیازها و ظرفیت‌هایی که دارد اقدام به مراوده مشروع و قانونی با هر کشوری که بخواهد انجام می‌دهد و در این بین ونزوئلا هم کشوری است که تحت تحریم‌های ظالمانه ‌آمریکا قرار گرفته است.
 
 نهایت اینکه ایران در ماجرای اخیر هم بر اساس مقررات و قوانین بین المللی اقدام به تجارت مشروع کرد و از سوی دیگر با عنایت با درک درست از مناسبات بین الملل اراده خود برای دستیابی به اهداف خود را محقق کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها