توصیف نگاه کمالگرایانه به زن از منظر‌های مختلف

سوء زن

پزشک متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

کرونا در دوران شیردهی به نوزاد منتقل می شود؟!

درباره ویروس کرونا ده ها سوال تکراری وجود دارد. یکی از سوالات این است که آیا یک مادر باردار که از قضا به ویروس کرونا هم آلوده است می تواند به صورت ناخواسته این ویروس را به فرزندش منتقل کند یا خیر. فرضیه های مختلفی دراینباره وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۶۷۵۱۲

به گزارش جام جم آنلاین ، فرضیه انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین هنوز وجود دارد هر چند تعداد متخصصانی که این فرضیه را رد می کنند بسیار بیشتر از کسانی است که آن را تایید کرده اند. به هر حال خطر انتقال ویروس از مادر به جنین یک فرضیه بالقوه است، به خصوص وقتی دیگر نوزاد به دنیا آمده و به طور مستقیم با مادر خود ارتباط دارد.

در این رابطه با پزشک متخصص زنان فریبا صادقیان گفت و گویی انجام دادیم. وی در رابطه با احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد گفت: این فقط می تواند یک حدس و گمان باشد اما اگر از نقطه نظر علمی و پزشکی بخواهید این موضوع را بررسی کنید احتمال انتقال ویروس به جنین بسیار بسیار ضعیف است هر چند به هیچ عنوان نباید آن را رد شده تلقی کرد.

صادقیان افزود: راه های انتقال ویروس کرونا به افراد برای عموم مردم شناخته شده است، تنفس قطرات بزاق آلوده به کرونا که از سوی فرد مبتلا به کرونا در محیط پخش شده. با این حال هنوز این مسئله به طور کامل رد نشده نیست. یعنی ما نمی توانیم با اطمینان از این صحبت کنیم که ویروس از مادر به جنین منتقل نمی شود ولی همانطور که گفتم این اتفاق بسیار ضعیف است. اکنون که با شما صحبت می کنم ویروس در مایع آمنیوتیک بدن هیچ مادر بارداری دیده نشده است. ولی شاید مادری باشد که آزمایش نداده و این ویروس در مایع آمنیوتیک او باشد. منظور این است که این فرضیه رد شده نیست.

این پزشک متخصص زنان در پاسخ به این پرسش که احتمال انتقال از طریق شیر مادر چقدر زیاد است نیز بیان داشت: نمونه های ویروس در شیر مادر نیز رویت نشده است. ولی نکته بسیار مهم این است که یک مادر باردار باید بسیار مراقب  تغییرات فیزیولوژیکی خود باشد. برخی از این تغییرات زن باردار را به سمت حساسیت هایی پیش می برد که مشکلات تنفسی یکی از آنهاست. از طرفی مادری که به کرونا مبتلا است باید بسیار مراقب باشد در دوران شیردهی قطرات تنفسی خود را بر روی کودک نپاشد.

وی در پاسخ به این پرسش که تب حاصل از ویروس کرونا در زنانی که در سه ماهه نخست بارداری خود قرار دارند چقدر می تواند خطرناک باشد نیز گفت: تب خطرناک است و می تواند منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و بروز نقص خاص در نوزاد شود. موارد دیگری نیز مانند بیماری قلبی و کلیوی برای جنین به وجود می آید و مرگ داخل رحمی نیز گزارش شده است. خطرات ماه های ابتدایی بارداری بسیار زیاد است.

صادقیان تاکید کرد: مادران مبتلا به کرونا در دوران شیردهی به دقت و با حوصله تمامی موارد بهداشتی را رعایت کنند. ابتدا ماسک بزنند و دستکش بپوشند. دست های نوزاد خود را نیز بپوشانند و در کمال دقت و مراقبت به آنها شیر بدهند تا احتمال انتقال ویروس به حداقل برسد.

وی در پایان گفت: احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر مبتلا به نوزاد بسیار کم است اما توصیه می شود برای جلوگیری از بروز حداقل خطر یک مادر مرتب تحت نظر پزشک باشد به خصوص وقتی در سه ماهه نخست بارداری است و تب می کند.

newsQrCode
برچسب ها: کرونا مادر زن نوزاد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها