ماه مبارک رمضان که تمام می شود به خاطر ویژگی‌هایش با آن «خداحافظی» می‌کنیم. هرکسی که در این ماه مبارک با شرایطی روزه گرفته که در رساله‌های عملیه آمده، ان‌شاءا... از همگان قبول است، زیرا خداوند اساس شریعت را بر سهل بودن نهاده است.
کد خبر: ۱۲۶۷۲۳۴

هرکس که گرفت، تمام است و قبول! ان‌شاءا... خداوند از همه ما روزه هایمان را با همه شرایط و اوصاف و ویژگی‌هایی که مترتب بر این پذیرش است، قبول فرماید و قبول است به امیدخدا.

اما... روزه یکی از وسایل و برنامه های قدیمی و فراگیر برای تربیت روح است. ادیان دیگر چه ابراهیمی چه هندو و حتی ادیان ابتدایی و خداناپرست به خاصیت روزه باور داشته‌اند، حتی در حجاز پیش از اسلام روزه می‌گرفتند و انتظاراتی داشتند.

این روزه غیر از آن که گفتم. هدفش پرورش روح است، از آن رو که رفتار و آگاهی روح به رشد و پرورشش بستگی دارد.

هرچه روح انسان رشدش بیشتر باشد آگاهی و رفتار انسان بهتر و والاتر و شایسته‌تر خواهدبود تا رشد نهایی‌اش که می‌شود همان نبوت و رفتار نهایی‌اش که می شود خُلُقٍ عظیم و آگاهی نهایی‌اش می‌شود وحی و توانایی نهایی‌اش هم می‌شود اعجاز! اکنون ما می توانیم به خود بپردازیم و خودمان را بسنجیم؛ اگر روزه در تربیت روح ما اثرگذار بوده‌باشد و فقط رفع تکلیف نباشد و نتیجه خاصی از آن گرفته‌باشیم، باید پس از رمضان انسان‌های مهربان‌تر و هوشیارتر و خوش رفتارتر و خداترس‌تر شده‌باشیم وگرنه در همین حد روزه گرفته‌ایم و قبول است ان‌شاءا...

دکتر سید یحیی یثربی - مترجم قرآن / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها