بعد از دو ماه وقفه کسل کننده فوتبال با بوندسلیگا به جهان برگشت. حالا لیگ های دیگر هم یکی پس از دیگری آغاز می شوند و در ادامه شاهد برگزاری تمامی دیدارهای ورزشی دیگر هم خواهیم بود.
کد خبر: ۱۲۶۶۸۲۵

به گزارش جام جم آنلاین ، ویروس کرونا هنوز در جهان فروکش نکرده است. بر اساس برآوردهای دانشمندان پیش بینی می شود این ویروس در فصل زمستان مقارن با سال 2021 با یک پیک قدرتمندتر دیگر باز هم جهان را گرفتار خود کند.

اکنون که در ماه می به سر می بریم ظاهرا ویروس کرونا در برخی از کشورها با کاهش نرخ ابتلا مواجه شده است.

وضعیت حالا بهتر است. محدودیت های قرنطینه باز شده و مدارس در برخی از کشورهای اروپایی بازگشایی شده.

نشانه ها امیدوارکننده است اما با تمام این اوصاف می توان به این فکر کرد که ورزش به عنوان یکی از بزرگ ترین سرگرمی های دنیا باردیگر با همان کیفیت و همان شرایط به علاقه مندان در رشته های مختلف ورزشی عرضه شود

اکنون که بوندسلیگا آغاز شده زمان پاسخ دادن به این پرسش است.

در حالی که کرونا فروکش نکرده باید فوتبال را آغاز کنیم؟

پاسخ به این سوال قطعا خیر است.

 

هر نفر به ازای چند نفر؟

پاسخ به این سوال هنوز معلوم نیست. ماه ها از بروز نخستین بیمار کرونایی در جهان می گذرد اما جهان علم در برابر این سوال هنوز پاسخ واحدی ندارد: یک کرونایی قادر است چند نفر دیگر را مبتلا سازد؟

به ازای هر نفر یک و نیم نفر یا دو نفر؟ شاید هم سه نفر و یا چهار نفر؟ بدبینانه ترین گزارش ها حاکی از این بود که هر نفر میتواند 16 نفر در اطراف خود را مبتلا کند.

اما پاسخ منطقی تری به این سوال می تواند وجود داشته باشد. هر کسی که ناقل کرونا باشد و رعایت نکند این ویروس را به اطراف خود پخش می کند و فرقی هم ندارد چه تعداد آدم دور و بر او باشد. یک نفر ، شاید هم 100 نفر.

فوتبال را در نظر بگیرید. یک میدان بزرگ متشکل از 22 بازیکن و البته یک داور. ما اینجا کادر فنی تیم ها را در نظر نمی گیریم.

این را می دانیم که بسیاری از افراد مبتلا به کرونا نه تنها از بیماری خود هیچ اطلاعی ندارند بلکه به هیچ عنوان علائمی هم از خود نشان نمی دهند. حالا تصور کنید یک بازیکن فوتبال از همان «پنهان» های کرونایی باشد، نه علامتی از خود نشان میدهد و نه آزمایش داده. او حالا در یک میدان 23 نفره قرار می گیرد. می تواند به هر سو بدود و با هر کسی تماس بدنی داشته باشد، از هم تیمی های خودش تا بازیکنان حریف. داور هم از او در امان نخواهد ماند.

اما مورد دیگری وجود دارد. تیم ها باید قبل از آغاز مسابقه از بازیکنان خود تست کرونا بگیرند. حال بایداین سوال را مطرح کرد که آیا این قانون در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد؟ مسلما خیر.

باید به این سوالات دیگر هم جواب داد:

*چه تضمینی وجود دارد یک شخص ناقل به کرونا در کنار زمین آبی را بنوشد که فرد دیگری آن را برندارد؟

*چگونه می توان اطمینان حاصل کرد بازیکنان بعد از گل بیش از اندازه احساساتی نشوند و به آغوش هم نروند؟ بوندسلیگا حداقل این را ثابت کرد که هیچ تضمینی نیست.

*احتمالی برای آلوده شدن توپ به ویروس کرونا در یک مسابقه در نظر گرفته شده است؟

*فرضیه انتقال ویروس از طریق هوا هنوز از بین نرفته. حتی اگر ذره ای هم واقعیت داشته باشد بهتر نیست تا رد کامل آن هیچ مسابقه ای در دنیای فوتبال برگزار نشود؟

فوتبال زمانی می تواند برگزار شود که نیاز به پاسخ به هیچ یک از این سوالات ضروری نباشد در غیر اینصورت برگزاری دیدارهای فوتبال در هر کشوری – به خصوص کشورهایی که کرونا در آن بیداد می کند- با هیچ دلیلی عقلانی نیست.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها