یک پزشک عمومی با اشاره به ظهور علائم جدیدی از ویروس کرونا گفت: با چرخشی که ویروس پیدا کرد با علائمی همچون مشکلات گوارشی و دردهای شکمی و دل پیچه بروز پیدا می‌کند.
یک پزشک عمومی با اشاره به ظهور علائم جدیدی از ویروس کرونا گفت: با چرخشی که ویروس پیدا کرد با علائمی همچون مشکلات گوارشی و دردهای شکمی و دل پیچه بروز پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۶۶۷۵۷

به گزارش جام جم آنلاین، سیدرحیم سیدپور در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه از ویروس کرونا اطلاعات زیادی در دست نیست چراکه ویروسی با ساختمان ژنتیکی جدید بوده و در کل دنیا هم مطالعات زیادی روی آن انجام نشده است، اظهار کرد: از زمانی که این ویروس شیوع پیدا کرد به حالت‌های مختلفی چرخیده و علائم مختلفی را از خود بروز داده است.

وی تصریح کرد: ویروس‌ها براساس سازمان ژنتیک خود و با توجه به اینکه تمایل به کدام بخش از بدن داشته باشند و گیرنده‌های آن‌ها در کدام بخش از بدن راحت‌تر خود را مستقر کنند، علائم بالینی نشان می‌دهند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه ویروس کووید ۱۹ در بدو تهاجم خود بیشتر با تظاهرات بالینی علائم تنفسی خود را نشان داد، خاطرنشان کرد: بیمار در کنار تب و لرز دچار سرفه‌های خشک و تنگی نفس بود، کم کم علائم دیگری که آنچنان شناخته شده نبود همانند سردرد، کوفتگی و دردهای عضلانی از ویروس کرونا بروز کرد و به سمت علائم آنفلوآنزا رفت.

سیدپور از دست حس بویایی را از دیگر علائم جدید مبتلایان به ویروس کرونا برشمرد و ادامه داد: برخی از افرادی که مراجعه می‌کردند در اظهارات خود می‌گفتند که بویی را حس نمی‌کنند.

وی تظاهرات بالینی گوارشی را از علائم جدید بیماران دانست و گفت: این بیماران سرفه نمی‌کنند بلکه بیشتر با تب، لرز، دردهای شکمی و شکم پیچ و مدفوع شل مراجعه می‌کنند که ابتلا به ویروس کرونا پیدا کرده‌اند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه منتظر هستیم ببینیم این ویروس در آینده با چه تظاهرات بالینی خود را نشان می‌دهد، افزود: در حال حاضر این ویروس با توجه به چرخش‌های مختلفی که داشته است و از میزبان‌های مختلف وارد بدن بیماران جدید می‌شود و تغییر پیدا می‌کند.

سیدپور ادامه داد: در حال حاضر بیشتر بیمارانی که مراجعه می‌کنند در قالب تظاهرات شکمی، درد شکمی و تهوع، کوفتگی و تب و لرز هستند.

وی با تاکید بر اینکه همه اشکال بالینی این ویروس می‌تواند خطرناک باشد، گفت: بسته به اینکه آیا بیمار بستر بیماری زمینه‌ای خاصی دارد یا خیر، شدت این بیماری بروز پیدا می‌کند.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: در بیماری‌های تنفسی به دلیلی اینکه فرصت کمتری برای مقابله با ویروس وجود دارد ممکن است خطر مرگ و میر بیشتر بوده اما در سایر تظاهرات بالینی بیمار، شاید فرصت بیشتری برای مقابله با ویروس وجود داشته باشد.

سیدپور تاکید کرد: برای این ویروس نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا درمانی وجود ندارد و درمان‌هایی که انجام می‌شود بیشتر درمان حمایتی از بیمار هست تا بدن فرصت غلبه بر این ویروس را پیدا کند، در گذشته با توجه به تظاهرات بالینی تنفسی که وجود داشت فرصت زیادی دست نمی‌داد که بدن بتواند به نوعی با ساخت انتی بادی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی مقابله کند و راه ویروس را سد کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وارد گوارش شده و عملا مقداری بدن فرصت بیشتری پیدا می‌کند که بتواند سیستم‌های ایمنی خود را تقویت کند و برای مقابله با ویروس خود را آماده شود، در کنار آن ابزارهای حمایتی مانند داروها می‌تواند کمک کند تا بیمار را به مدت طولانی‌تری نگاه داشت تا بدن بر ویروس غلبه کند و دوره خود را سپری کند.

این پزشک عمومی افزود: در اوایل ورود بیماری کووید ۱۹ بیشتر بیماران به خاطر درگیری تنفسی و قلبی فوت می‌کردند، در حال حاضر با توجه به تغییر ژنی که پیدا کرده است حمله ویروس به سمت قلب کمتر شده است.

سیدپور گفت: اما این بدان معنا نیست که ویروس از بین رفته است، بلکه در حال چرخش است و در جامعه وجود دارد.

وی رعایت موازین بهداشتی را از دیگر علل کاهش شدت بیماری دانست و یادآور شد: در گذشته به علت عدم آگاهی مردم این ویروس شیوع بیشتری داشت اما در حال حاضر نشست‌های جمعی کمتر شده است و مراقبت‌هایی که از خود می‌کنند با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش شیوع کمتری پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها