صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) با صدور بیانیه‌ای ضمن اضافه کردن مبلغ درخواستی برای حمایت بشردوستانه از کودکان آسیب‌دیده از بحران کرونا به ۱.۶ میلیارد دلار، به دولتمردان کشورها هشدار داد، از آثار غیرمستقیم این بحران بر سلامت جسمی و روحی کودکان غافل نشوند.
کد خبر: ۱۲۶۶۵۵۴

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، «هنریتا فور» مدیر صندوق کودکان یونیسف در این بیانیه اعلام کرده که همه‌گیری کووید ۱۹، یک بحران بهداشتی بوده که به سرعت در حال تبدیل شدن به بحران در حقوق کودکان است.

یونیسف که در دو ماه گذشته در فراخوان خود برای حمایت بشردوستانه از کودکان آسیب‌دیده از بحران شیوع کرونا، ۶۰۰ میلیون دلار درخواست کرده بود، اکنون یک میلیارد دیگر به آن اضافه کرده است.

فور افزود: با طولانی شدن مدت زمان قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی در کشورها، بسیاری از والدین شغل خود را از دست داده‌اند و با افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی، آنها به شدت تحت فشارند. دسترسی صدها میلیون کودک به مراقبت‌های بهداشتی معمول و واکسیناسیون به دلیل مهار کرونا به شدت مختل شده که این امر می‌تواند به افزایش قابل توجه مرگ‌ومیر آنها منجر شود.

وی گفت: از سویی دیگر، تعطیلی مدارس، کاهش روابط اجتماعی کودکان و ماندن آن‌ها در منزل به مدت طولانی، می‌تواند سلامت روان کودکان را به خطر انداخته و سطح استرس و اضطراب در آن‌ها را افزایش دهد.
مدیر صندوق کودکان یونیسف با یادآوری مرگ نزدیک به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار زن و کودک در اثر شیوع کرونا، افزود: زنان و کودکان در جریان درگیری مبارزه با کرونا نباید قربانی کمبود دارو، تغذیه و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی شوند.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرنس ۲۴، فور هشدار داد: آثار مخرب ناشی از بحران شیوع کرونا می‌تواند به مرگ روزانه ۶ هزار کودک در ۶ ماه آتی منجر شود. صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) درصدد حمایت کودکان از عواقب ویرانگر اقتصادی و اجتماعی این بیماری در دنیای پساکروناست.

وی افزود: کودکان پناهنده، مهاجر و آواره، دسترسی محدودتری به خدمات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی دارند که این امر آن‌ها را به طور فزاینده‌ای در معرض بیگانه‌ستیزی و تبعیض قرار می‌دهد.

به گفته فور، هنگامی که بحران‌های تازه‌ای مانند همه‌گیری کووید ۱۹ پدیدار می‌شود، این کودکان نسبت به دیگر کودکان، آسیب‌پذیرترند و همکاری دولت‌ها و نهادهای انسان دوست برای ایمن و سلامت نگهداشتن آنان و ادامه آموزش و حفاظت از آن‌ها ضروری است.

براساس بیانیه یونیسف، اگر چه بسیاری از کشورها حتی در شرایط اقدامات سختگیرانه برای مقابله با کرونا، فعالیت‌های عادی مربوط به واکسیناسیون را ادامه داده‌اند، اما برخی از آنها اقدام به تعلیق این فعالیت‌ها کرده‌اند که نتیجه آن محروم شدن ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال یا به عبارتی یک کودک از هر پنج کودک، از دریافت واکسن بوده است.

همچنین نزدیک به ۷۷ درصد از کودکان، به عبارتی ۱.۸ میلیارد نفر، در ۱۳۲ کشوری زندگی می‌کنند که در حال حاضر درگیر بحران شیوع کرونا هستند و محدودیت‌هایی برای مقابله با آن اعمال کرده‌اند؛ در این کشورها شاهد افزایش خشونت، سوءاستفاده و سهل‌انگاری نسبت به کودکان هستیم.

فور با یادآوری ناکارآمدی نظام بهداشتی در کشورهای توسعه یافته در مواجهه با شیوع کرونا، از کمبود منابع و تجهیزات بهداشتی در مقابله با این بحران در کشورهای کمتر توسعه یافته ابراز نگرانی کرد.

یونیسف در بیانیه خود از کشورها خواست مبارزه برای پیشگیری از شیوع کرونا، کمک به بیماران و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، تغذیه و آب سالم، آموزش و حفاظت از آن‌ها در برابر آثار مخرب ناشی از بحران شیوع کرونا را ادامه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها