وقتی معضل كرونا دامنگیر بسیاری از كشورهای دنیا شد، بسیاری از رفتارهای اجتماعی را دگرگون كرد؛ رفت‌وآمدها با دوستان و آشنایان لغو شد و حتی ویزیت و مراجعه به پزشكان معالج هم به تأخیر افتاد و حتی در مواردی لغو شد. این مساله ممكن است در برخی افراد كه بیماری‌های خاصی دارند، مشكل را حادتر و حتی غیرقابل برگشت كند.
وقتی معضل كرونا دامنگیر بسیاری از كشورهای دنیا شد، بسیاری از رفتارهای اجتماعی را دگرگون كرد؛ رفت‌وآمدها با دوستان و آشنایان لغو شد و حتی ویزیت و مراجعه به پزشكان معالج هم به تأخیر افتاد و حتی در مواردی لغو شد. این مساله ممكن است در برخی افراد كه بیماری‌های خاصی دارند، مشكل را حادتر و حتی غیرقابل برگشت كند.
کد خبر: ۱۲۶۶۵۰۸
دندانپزشكی‌ها از مراكزی بودند كه با شیوع كووید 19 مراجعه به آنها كاهش چشمگیری پیدا كرد؛ به طوری كه حتی بسیاری از مطب‌ها و درمانگاه‌هایی كه خدمات دندانپزشكی ارائه می‌دادند، تعطیل شدند و در این میان بیمارانی كه دندان‌درد داشتند یا نیاز به اقدام فوری برای دندان‌های خود پیدا كردند یا باید درد را تحمل می‌كردند یا بعد از جست‌وجوی زیاد می‌توانستند مركزی را پیدا كنند تا كار دندان‌شان را انجام دهد.
 
البته این شرایط همچنان ادامه دارد و هنوز هم با وجود استمرار حضور ویروس كرونا، بسیاری از افراد از رفتن به دندانپزشكی خودداری می‌كنند و ترجیح می‌دهند در زمان مناسب‌تری بعد از شكست كامل كرونا مراجعه كنند. اما همیشه وضع قابل تحمل نیست و گاهی شرایطی اضطراری پیش می‌آید كه نیاز به درمان فوری پیدا می‌كند؛ در چنین شرایطی چگونه باید به دندانپزشك مراجعه كنید؟

بسیاری از دندانپزشكان تاكنون جز در موارد اضطراری و مشكلات حاد دندانی از انجام كارهای معمول مانند چكاپ و سفید كردن دندان‌ها و جرم‌گیری منع شده‌اند تا احتمال انتقال ویروس كرونا به حداقل برسد.

دندانپزشكی‌ها از خطرناك‌ترین مراكز درمانی هستند. زمانی كه پزشك روی دندان شما كار می‌كند، ذرات و قطرات آب در هوا تولید شده و نیز باعث اسپری‌شدن بزاق دهان یا خون می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد كه دندانپزشك به‌طور مداوم از دریل استفاده می‌كند یا حتی دندان‌ها را لایه‌برداری و سفید می‌كند. حفظ نكات ایمنی هم بیمار و هم دندانپزشك را از خطر ابتلا به ویروس مصون نگه می‌دارد.

بنابراین دندانپزشك موقع كار باید به‌گونه‌ای رفتار كند كه گویی همه بیمارانی كه برای ویزیت و كارهای دندانی به او مراجعه می‌كنند، مبتلا به كرونا هستند و با این پیش‌فرض رعایت نكات بهداشتی را انجام دهد.

ماسك فراموش نشود

دندانپزشك بهتر است پیش از شروع به كار نسبت به سلامت بیماری كه به او مراجعه كرده آگاه باشد؛ به طوری كه از بیمار درباره احتمال بیماری تنفسی سؤال كند. اما برای اطمینان همه دندانپزشكان موقع كار به‌ویژه در این برهه زمانی باید از ماسك هنگام كار استفاده كنند و حتی برای جلوگیری از ورود ترشحات دهان بیمار به داخل چشم‌ها از عینك مخصوص هم استفاده كنند تا ایمنی كاملی داشته باشند حتی بهتر است اتاق جداگانه‌ای را برای انجام كارهای بیماران مبتلا به كرونا قرار دهند تا از دیگر بیماران جدا باشند.
بیمارانی كه در اتاق انتظار حضور دارند هم باید در تمام مدتی كه در مطب هستند از ماسك استفاده كنند. دندانپزشكان در صورت كار با بیمار مبتلا به عفونت تنفسی و كرونا باید حتما از دستكش و گان مخصوص در طول كار استفاده كنند.

بهداشت فردی را رعایت كنید

برای جلوگیری از انتقال عفونت تنفسی، دندانپزشك باید نكات بهداشتی و اقدامات مراقبتی را رعایت كند؛ برای مثال به بهداشت دست‌ها دقت كند.
 
دستمال در اختیار بیماران قرار دهد و دستمال‌های دورانداخته شده را داخل یك سطل دردار قرار دهند تا ویروس منتشر نشود.
 
اگر بیماری ماسك ندارد و سرفه می‌كند، پزشك حتما ماسك در اختیار او قرار دهد و حتما باید تمام مراحل ضدعفونی دستگاه‌ها و ابزارهای كار خود را به‌خوبی انجام دهد.
 
این اصول بهداشتی باید بعد از معاینه و انجام كار هر بیمار، انجام شود تا انتقال ویروس به افراد دیگر صورت نگیرد.

پزشكان مراقب باشند

دندانپزشكی به دلیل شرایطی كه بر آن حاكم است و پزشك مستقیم با دهان بیمار سر و كار دارد، از نظر تمیزی و سلامت بودن اهمیت دوچندانی دارد و همین مسأله هم باعث شده است تا در شرایط كرونایی حاضر، جز در موارد ضروری كمتر كسی به این مراكز و مطب‌ها مراجعه كند.
 
در كنار تمام نكاتی كه اشاره شد، پزشكان در مطب‌ها و درمانگاه‌های دندانپزشكی باید اصول اساسی ضدعفونی تمام ابزارهای خود را اولویت دهند.
 
باید تمام سطوح و به‌ویژه ابزارها را بعد از هر بیمار باید در فواصل كوتاه ضدعفونی كنند. حتی بهتر این است كه بین دو بیمار، تا حد امكان وسایل را تعویض كنید و روی ابزارها را هم بپوشانید تا از انتقال ویروس جلوگیری شود.

علاوه‌بر این سعی كنید در نوبت دهی به بیماران، فاصله زمانی حضور آنها را در مطب یا درمانگاه رعایت كنید تا در صورت امكان بیماران كمتری در سالن انتظار بنشینند و در صورت امكان، فاصله صندلی‌ها را از هم بیشتر كنید تا بیماران با فاصله‌گذاری در كنار هم قرار بگیرند.
 
همچنین اگر اتاق معاینه بزرگ است و بیش از یك یونیت دندانپزشكی داخل آن قرار می‌گیرد، حدود 1.5 متر از هم فاصله دهید.

بیماری‌تان را مخفی نكنید

اگر به عنوان بیمار به دندانپزشكی مراجعه می‌كنید و مطمئن هستید كه مبتلا به ویروس كرونا هستید و دارای علائمی مشابه سرماخوردگی مانند تب، سرفه و تنگی نفس هستید، حتما پزشك را در جریان بگذارید تا با رعایت اصول كاملا ایمنی با شما رفتار كند.
 
از سوی دیگر، اگر اطمینان ندارید مبتلا به كرونا هستید یا نه ولی علائم مشكوكی مانند سرفه، آبریزش بینی، سردرد یا غیره دارید، باز هم به دندانپزشك هشدار دهید تا نكات ایمنی را رعایت كند اما در هر صورت، اگر مشكل دندانی جدی ندارید و در زمان مناسب‌تر دیگری می‌توانید به دندانپزشكی مراجعه كنید، این كار را به وقت دیگری موكول كنید تا هم سلامت شما و هم پزشك حفظ شود.
 
منابع: انجمن دندانپزشكی آمریكا، مدرسه دندانپزشكی دانشگاه واشنگتن، webmd

ندا اظهری - سلامت روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها