با وجود اینکه کمتر از دو‌ماه تا آغاز عملیات حج تمتع باقی مانده است، ظرفیت برخی کاروان‌های حج ۹۹ همچنان خالی است و برای چهارمین بار به منظور تکمیل ظرفیت، اولویت ذخیره جدید اعلام شده است.
کد خبر: ۱۲۶۶۳۸۹

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، اعزام زائران حج تمتع سال جاری با توجه به شیوع کرونا و احتمال تغییر در روند برپایی این سفر معنوی، در انتظار نظر نهایی سعودی‌ها است و به دلیل شیوع کرونا همچنان ظرفیت کاروان‌ها خالی مانده است و این روند موجب شد تا چندین بار اولویت ذخیره برای تشرف به حج تمتع ۹۹ اعلام و ودیعه‌گذاران تا پایان آبان ۸۶ برای ثبت‌نام فراخوانده شوند.

آغاز اعزام حج ۹۹ از ۶ تیر/ ثبت‌نام همچنان ادامه دارد

سازمان حج و زیارت پس از امضای تفاهم‌نامه حج تمتع، برنامه‌ریزی برای اعزام زائران خانه را آغاز کرد و ودیعه‌گذاران تا پایان فروردین ۸۶ به عنوان زائر اصلی حج تمتع ۹۹ شناخته شدند و نام‌نویسی از این افراد از نهم اسفندماه آغاز شد.

از ۲۱ اسفندماه نیز ودیعه‌گذاران تا نیمه اردیبهشت ۸۶ به عنوان زائر ذخیره برای تشرف به حج تمتع می‌توانستند نام‌نویسی کنند و روند ثبت‌نام مشمولان حج تمتع تا نوروز ۹۹ ادامه داشت و تمام برنامه‌ها با وجود شیوع کرونا طبق روال عادی برگزار شد تا اینکه اواسط فروردین، عربستان از مسلمانان خواست تا برای سفر به حج تمتع امسال برنامه‌ریزی نکنند.

با این روند تعداد متقاضیان سفر به حج تمتع از بین مشمولان کاهش یافت، تا جایی که سازمان حج و زیارت چندین بار اولویت ذخیره اعلام کرد و مقرر شد تا دارندگان فیش حج تمتع ابتدا تا پایان خرداد و تیر و سپس تا پایان شهریور ۸۶ نیز به عنوان زائر ذخیره مشمول تشرف به این سفر معنوی شوند. یعنی اولویت‌های ۵ ماه بعد از اولویت اصلی اعلام شد، اما بازهم دارندگان فیش حج که چندین سال منتظر سفر به حج تمتع بودند، ثبت‌نام نکرده و حدود ۲۵ درصد ظرفیت کاروان‌ها همچنان باقی است. در حالی که به گفته سرپرست حج و‌عمره سازمان حج و زیارت از ۶ تیرماه اعزام زائران آغاز می‌شود.

اعلام اولویت ذخیره جدید حج ۹۹ برای چهارمین بار

اکنون با توجه به اینکه ظرفیت کاروان‌های حج تمتع هنوز تکمیل نشده، باز هم اولویت‌های جدید اعلام شده است. به طوری که ودیعه‌گذاران مهر و آبان‌ماه سال ۸۶ نیز می‌توانند در ظرفیت خالی کاروان‌ها ثبت‌نام کنند.

بر همین اساس، دارندگان فیش حج تمتع از اول مهرماه تا پایان آبان‌ماه سال ۸۶ از سه‌شنبه ۱۰ صبح می‌توانند در کاروان‌های باقی‌مانده ثبت‌نام کنند.

با این روند دارندگان فیش حج تمتع تا پایان آبان سال ۸۶ برای تشرف به حج تمتع ۹۹ فراخوانده شده‌اند تا شاید ظرفیت باقیمانده حج تمتع تکمیل شود.

مشمولان متقاضی سفر به حج تمتع باید ابتدا در سامانه رزرو اطلاعات خود را بروزرسانی کرده و پس از ثبت اطلاعات جدید، قسط اول هزینه حج تمتع امسال که ۲۵ میلیون تومان است، بپردازند.

هزینه سفر به حج تمتع سال جاری حدود ۳۳ تا ۴۱ میلیون تومان درنظر گرفته شده است که قسط دوم پس از انجام معاینات زائران اخذ می‌شود.

نیمی از زائران حج تمتع کمتر از ۶۰ سال دارند

امسال با توجه به شیوع کرونا در جهان، احتمال کاهش سهمیه کشورها برای تشرف به حج تمتع وجود دارد که برای این منظور بر اساس برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت، افراد پرخطر و زائرانی که بیماری زمینه‌ای دارند، امسال به حج تمتع مشرف نمی‌شود.

همچنین تشرف زائران بالای ۶۰ سال به این سفر معنوی، در صورت کاهش سهمیه از سوی سعودی‌ها منتفی است. به گفته مسؤولان حدود ۳۸ هزار نفر از زائران حج‌ تمتع ۹۹ زیر ۶۰ سال هستند.

البته میانگین سنی زائران خانه خدا برای تشرف به حج تمتع ۹۹ هنوز اعلام نشده است. سال گذشته میانگین سنی زائران ۵۶ سال بود.

امسال ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر بنا بر تفاهم‌نامه ایران و عربستان به حج تمتع مشرف می‌شوند که وضعیت برپایی حج تمتع یا احتمالات مختلف در برگزاری مناسک حج با وجود اینکه کمتر از دو ماه دیگر تا آغاز عملیات حج باقی‌است، در هاله‌ای از ابهام است.

 

تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها و اعلام اولویت جدید حج ۹۹

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها