آنچه از جلسه دیروز ستاد مبارزه با کرونا با حضور رهبر معظم انقلاب و همچنین بیانات ایشان استنباط می‌شود تاکید بر باور ملی است. ایران از توانمندی‌های خوبی در عرصه علمی و همچنین حضور افراد کارشناس و متخصص برخوردار است.
کد خبر: ۱۲۶۶۳۰۸

 نمونه آن حضور کادر زحمتکش و کاردان عرصه بهداشت و درمان است و این مساله نشان می‌دهد اگر در هر یک از شاخه‌های صنفی این باور ملی را داشته‌باشیم، می‌توانیم براساس توانمندی‌های داخلی بدرخشیم.

علاوه بر این در مقایسه با کشورهای غربی که مدعی پیشرفت و توسعه‌اند عملکرد نیروهای متخصص ما نشان داد که در بسیاری از جنبه‌ها از آنها پیش افتادیم و گذشته از این حتی می‌توانیم به کشورهای توسعه‌یافته در زمینه مقابله با کرونا راهنمایی و مشاوره بدهیم.

این مساله تنها ناشی از باورمندی و اعتماد به نفسی است که ملت ما در این زمینه کسب کرده‌است. اگر چنین روحیه‌ای را در صنعت و معدن، اقتصاد و عرصه‌های دیگر علمی،‌ فرهنگی و اجتماعی تقویت کنیم، حتما زمینه رشد و توسعه کشور ما در بسیاری از عرصه‌ها فراهم خواهدشد.

برای دستیابی به چنین روحیه‌ای کافی است که از کارهای کلیشه‌ای و دیرباور‌ی و نگاه به بیرون دست بکشیم و بیش از گذشته به استعداد و توانمندی‌های داخلی تکیه کنیم. نکته دیگر، بحث قوی‌شدن است.

رهبری در آخرین نماز جمعه خود در سال گذشته به این نکته اشاره‌کردند و خواهان برخورد قوی در همه عرصه‌ها شدند. این آموزه قوی و مبتنی بر منطق مسیر را برای مردم و مسؤولان کاملا روشن کرده است.

قوی‌شدن البته ملزوماتی دارد و ما باید با استفاده از همه تخصص‌ها و ابزارها و توانمندی‌های موجود در این مسیر حرکت کنیم و همه جوانب آن را در نظر بگیریم و با دقت گام‌های خود را مقتدرانه در مسیر پیشرفت برداریم.

نکته دیگر بحث همبستگی است. طی مدتی که کشور درگیر مساله کرونا بوده، نیروهای مسلح در کنار بسیج، گروه‌های جهادی، مردم و اهل صنوف مختلف دست به دست هم دادند و در کنار کادر بهداشت و درمان به مقابله با این بیماری پرداختند.

این همبستگی ملی باعث شد کارنامه زیبایی در دوران کرونا برای ملت ما برجای بماند. این واقعیت‌ها نشان داد وقتی ایرانی دست در دست هموطن خود بگذارد و با دلسوزی و مسؤولیت پذیری کارها را به پیش ببرد، می تواند زمینه‌ساز سرافرازی ایران و ایرانیان باشد.

الهام امین‌زاده - استاد دانشگاه تهران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها