یکی از واحدهای تخصصی نیروی انتظامی، یگان ویژه است که هر فردی با شنیدن آن ناخودآگاه ذهنش به سمت اغتشاش و سرکوب می‌رود، واحدی که به گمان خیلی‌ها کاری جز سرکوب ندارد اما واقعا این چنین است؟
کد خبر: ۱۲۶۶۲۶۲

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، یگان ضداغتشاش هر کشوری به روشی عمل می کند، یگان ضد اغتشاش یک کشور، تنها به سرکوب و زد و خورد فکر می کند، دیگری راه حل را در از بین بردن صدای مردم می داند و یگان کشور دیگر مثل ایران اسلامی خود را از مردم دانسته و گفته می شود یگان ضد اغتشاش مردمی یعنی نیروهایی که در وقت بحران و تنش به میدان می آیند و به وقت آرامش و آسایش نیز جا خالی نمی کنند، بهتر است نقش و جایگاه و همچنین وظائف این یگان را بشناسیم.
 
یگان ویژه نیروی انتظامی مجموعه ای از منحصر به فردترین یگان های عملیاتی پلیس ایران است. کنترل اجتماعات، مبارزه و برخورد با اغتشاشات و تجمعات غیرقانونی، مشارکت در عملیات های ویژه (گروگان گیری، بمب گذاری، طرح های پاکسازی)، امنیت مسابقات ورزشی و اعزام نیرو و امدادرسانی به دیگر واحدهای پلیس کشور از جمله وظایف این یگان است.
 
از واحدهای این یگان می توان به گردان های ضد اغتشاش، تیپ واکنش سریع نوپو، واحد زنان، یگان اسواران رسته هوابرد نام برد. مسئولیت آموزش چتربازی، پاراگلایدر، سقوط آزاد به عهده باشگاه هوانوردی براق است، اما زبده ترین ماموران یگان ویژه در واحدی به نام تیپ واکنش سریع نوپوسازمان یافته اند که وظیفه رهایی گروگان و عملیات ضد تروریستی به عهده آنهاست _ به گفته سردار حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی، این یگان میراث دار لشکر ۲۸ روح الله که در دفاع مقدس شکل گرفت و سالیان سال در جنگ بود. این لشکر یک هزار و ۳۱۷ شهید تقدیم ایران اسلامی کرد و بعد از پایان جنگ لشکر ۲۸ پایه تشکیل یگان های ویژه شد و از آن تاریخ به بعد در حوزه امنیت داخلی فعالیت های چشم گیری این یگان به عهده داشته است از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با بحران های اجتماعی ازجمله فتنه ۹۸ و آشوب های دی ماه و آشوب های آبان ماه می توان نام برد، یکی از ماموریت های مهم یگان های ویژه عملیات مردم یاری است در حوادث سیل ۹۸ و زلزله سرپل دهاب و اربعین کارنامه درخشانی دارد.
 
در واحد رهایی گروگان ۴ شهید تقدیم انقلاب  شده است که آخرین آن ها "رضا صیادی" از جوانان رشید و تحصیل کرده یگان ویژه نیروی انتظامی بود که در درگیری ماموران استان خوزستان با اشرار مسلح و ناامن کنندگان حریم امنیت کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وی در اغتشاشات آبان ماه در شهرستان ماهشهر استان خوزستان که عده ای از اشرار مسلح به سمت شهروندان و ماموران تیراندازی می کردند به شهادت رسید گفته می شود این شهید برای پاکسازی ماهشهر رفته بود که در یکی از شهرک های حاشیه آن، چند نفر از اراذل و اشرار مسلحه کمین کرده بودند و از پشت سر مردم شروع به شلیک می کنند و از آن جایی که مردم در آنجا حضور داشتند برای این که به مردم آسیبی نرسد به نیروهایش دستور تیراندازی نداده است اما خود به شهادت رسید.
 
نزد سردار حسن کرمی فرمانده یگان ویژه آمدیم تا بدون تعارف با وی در مورد تجهیزات و جنس کارشان به صحبت بنشینیم.
 

تجهیزات یگان ویژه بازدارنده است

 
ذهنیت مردم در مورد یگان ویژه این گونه است که کارش سرکوب صرف است و تجهیزاتی که در این زمینه به کار گرفته می شود نیز در این راستا مورد استفاده قرار می گیرد، آیا این ذهنیت درست است؟
 
اساسا یگان های ویژه برای مقابله با کسانی است که امنیت عمومی کشور و آسایش و آرامش مردم را در معرض خطر قرار دهند، سریع و به موقع مقابله کند، سرکوب را بیشتر ضد انقلاب مرفه و بی درد خارج نشین در بلندگوهای اهدایی آمریکای جنایتکار و انگلیس حیله گر تبلیغ می کنند، آنها نسبت به کلمه سرکوب خیلی حساس هستند، ما نام یکی از عملیات های ضدعفونی محله ها را نیز سرکوب کرونا گذاشتیم، خیلی داغ کردند و عصبانی شدند و تحلیل های عجولانه و بی محتوایی را ارائه دادند، خودشان را در مقابل افکار عمومی بی مقدار کردند، اما به جرات می گویم هر کسی در این کشور ولایی و مردم انقلابی بخواهد امنیت و آرامش مردم را بر هم بزند با برخورد قاطعانه و انقلابی ما مواجه خواهد شد، این دشمن می خواهد کرونا باشد و سلامتی مرد را تهدید کند یا می خواهد مزدوران و جیره خواران امریکا و انگلیس و صهیونیستها باشد در هر صورت ما باید آنها را سرکوب کنیم.  
 
و اما در مورد بازدارنده بودن تجهیزات یگان ویژه باید به جرات می گویم که برابر قضاوت مسئولان، شخصیت ها، اهل فن و مردم یکی از یگان های مردمی منطقه هستیم، عنوان ضد اغتشاش عرف بین المللی است اما یگان ما از یگان های ضد اغتشاش مردمی است چرا که تلاش می کنیم که آموزش، نیروها و استفاده از تجهیزات را به سمتی ببریم که حتی اگر به خود ما آسیب رسید به مردم آسیبی وارد نشود. اگر به ماموریت های گذشته نگاه کنید متوجه خواهید شد که در جایی که یگان ویژه وارد عمل شده است کمترین آسیب ها وارد شده است که با برگشت به گذشته می توان گفت، این ادعا قابل اثبات است. ساخت تجهیزات یگان ویژه حالت بازدارندگی دارد. جمعیتی که به خیابان ها آمده اند و می خواهند، حرفشان را بزنند، حال قانونی یا غیر قانونی، فرقی نمی کند یک علتی سبب شده که بیرون بیایند و می خواهند حرفشان را بزنند در این شرایط تلاش ما این است با کمترین هزینه مادی و معنوی این صحنه را جمع می کنیم و آسیب کمتری به جمعیتی که در مقابل ما قرار گرفته اند، وارد شود. برای ایجاد این شرایط نیاز به نیروهایی داریم که از آموزش های کافی برخوردار باشند و قابلیت هایی را داشته باشند، استقامت بالا داشته و از نظر روانی  به خود مسلط باشند و زود عصبانی نشوند و از سوی دیگر تحت تاثیر جمعیت مقابل قرار نگیرند،  خود را کنترل کرده  تا جمعیتی که مقابل آنها  ایستاده اند، تخلیه شوند و بروند و نهایتا اگر خواستند وارد عمل شوند از تجهیزات بازدارنده استفاده کنند.
 
آیا لباس تمام ماموران یگان ویژه به ابزارهای صوتی متصل است؟
 
موتورسوارهای ما برای اینکه با هم در تماس باشند، لباس هایشان به ابزار صوتی متصل است، چرا که صدای موتور شنیدن صدای نیروها را تحت تاثیر قرار می دهد. مابقی نیروهای ما یعنی فرماندهان نیز دوربین هایی دارند که صحنه عملیاتی را غیر محسوس ضبط می کند و استفاده از این دوربین ها متداول است و پلیس های کلانتری وگشت ها نیز از آن استفاده می کنند.
 

خودکفایی ایران در ساخت لانچرهای سلاح پرتاب گاز

 
لطفا در مورد تجهیزات داخلی و همچنین جدید در سطح یگان ویژه توضیح دهید.
 
تمام تجهیزات و انواع ماشین های ما در داخل ساخته می شود، پیش از این وقتی نیروهای ما داخل جمعیت قرار می گرفتند به دلیل عکس العمل هایی که از سوی مردم وجود داشت، مجبور بودند از خودشان دفاع کنند براین اساس تجهیزاتی تولید کردیم که آن ها در امنیت کامل باشند و مجبور نباشند از تجهیزات خود استفاده کنند عموم این تجهیزات شاامل انواع آب پاش، انواع سیستم های الکترونیکی(صور، صاعقه، رعد) و سایر تجهیزات بازدارنده است تا تجمعات را با حداقل ترین هزینه جمع کند. در عملیات های گذشته نیز صحت این گفته ها نشان داده شده است، در آبان ماه یکی از فرماندهان یگان در یکی از عملیات های تهران با نیروهایش صحبت می کند که البته، کسی قصد فیلمبرداری از گفته های این فرمانده را نداشت اما صحبت های وی منتشر می شود، او به نیروهای خودش می گوید شما را به خدا قسم می دهم شرعا و اخلاقا مردم را نزنید اگر آن ها به سمت شما سنگ پرتاب کردند، باز هم نزنید چون شما مجهز به کلاه و لباس هستید، این مردم از خودمان هستند، سئوال بنده این است در کدام کشور، پلیس این گونه رفتار می کند؟ از دیگر تجهیزات جدید ما تلفیقی از صوت و نور است که در در داخل یک سیستم تعبیه می شود که منجر به صرفه جویی شده است. این ابزار تقریبا به مرحله عملیاتی رسیده اما هنوز خیلی از آن استفاده نکرده ایم و تحویل یگان ها نداده ایم. برخی سلاح هایی که مجبور هستیم از خارج وارد کنیم مثل سلاح های پرتاپ گاز که در صنایع کشور ساخته می شود و در این زمینه خودکفا شدیم، لانچرهای این سلاح را در داخل کشور و در یگان ویژه می سازیم. لانچرهای پرتاپ را خودمان تولید می کنیم اما هنوز به کارگیری نشده است اما به صورت انبوه تولید شده و در حال نصب بر روی خودروها است. این لانچرها برای پرتاپ گاز است. انواع گلوله های غیر کشنده نیز تولید می کنیم البته لازم به ذکر است که در ماموریت ها ما از گلوله جنگی استفاده نمی کنیم چرا که بردن سلاح جنگی برای یگان ویژه به صحنه ممنوع است، تیم های خاصی از واحدهای ما حمایت می کنند اما واحدهای ما را که در خیابان می بینید، همه دارای گلوله های غیر کشنده هستند، حتی گلوله های پلاستیکی برای اولین بار در پلیس ضد اغتشاش استفاده شد به عنوان مثال در آبان ماه سال گذشته برای ترساندن و آسیب نرساندن به مردم مورد استفاده قرار گرفت، این گلوله ها در صنایع داخل تولید می شود. سامانه پرتاب گاز  با نام سپند ۱۸ توسط مهندسین و جوانان یگان ویژه ساخته شده و به صورت انبوه تولید می شود.
 
فایل های زیادی از صحنه های عملیات نیروهای خود داریم چرا که خیلی از عملیات ها مستند سازی می شود، دوربین های مخصوصی در کلاه یا لباس ماموران ما تعبیه شده است تا عمکرد آن ها را بعدا تجزیه و تحلیل کرده و اسیب شناسایی کنیم. رفتار نیروهای ما برای بهره بردای ضبط می شود و فیلمی که منتشر شد کاملا اتفاقی بوده و فیلم های مشابهی بسیاری داریم و این فیلم به هیچ عنوان انتخابی از سوی یگان ویژه نبوده است، ده ها مورد این چنینی داریم، یکی از مسئولان از این صحنه خوشش آمده بود و می خواست از آن فرمانده تجلیل کند که ما گفتیم این یک نمونه از ده ها فیلم این چنینی است که حالا برحسب تصادف این فیلم منتشر شده است.
 
واحدی به نام سپکا نیز در یگان ویژه فعال بود، گویا این واحد به ستاد مبارزه با مواد مخدر واگذار شد، آیا در ماموریت ها به هیچ عنوان از سگ استفاده نمی کنید؟
 
بله این واحد به پلیس مبارزه با مواد مخدر واگذار شد چرا که عمدتا این سگ ها در حوزه کاری آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، مرکز تولید و تربیت آن ها در ستاد مبارزه با مواد مخدر راه اندازی شد. البته در برخی از عملیات های تروریستی، بازدید و بررسی مواد منفجره و سلاح از آن ها استفاده می کنیم. اما نگهداری، آموزش، تغذیه و درمان آن ها شرایط خاصی دارد و از آن جایی که این واحد در پلیس مبارزه با مواد مخدر پایه گذاری شده است، نگهداری ان ها به این ستاد محول شد اما در صورت نیاز از آن ها استفاده می کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها