روزه‌داری بسیاری از ما با بی‌تحرکی همراه است. افطار هم آنقدر دیر هست که بعد از خوردن و نوشیدن، رمقی برای ورزش نداشته باشیم. پس این بدان معناست که باید یک ماه از سال را بی‌تحرک بگذرانیم؟ یا می‌توانیم ورزش کنیم و جوری بخوریم که به بدنمان کمک کنیم؟
کد خبر: ۱۲۶۶۰۵۸

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، ورزش و روزه گرفتن می‌تواند بدون ایجاد ضرر به بدن انجام شود. وقتی ما در حین روزه گرفتن ورزش می‌کنیم، بدنمان به سمت چربی‌ سوزی بیشتری می‌رود.

فرآیندهای چربی‌ سوزی بدن ما توسط سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می‌شود که به نوبه خود با ورزش و کمبود غذا فعال می‌شود بنابراین دلیلی ندارد که ورزش کردن در این ماه متوقف شود. شما با روزه‌داری و ورزش می‌توانید وزن خود را کنترل کنید وسالم بمانید.

چه زمانی برای ورزش بهتر است؟

بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان قبل از غروب آفتاب است. کمی به خودتان سختی بدهید و در حالتی ورزش را تمام کنید که نیم ساعت به اذان مانده است.

چقدر ورزش کنیم؟

روزه‌داران به علت اینکه نمی‌توانند در حین ورزش چیزی بخورند، بهتر است برای جلوگیری از فرسودگی، فقط ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ورزش کنند. این ورزش نباید خیلی سنگین باشد.

چه نوع ورزش‌هایی انجام دهیم؟

ماه رمضان زمانی نیست که شما آنچنان هم بتوانید ورزش‌های سنگین کنید. اهمیتی که دارد حفظ رفتار ورزشی شماست. در خانه حرکات سبک ورزشی و هوازی انجام دهید.

تمرینات قدرتی، با ضربان بالای قلبی باید بعد از شکستن روزه و افطار انجام شود. به طور کلی کارشناسان پیشنهاد می کنند پیاده روی سریع، آهسته دویدن، دوچرخه‌سواری، تمرین متقاطع و تمرینات دستگاهی سبک در ماه رمضان انجام شود. ورزش‌های سبک قبل از افطار و ورزش‌های سنگین‌تر پس از افطار انجام می‌شود.

می توانیم در روزه‌داری بدنسازی کنیم؟

بهترین زمان برای انجام تمرینات بدنسازی در هنگام روزه گرفتن نیست. این کار می‌تواند باعث شکسته شدن و آسیب به عضلات شود و هورمون کاتابولیک کورتیزول را افزایش دهد.

وقتی بدن در حالت کم‌ آبی قرار دارد، قدرتش به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و کم‌ آب کردن عضلات باعث تخریب آن‌ها می‌شود. اگر شما روزه می‌گیرید، در واقع این کار برای شما ضرر بیشتری دارد تا سودمندی. برای تمرین‌های سنگین بهترین زمان یک ساعت پس از افطار است.

در روزهایی که فعالیت‌هایی با تپش قلب بالا مانند بدن‌سازی انجام می‌دهید، یک فنجان چای سبز یا قهوه با افطار میل کنید.

اگر بخواهیم ورزش کنیم، چه چیزهایی بخوریم؟

خوردن درست در ماه رمضان اهمیت زیادی دارد که ما در طول روز سوخت مناسبی برای گذران زمان داشته باشیم.

اسموتی‌ها راه بسیار خوبی برای به دست آوردن مقدار زیادی از مواد مغذی در مدت زمان کم هستند. میوه، سبزیجات، دانه‌های چیا و شاهدانه و کره بادام‌زمینی را در اسموتی خود بریزید. همچنین پروتئین بسیار مهم است. پروتئین به معنای واقعی شما را تأمین خواهد کرد.

مهمتر از همه، خوردن یک رژیم متعادل و مصرف مقدار کافی مایعات برای کمک به حفظ روال ورزش سالم در طول ماه ضروری است.

مصرف کربوهیدرات ها در طول سحر باعث می‌شود که انرژی شما بالا بماند. مصرف رژیم سرشار از پروتئین بعد از افطار به بدن کمک می‌کند که عضلات خود را بازسازی کند.

چطور در ماه رمضان با ورزش کم‌ آبی نگیریم

برای آبرسانی به بدنمان، آب نارگیل را به عنوان نوشیدنی بعد از تمرین اضافه کنید. سوپ‌ها منبع خوبی برای خلاص شدن از کم‌ آبی هستند. نوشیدن آب می‌تواند از پرخوری جلوگیری کند. روزه خود را با یک خرما و دو لیوان آب ولرم بشکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها