درست از همان زمانی که واژه‌ای به نام کووید-۱۹ در ذهن‌ها جا باز کرد، زندگی انسان‌ها نیز دست‌خوش تغییراتی شد به طوریکه مردم برای ادامه زندگی و تعاملات خود با چالش‌هایی مواجه شدند و تمامی ابعاد زندگی‌شان تحت تاثیر قرار گرفت.
کد خبر: ۱۲۶۵۹۸۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، نگار اکبری زرگر- عضو انجمن علمی روانشناسی بالینی دراین راستا نکاتی درباره نحوه زندگی در دوران پساکرونا و ویژگی‌های این دوران گفته است که در ادامه برخی از آنها آمده است.
 
* دوران پسا کرونا دورانی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید طبق موج جدیدی حرکت کنیم زیرا سلامت روان و جسم ما تابع آن شرایط است.
 
* دوران پساکرونا دوران رشد و تعالی پس از استرس خواهد بود و این نتیجه‌ای است که انسان در طول تاریخ و پس از عبور بحران‌ها تجربه کرده است.
 
* یکی از موضوعاتی که باید همیشه در دوران بحران در نظر بگیریم این است که در این مواقع ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های فرد و جامعه پا به عرصه ظهور می‌گذارد و اگر مدیریت درستی در این راستا نداشته باشیم، آتش این بحران گسترده‌تر خواهد شد. 
 
* در تمامی بحران‌ها و شرایط دشوار، افرادی موفق‌اند که با به کارگیری تجارب گذشته، واقع‌بینی، شناخت خود و کنار گذاشتن صفات اخلاقی ناکارآمد، زندگی در حال، به کارگیری استعدادها و مهارت‌های موجود و آموزش‌های جدید، تاب‌آوری فردی، خانوادگی و اجتماعی بالاتری با مولفه‌های انعطاف‌پذیری، مقاومت، سرسختی در شرایط دشوار، بروز هیجان و احساسات مثبت از خود، قدرت حل مسئله، تصمیم‌گیری، سازگاری با شرایط، هدفمندی، داشتن مهارت‌های زندگی و برخورداری از حمایت‌های اجتماعی و ارتباطی گسترده، از سلامت جسمی و روانی در شرایط مختلف زندگی برخوردار باشند.
 
* ترس، نگرانی و وحشتی که کروناویروس در دل و جان مردم انداخته بی‌حد و حصر بوده است و این وحشت و نگرانی تاثیرات خود را در دوران پساکرونا به صورت آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روحی و روانی در جامعه می‌گذارد.
 
* مطالعات نشان داده بیماری‌های مسری در هر برهه‌ای از زمان که شیوع پیدا کرده، بعد از مدتی، در زمینه تکنولوژی، پزشکی و زیست‌شناسی تغییراتی نیز رخ داده و ثمراتی برای ارتقاء زندگی و تمدن بشر داشته است.
 
* در دوره عبور از اپیدمی کرونا، افراد با شناخت ناکارآمدی‌های فردی، ضعف‌های اخلاقی، مشکلات کنترل فردی و عدم مهارت‌های اجتماعی- ارتباطی و به کارگیری توانمندی‌ها و استفاده از زیرساخت‌های موجود، باید در تغییر سبک زندگی فعلی، عادتها و عقاید خود نیز تجدیدنظر کنند.
 
* باید با فراگیری فعالیت‌های جدید و لذت‌بخش، مهارت‌هایی را آموزش ببینیم تا بتوانیم در راهی که داریم موفق باشیم؛ همین روند باعث ارتقاء و پیشرفت در زمینه کاریابی شغلی، بهبود روابط خانوادگی، اجتماعی، سلامت فردی و اجتماعی خواهد شد. 
 
* دوران پساکرونا با تمام آسیب‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی از قبیل جرم، فقر، بیکاری و دیگر نقاط ضعفی که بر جای خواهد گذاشت می‌تواند ما را در رسیدن به آگاهی و اهداف بلند مدت و رسیدن به مرز تعادل کمک کند تا بتوانیم با عبور از این دوران و دوران بلاتکلیفی و نگرانی، زندگی با ثبات‌تر و مسالمت‌آمیزی در کنار اعضای خانواده و افراد جامعه داشته باشیم.
 
* یکی از نکات مهم در این دوران حمایت، سرمایه‌گذاری و اتخاذ تصمیمات بهینه با قابلیت اجرایی دولت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و... است که اعضای جامعه به نوعی امیدواری و اطمینان‌خاطر از آینده پیدا کنند تا بتوانند این مقطع دشوار را طی کنند.
 
* انتخاب سیاست‌های مناسب توسط مسئولان و کارفرمایان برای پشتیبانی از آحاد ملت، باعث پیشگیری از افزایش موج گسترده تعارض‌ها، خشونت‌های جمعی، اختلالات روانی و به تبع تاثیرگذاری در بنیان خانواده‌ها، جامعه و حوزه بهداشت روان می‌شود.
 
* اگرچه دوران پساکرونا موجب بروز افزایش برخی از اختلالات روانی مانند وسواس فکری- عملی، افسردگی، اختلالات روان تنی، خشم، اضطراب و شک و تردید بیمارگون شده و خواهد شد اما می‌توان با به‌کارگیری مدیریت بحران و برنامه‌ریزی برای آموزش مردم در زمینه‌های مختلف با افزایش هرچه بیشتر شناخت و رشد توانمندی‌های فردی مواجه شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها