محققان هلندی دریافتند کروناویروس عامل بیماری کووید ۱۹ می تواند سلول های روده را آلوده کرده و در آنجا تکثیر شود.
محققان هلندی دریافتند کروناویروس عامل بیماری کووید ۱۹ می تواند سلول های روده را آلوده کرده و در آنجا تکثیر شود.
کد خبر: ۱۲۶۵۹۴۷

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، محققان دانشگاه آراسموس و دانشگاه ماستریخت هلند با استفاده از پیشرفته‌ترین مدل‌های کشت سلولی روده انسان، ویروس را با موفقیت در محیط آزمایشگاه تکثیر کرده و واکنش سلول‌ها به ویروس را تحت نظر قرار دادند و بدین ترتیب یک مدل جدید کشت سلولی را برای مطالعه COVID-۱۹ ارائه کردند.

این یافته‌ها می‌تواند توضیح دهنده علت این موضوع باشد که در حدود یک سوم از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دچار علائم گوارشی نظیر اسهال می‌شوند و اینکه این ویروس غالباً در نمونه‌های مدفوع قابل تشخیص است.

بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارای علائم گوناگونی مرتبط با اعضای تنفسی نظیر سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و تب هستند. یک سوم بیماران علائم گوارشی نظیر اسهال و تهوع را نیز تجربه می‌کنند.

بعلاوه این ویروس تا مدت‌ها بعد از برطرف شدن علائم تنفسی در مدفوع انسان قابل شناسایی است. این مسئله بیانگر این موضوع است که ویروس از طریق راهی موسوم به «انتقال دهان-مدفوع» هم قابل انتقال است.

به گفته محققان، شواهد این مطالعه حاکی از آن است که کروناویروس می‌تواند در سلول‌های دستگاه گوارش تکثیر شود اما هنوز مشخص نیست که آیا وجود این ویروس در بیماران مبتلا به کروناویروس در انتقال این بیماری نقش دارد. محققان بر انجام مطالعات دقیق‌تر در این زمینه تاکید دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها