متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

روزه بدون سحری ممنوع / یک معجون مناسب برای افطاری

یک متخصص تغذیه می گوید برای یک روزه دار هیچ چیز مهم تر از این نیست که تغذیه ای مناسب داشته باشد تا بتواند این فریضه را به درستی ادا کند.
کد خبر: ۱۲۶۵۶۷۲

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمد نبوی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: با توجه به اینکه ماه رمضان زمانی است که در روز ساعاتی طولانی دارد بنابراین نوع تغذیه برای افراد مهم تر هم می شود.افراد باید ساعات طولانی تشنه و گرسنه باشند بنابراین باید بسیار به وعده سحری اهمیت بدهند. حذف سحری باعث اختلال در سیستم بدن در نتیجه نبود آب و منابع غذایی کافی است. سحری نخوردن موجب آسیب به دستگاه گوارش می شود و زخم معده را هم موجب می شود.

این متخصص تغذیه گفت: همانطور که اهمیت به سحری بسیار زیاد است به همان اندازه باید آگاه باشیم که پرخوری در افطار به هیچ عنوان درست نیست و باعث ضرر به سلامتی بدن می شد. حتی در اوج گرسنگی، میزان غذایی که به بدن فرد می رسد باید به اندازه باشد.

نبوی افزود: افطار با مایعات و غذاهای گرم و سبک بسیار اهمیت دارد و باید مشتمل بر چای یا سوپ گرم، آب جوش، خرما، نان، پنیر، گردو و سبزیجات باشد. از مصرف زیاد زولبیا و بامیه در هنگام افطار باید خودداری کرد.

وی ادامه داد: برای تهیه زولبیا باید دقت داشت. نوع پررنگ و حتی خیلی طلایی و سوخته آن نشان می دهد که آن زولبیا و یا بامیه در روغنی طبخ شده که درجه حرارت بالایی داشته و علاوه برآن چند بار مصرف شده است.

نبوی با تاکید بر اینکه حذف سحری و عدم توجه به رساندن آب کافی به بدن باعث آسیب به کلیه و کبد می شود تاکید کرد: تعداد دفاعات نوشیدن آب بعد از افطار و در وعده سحری باید بیشتر شود اما این به معنای زیاده از حد نوشیدن آب نیست. ضمن اینکه یک روزه دار باید سعی کند در سحری و افطاری مواد غذایی را مصرف کند که علاوه بر رساندن مواد مورد نیاز بدن نظیر ویتامین، کربوهیدرات، قند و چربی سالم بتواند آب رسانی به بدن را هم انجام بدهد. برای این منظور انواع میوه های آبدار بهترین نوع تغذیه محسوب می شوند.

این متخصص تغذیه اذعان داشت: همانطور که گفتم باز کردن روزه باید با مایعات و غذاهای گرم و آبکی باشد. برای وعده افطار می توان سوپ ساده، شیربرنج، شله زرد و فرنی را انتخاب کرد. شربت سنکنجبین ولرم هم برای سوزش های معدوی و رفع بوی بد ناشی از دستگاه گوارشی در دهان بسیار مناسب است.

دکتر نبوی یادآور شد: از انواع شربت در وعده های سحری و افطاری می توان استفاده کرد همانند شربت سنکنجبین و یا شربت آبلیمو. عرق کاسنی هم می تواند به کاهش تشنگی در طول روز کمک کند.

وی با تاکید بر استفاده از انواع میوه گفت: معجونی به عنوان معجون چهار مغز به عنوان یکی از نوشیدنی های مناسب جهت وعده افطار معرفی می شود. این معجون متشکل از بادام، گردو، فندق و پسته ای است که خرد شده و داخل یک لیوان شیر گرم مخلوط شده است. عسل را هم می توان به این معجون بسیار مقوی اضافه کرد.

نبوی یادآور شد: در افطاری وعده شام را نگنجانید و به اصطلاح روزه خود را غذاهای پلو خورشتی باز نکنید. میل کردن غذاهای چرب و سنگین در هنگام افطار توصیه شده نیست و همانطور که قبلا گفتم روزه باید با مایعات و غذاهای گرم و آبکی باز شود.

وی در پایان گفت: پرخوری نه در افطاری و نه در سحری توصیه نمی شود. در ماه رمضان باید تعادل در مصرف انواع خوراکی را رعایت کرد تا روزه دار به سلامت این ماه را به پایان ببرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها