عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان در گفت‌و‌گو با جام‌جم از دلایل تصمیم آلمان علیه حزب‌ا... لبنان می‌گوید

دسیسه‌های عبری در برلین

دولت آلمان در اقدامی مغایر با اصول حقوقی و عقلانیت سیاسی، حزب ا... لبنان را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد. این اقدام مرکل و همراهانش در حالی است که حزب ا... در دولت و پارلمان لبنان دارای نماینده و وزیر بوده و در آخرین انتخابات پارلمانی نیز توانست در مقابل جریان‌های طرفدار غرب پیروز شود.
دولت آلمان در اقدامی مغایر با اصول حقوقی و عقلانیت سیاسی، حزب ا... لبنان را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد. این اقدام مرکل و همراهانش در حالی است که حزب ا... در دولت و پارلمان لبنان دارای نماینده و وزیر بوده و در آخرین انتخابات پارلمانی نیز توانست در مقابل جریان‌های طرفدار غرب پیروز شود.
کد خبر: ۱۲۶۵۵۳۶

 در خصوص اقدام اخیر دولت آلمان و دلایل آن، گفت و‌گویی با دکتر عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان انجام داده‌ایم. عدنان منصور بین سال‌های 2011 تا 2014 میلادی و در کابینه نجیب میقاتی به عنوان وزیر خارجه مشغول به فعالیت بوده است.

اقدام دولت آلمان در قرار دادن نام حزب الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه دلایل پشت پرده‌ای در‌این‌خصوص وجود دارد؟

تحلیل اقدام و رفتار دولت آلمان در قبال قراردادن نام حزب ا... در لیست گروه‌های تروریستی، اساسا پیچیده نیست. آلمان تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی و فشارهای آمریکا دست به چنین اقدامی زده است. برلین سال‌هاست از این لابی‌ها متاثر بوده و طی سال‌های اخیر نیز این روند تشدید شده است. فراتر از آن، آلمان پیروزی‌های مقاومت در منطقه و مقابله آن با تروریسم را برنمی‌تابد. ایالات متحده آمریکا و اروپا سال‌هاست در صدد تحمیل سلطه و هیمنه خود بر منطقه و لبنان هستند و حزب ا... مانع شکل‌گیری این معادله شده است. بنابراین، اقدام آلمان در قراردادن نام حزب ا... در لیست گروه‌های تروریستی، عجیب و غیرقابل باور نیست. حتی به نظر می‌رسد در آینده، برخی بازیگران اروپایی دیگر نیز به دلیل تاثیرپذیری از لابی‌های صهیونیستی و کاخ سفید، از این اقدام آلمان تبعیت کنند.

آیا اقدام اخیر دولت آلمان را جزئی از پروژه تقابل کلی اروپا و جریان مقاومت در منطقه غرب آسیا تلقی می‌کنید؟

دقیقا همین‌طور است. حدود چهار ماه قبل انگلیس در اقدامی کاملا هماهنگ با ایالات متحده، حزب ا...را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد و امروز برلین بازی لندن را در این خصوص ادامه می‌دهد. این یک بازی کاملا طراحی شده بوده و معلول وابستگی دولت‌های اروپایی به آمریکا و رژیم صهیونیستی است. مدت‌هاست رفتار بازیگران اروپایی در قبال حزب ا... و گروه‌های مقاومت ، بر اساس اراده لابی‌های صهیونیستی در کشورهایی مانند آلمان و انگلیس تعیین می‌شود.

دلیل اصلی عصبانیت آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی بازیگران اروپایی و منطقه‌ای از حزب ا... را دقیقا چه می‌دانید؟ چرا از بین بردن و حتی محدود کردن جریان مقاومت تا این اندازه برای آنها اهمیت دارد؟

صورت مسأله کاملا مشخص است. آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت‌های اروپایی، به طور کلی وجود و حیات موثر جریان مقاومت را در فلسطین و دیگر کشورها نمی‌پذیرند. لبنان و حزب ا... نیز از این قاعده مستثنا نیستند. آمریکا و متحدان آن از هیچ‌گونه اقدامی برای حذف حزب ا... و دیگر جریان‌های مقاومت فروگذار نکرده‌اند. تحریم‌هایی که امروز علیه موسسات و افراد در لبنان و دیگر کشورها به سبب ارتباط آنها با حزب ا... صورت می‌گیرد، جملگی بیانگر خشم و استیصال غرب و رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت اسلامی لبنان است. ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول دهه‌های گذشته و سال‌های اخیر، نقشه‌ها و راهبردهای کلانی را در منطقه تعریف کرده و از تمامی ابزارها و مهره‌های خود نیز برای رسیدن به آنها استفاده کرده‌اند. اما حزب ا... و جریان‌های مقاومت به صورتی قاطعانه و هوشمندانه در مقابل این اهداف ایستادگی کرده و محاسبات واشنگتن و تل آویو را بر هم زده‌اند.

به نظر شما واکنش حزب ا... و جریان‌های مقاومت در برابر اقدام دولت آلمان چه خواهد بود؟ آیا این اقدام برلین، تاثیری در استمرار فعالیت‌های حزب ا...خواهد گذاشت؟

به نکته خوبی اشاره کردید. حزب ا... تا کنون با انواع تحریم‌ها، فشارها و تخریب‌های هدفمند از سوی آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی مواجه بوده است. بنابراین، اقدام اخیر دولت آلمان برای مقاومت اسلامی لبنان غیرعادی و غیرقابل‌پیش‌بینی نبوده است. حزب ا... مسیر مواجهه با این اقدامات را به‌خوبی آموخته و بر اساس تجربیات قبلی خود عمل خواهد کرد. از سوی دیگر، مقاومت اسلامی لبنان میان مردم و افکار عمومی این کشور، دارای نوعی ارزش ذاتی است. این ارزش ذاتی سبب اقبال تعداد زیادی از لبنانی‌ها و حتی دیگر مردم منطقه نسبت به حزب ا... شده است. حتی در جریان برگزاری آخرین انتخابات پارلمانی در لبنان نیز اقبال گسترده شهروندان کشورمان به حزب ا... را نیز مشاهده کردیم. امروز حزب ا... بازیگری مهم در معادلات سیاسی بیروت محسوب می‌شود . این جریان، دارای وزیر و نماینده است و تصمیم کشورهای اروپایی مبنی بر تروریست خواندن حزب ا...، به معنای منازعه آنها با دولت و پارلمان لبنان خواهد بود. پس این ماجرا به لحاظ حقوقی نیز برای اروپا و به‌خصوص کشور آلمان تبعاتی خواهد داشت.
نکته پایانی که می‌خواهم به آن اشاره کنم،  به اهداف مقاومت و استمرار مسیر و هدفگذاری‌های این جریان در لبنان و منطقه مربوط می‌شود. این مسیرها و اهداف، در طول دهه‌های اخیر و به رغم همه فشارها علیه جریان مقاومت ادامه داشته و در آینده نیز ادامه خواهد یافت. حزب ا... هرگز علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و بازیگران اروپایی تسلیم نشده و در آینده نیز تسلیــم نخواهد شد.

گروه بین الملل روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها