متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

اهمیت ویژه سحری و افطاری برای روزه داران دیابتی

یک متخصص تغذیه می گوید روزه گرفتن برای برخی از بیماران دیابتی ریسک بالایی دارد و باید از ادای این فریضه خودداری کنند.
کد خبر: ۱۲۶۵۴۹۷

دکتر سامان نجفی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در رابطه با نحوه روزه گیری ماه رمضان در میان افراد دیابتی در گفتگو با خبرنگار سلامت جام جم آنلاین گفت: داشتن دیابت به معنای ممنوعیت کامل از روزه داری نیست اما هرگز نباید فراموش کرد که روزه گرفتن برای برخی از بیماران دیابتی خطرناک است و عوارض جبران ناپذیری دارد.

نجفی عنوان کرد: تکلیف افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند کاملا مشخص است، آنها به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند اما افرادی که از دیابت نوع دو رنج می برند می توانند روزه دار باشند به این شرط که در طول ماه رمضان مرتب تحت نظر پزشک باشند. البته روزه گرفتن دیابتی های نوع دو نیز تحت شرایط خاصی است.

این متخصص تغذیه افزود: ما یک معیار در نظر می گیریم. روزه دار دیابتی باید صبح قند خود را تست کند. اگر قند او بین 80 تا 130 بود و البته اگر میانگین قند سه ماهه اخیر او بر اساس آزمایش ها زیر هفت درصد باشد و با مسئله افت ناگهانی قند خون روبرو نبوده می تواند روزه بگیرد. باید توجه داشت که افت ناگهانی قند خون بسیار خطرناک است و دیابتی ها باید به آن توجه کنند.

وی بیان داشت: نوع افطاری و سحری برای دیابتی های روزه دار بسیار اهمیت دارد و حیاتی است. باز هم تاکید می کنم که یک فرد دیابتی اگر قصد روزه گرفتن دارد باید با پزشک متخصص مشورت کند و حتی نوع تغذیه خود در ماه رمضان را نیز از او بگیرد. نوع تغذیه در سحری و افطاری فرد دیابتی باید به گونه ای باشد که فرد تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کند و علاوه بر آن این تغذیه به گونه ای باشد که منجر به افزایش بیشتر قند او نشود.

نجفی تاکید کرد: روزه داران دیابتی به هیچ عنوان و هرگز زولبیا و بامیه نخورند، از مصرف سایر شیرینی جات و دیگر غذاهای خاص نظیر شعله زرد بپرهیزند. برای جبران گرسنگی و از دست رفتن انرژی خود هرگز در افطاری پرخوری نکنند. از مصرف غذاهای پرنمک و کنسرو شده هم بپرهیزند.

وی گفت: افراد دیابتی به شدت از روزه گرفتن بدون سحری پرهیز کنند چرا که باعث کاهش قند خون می شود که برای آنها بسیار خطرناک است. این توصیه را برای افراد غیردیابتی هم داریم.

این متخصص تغذیه یادآور شد: استفاده از سبزیجات، میوه ها و سالاد برای روزه داران دیابتی و غیردیابتی توصیه می شود. این نوع منابع غذایی آب بدن را فراهم می کنند، قند طبیعی دارند و حاوی انواع ویتامین و کربوهیدارت هستند.

وی در پایان گفت: توصیه اکید من این است که دیابتی های نوع یک به هیچ عنوان روزه نگیرند اما دیابتی های نوع دو در شرایطی اقدام به روزه گرفتن کنند که با پزشک متخصص مشورت کرده باشند در غیراینصورت روزه گرفتن بدون مشورت پزشک برای آنها هم توصیه نمی شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها