عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مطرح کرد؛

مواد غذایی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا لازم هستند

عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به خصوص بیماری کووید 19 دارد.
کد خبر: ۱۲۶۵۳۹۳

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، پریسا ترابی درباره نقش تغذیه بر تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

وی در ادامه افزود: در ساعات روزه‌ داری که در سال جاری مدت آن حدود 16 ساعت است، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 را در مواجهه با ویروس کرونا افزایش دهد.

وی ادامه داد: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی بدن به خصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی‌های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده‌اند. در اغلب بیماریهایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است. 

ترابی افزود: روزه داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود؛ همچنین فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین‌های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و درمجموع روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر وافطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

وی ادامه داد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A،D،E،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 لازمند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

عضو دفتر بهبود تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه کرد: با توجه به نقش ویتامین  A در تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.

وی افزود: سعی شود منابع غذایی ویتامین D ( ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ ) برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود. برای ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌توان از روغن‌هایی مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب‌زمینی در وعده‌های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا سحر استفاده کرد.

ترابی ادامه داد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‎‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیموترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می‌شود.

وی افزود: مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B  مانند انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقالا، لپه و ماش ، مغزها شامل پسته، گردو، بادام و فندق جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی و تامین ویتامین B12 توصیه می‌شود از منابع پروتئین‌های  حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها