تیرچه کرومیت نوعی از تیرچه ‌های پیش‌ساخته و فلزی است. این نوع تیرچه‌ به دو روش کلی برای اجرای سقف پیاده‌سازی می‌شوند که در این مطلب به آنها پرداخته می‌شود.
کد خبر: ۱۲۶۵۳۱۷

با رسوخ تکنولوژی در تمامی بخش‌ها و پیشرفت آن، صنعت ساخت‌وساز ساختمان نیز دستخوش تغییراتی شد.

تیرچه کرومیت و راه ‌های پیاده‌ سازی آن در اجرای سقف‌

با این تحولات روش‌های قدیمی جای خود را به روش‌های نوین دادند. از جمله این تغییرات تولید تیرچه کرومیت و اجرای سقف توسط آنها است.

تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت‌ نوعی از تیرچه‌ها هستند که به صورت پیش ساخته و از جنس فلز است. اینها با دو تفاوت زیر شبیه تیرچه سفالی بتنی و فندوله‌ای هستند.

  1. در بال تحتانی یا پاشنه تیرچه کرومیت به جای 2 عدد میلگرد و بتن، از ورقه فولادی 3 الی 4 میل استفاده شده است.
  2. در بال فوقانی به جای 1 عدد میلگرد از نبشی استفاده شده است.

  نحوه اجرای تیرچه کرومیت

برای اجرای سقف با استفاده از تیرچه‌ کرومیت دو روش کلی وجود دارد:

  1. سقف با قالب موقت
  2. سقف با قالب دائمی

در روش اول قالب‌ها معمولا فلزی هستند. این قالب‌ها به راحتی قابل نصب هستند. پس از نصب و اتمام کار به سادگی باز می‌شوند و می‌توانند به محل جدید منتقل شوند.

در روش دوم قالب از جنس‌های مختلفی از جمله بلوک سیمانی، یونولیت و سفال ساخته می‌شود.

 تیرچه و بلوک

سقف تیرچه و بلوک از پرکاربردترین روش‌های اجرای سقف است. این سقف‌ها از چند جهت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

تیرچه کرومیت و راه ‌های پیاده‌ سازی آن در اجرای سقف‌

در زیر به سه مورد از آنها اشاره می‌شود:

  1. مقاومت بالا
  2. قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه
  3. سبک بودن

سقف تیرچه بلوک از سه بخش اصلی تشکیل می شود که به شرح زیر است:

  1. تیرچه: خود تیرچه از دو بخش کلی تشکیل می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
  2. بلوک
  3. بتن بالا یا درجا: بتن بالا همان‌طور که از اسم آن مشخص است در بالای سقف قرار می‌گیرد. بتن درجا باعث اتصال تیرچه‌ها می‌شود. این اتصال باعث یکپارچه‌سازی و انسجام اجزای تیرچه کرومیت می‌شود.

سقف‌هایی که توسط تیرچه کرومیت ساخته می‌شوند در بسیاری از سازه‌ها به چشم می‌خورند. این سقف‌ها به خاطر بهره‌مندی از مواد اولیه مناسب و با کیفیت از دوام بالایی برخوردار هستند.

تیرچه‌ها از دو قسمت کلی تشکیل می‌شوند.

  1. شبکه میلگرد: این قسمت که نقش سازه را دارد، به صورت خرپایی ساخته می‌شود. شبکه میلگرد وظیفه تحمل نیروهای وارد شده قبل و بعد از بتن‌ریزی را بر عهده دارد.
  2. بخش زیرین شبکه میلگرد: این قسمت با استفاده از بتن‌ریزی ساخته می‌شود.

 استحکام تیرچه

تیرچه کرومیت باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. هم‌چنین تیرچه‌ها باید از سطح مقطع فولاد و ضخامت بتن بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند وزن نیروهای استاتیکی و بارها را متحمل شوند. در غیر این صورت سازه، اسکلت و سقف ساختمان را با مشکل و ضرر و زیان‌های جدی رو‌به‌رو می‌کنند.

تیرچه کرومیت و راه ‌های پیاده‌ سازی آن در اجرای سقف‌

 

ضخامت سقف ساخته شده از تیرچه کرومیت

زمانی که از تیرچه کرومیت برای اجرای سقف استفاده می‌گردد، محاسبه ضخامت سقف باید به دقت انجام شود و نباید بیش از یک بیستم طول دهانه باشد. تیرچه بتنی باید ضخامتی حدود 10 سانتی‌متر داشته باشد؛ تا بتواند در زمان اجرای سقف مقاومت کافی را تامین کند.

با توجه به تولید و استفاده از مصالح نامرغوب در ساخت‌وسازها، رعایت اصول استاندارد برای تولید و استفاده از تیرچه‌ها تنظیم شد. بر اساس آن کمیسیونی برای رسیدگی به تولیدات نامرغوب تشکیل شد. این کمیسیون از سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد (کمیته استاندارد ساختمان) تشکیل شده است. این کمیسیون آیین‌نامه‌ای جهت تولید تیرچه کرومیت مورد تایید و با رعایت استانداردها در تولیدی‌ها و کارگاه‌های تولیدی تدوین کرد.

سازمان نظام مهندسی و شهرداری برای اجباری کردن این مورد سازندگان را به استفاده از تیرچه‌های استاندارد و رعایت اصول مصوب در آنها ملزم کردند. با توجه به این اقدامات داشتن گواهی استاندارد تیرچه برای پایان کار ساختمان‌ها الزامی شد.

تیرچه خرم‌دژ با افتخار به تولید تیرچه‌ کرومیت با رعایت اصول مصوب می‌پردازد. برای بهره‌مندی از خدمات تیرچه خرم‌دژ حتی خرید تیرچه صنعتی نیز با ما در تماس باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها