با حجت‌الاسلام سید رضا فاطمی‌ نیا درباره ماه رمضان در روزگار کرونا حرف زده‌ایم

هر گوشه از خانه ات را یک مسجد ببین

ماه رمضان امکان حضور در عبادات جمعی کمتر است و مردم بیشتر در خانه هستند. فضاهای آموزشی تعطیل است و کودکان، نوجوانان و جوانان فرصت آزاد بسیاری دارند که می‌توان برنامه‌ریزی خوبی در این ایام برایشان انجام داد. با حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدرضا فاطمی‌نیا درباره این موضوعات حرف زده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۲۱

 او مدرس حوزه و دانشگاه است، فعال فرهنگی و اجتماعی و مسوول خیریه باب الحوائج و معتقد است می‌توان در گوشه خانه هم ماه رمضان پربرکتی را رقم زد.

این ماه رمضان متفاوت را چگونه سپری کنیم؟

در زمان گسترش بیماری و واگیر این ویروس منحوس نباید از ماه مبارک رمضان دست برداریم، بلکه باید با قدرت بیشتر این ماه را پاس بداریم چراکه جنگ، جنگ عقیده و دین است با کفر! خدایی ناکرده نباید کفار پیروز شوند و برنامه های مذهبی و فرهنگی‌مان تعطیل باشد حضور در مساجد عبادت بوده و هست، اما فضا عوض شده و در وضع کنونی باید همه عبادات را به خانه ببریم. پیشنهادم این است که عبادت خانوادگی را تقویت کنیم؛ از نمازجماعت خانگی تا ختم قرآن و صلوات و دعا ... زیرا سفارش دینی هم داریم که گوشه خانه ات را مسجد و نمازخانه خود قراربده.

دانشجویان و دانش آموزان در این شرایط زمان بیشتری دارند. چگونه این اوقات فراغت از رفت و آمدهای اجتماعی را باید مدیریت کرد و تاثیرات مثبت ماه خدا را به این نسل نوجو شناساند؟

نوجوانان و جوانان از فرماندهان فضای مجازی‌اند و این موضوع به ما نشان می‌دهد در چه فضایی می‌توانیم بهترین کار را برای این گروه سنی انجام دهیم. مسلما حضور کارشناسان مذهبی در فضای مجازی می تواند اتفاق خوبی باشد و تاثیرات خوبی بر این نسل بگذارد. به‌خصوص افرادی مانند آقایان شهاب مرادی و پناهیان که می‌توانند با نوع حرف زدن خود بر نسل جوان اثر بگذارند. این افراد زبان فضای مجازی را بلد هستند و می‌توانند مباحث مورد نظر را خوب ارائه کنند. ضمن این که دیگر کارشناسان دینی هم باید وارد همین روند شده و سواد رسانه ای خود را بالا ببرند تا بتوانند اثرگذاری خوبی داشته باشند.

علاوه بر قرآن کدام آثار، تولیدات و کتاب ها را توصیه می‌کنید تا در این ایام رونق افزای اندیشه ها و بینش ها باشد؟

رمضان بهار قرآن است، حتما نرم افزارهای تفاسیر ساده و زیبا را در موبایل نصب کنند مانند تفاسیر چنددقیقه ای استاد قرائتی. بحث مناجات خوانی و شروح دعاهای ماه رمضان یا ابوحمزه و... از آثار مهم است مانند شرح‌های کوتاه مرحوم حضرت آیت ا... مجتهدی تهرانی بر دعاهای روزها که با گوشی ها قابل دریافت و مرور است. نیز پیگیری خاطرات و زندگینامه‌های شهدا در این ایام توصیه می‌شود نیز کتب سیره علما و روحانیون.

تفکر به‌ویژه در مبانی و قلمرو دین از اساسی‌ترین توصیه‌های دینی و ایمانی است. چه راهکاری دراین باره می‌توانید ارائه دهید؟

تفکر بالاتر از عبادت‌هاست و هر کسی می‌تواند درباره خلقت خود و زندگی و آخرت و پاسخگویی درباره دستاوردهایش بیندیشد برای خود دادگاه تشکیل بدهد به‌ویژه مسوولان و به کار و دستاورد خود بیندیشند. بادا که این بحث تفکر پررنگ عرضه شود بسیار مهم است بزرگان علاوه بر مطالعه و بحث و عبادت، بالاترین عبادت شان تفکر بوده در این باره باید به سیره بزرگان مراجعه و الگوسازی شود.

رمضان ماه دعاست. به نظر شما بهترین دعا در این ایام چیست؟

دعا وظیفه است وباید از خدا خالصانه خواست این مشکلات از جامعه بشری برچیده شود ، به‌خصوص از جامعه اسلام و ایران عزیز. به نظرم این روزها باید برای جهان دعا کنیم.

از ضرورت اسوه و الگوسازی برای نسل نو غافل نشویم. چه روش هایی می توان برای روش تبلیغ سیره بزرگان و معرفی‌شان به جامعه جوان و نوجوان در پیش گرفت؟

گاهی فیلم های کوتاهی تلویزیون پخش می کرد به عنوان حدیث سرو که بسیار تاثیرگذار بود. توصیه‌ام به دست‌اندرکاران این است که به ساخت چنین برنامه‌هایی روی بیاورند، چرا که بسیار تاثیرگذار است.

بحث مواسات و همدلی در این ایام کرونایی از اهم مهمات است. چطور می شود در این ایام دشوار که با ماه مهمانی خدا هم گره خورده است، مهربان تر بود؟

این ایام خیلی از کارها و کسب ها از دست رفته و توصیه به دوستان خیر این است که به خیریه ها اعتماد کنند و به افرادی که می شناسند با حفظ عزت و آبروی نیازمندان حتما برنامه هایی اجرا کنند ...

علی مظاهری - روزنامه نگار/ روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها