یک متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

چرا نباید زولبیا و بامیه بخوریم؟ / سرطان، ره آورد این شیرینی فریبنده

زولبیا و بامیه به شکل عجیب و غریبی لذیذ است. هم ظاهر فریبنده و درخشانی دارد و هم اینکه بسیار شیرین است. این شیرینی مخصوص ماه مبارک رمضان بین کودکان بیشتر طرفدار دارد اما بزرگسالان هم عاشق این شیرینی خوشمزه هستند.
کد خبر: ۱۲۶۵۰۶۵

به گزارش جام جم آنلاین ، بسیاری از مردم آنقدر به زولبیا و بامیه علاقه دارند که حتی در روزهای غیر از ماه رمضان هم به شیرینی فروشی ها سفارش پخت این نوع شیرینی را می دهند.

اما اکنون که در ماه رمضان هستیم عرضه و تقاضا برای زولبیا و بامیه حتی بیشتر هم شده است. شاید همه گیری ویروس کرونا تا حدودی بر روی خرید و فروش این نوع شیرینی بین مردم تاثیر گذاشته باشد اما هنوز هم مشتریان خودش دارد.

ظاهر فریبنده و طعم شیرین این شیرینی فقط یک طرف قضیه است. در طرف دیگر قضیه واقعیت هایی ناخوشایند درباره آن وجود دارد. اکنون بسیاری از مردم می دانند که زولبیا و بامیه تا چه اندازه مضر است و تا چه اندازه بر روی سلامتی تاثیرگذار است. میزان محبوبیت این شیرینی مخصوص ماه روزه داری نباید باعث شود نکات به شدت منفی آن فراموش شود. دلایل زیادی برای نخوردن زولبیا و بامیه وجود دارد.

هاله یارمحمدی متخصص تغذیه در اینباره به جام جم آنلاین گفت: پراهمیت ترین نکته درباره زولبیا و بامیه این است که ارزش غذایی چندانی ندارد. این نوع شیرینی نسبت به بسیاری از شیرینی ها دارای قند بالا و چربی بسیار زیادی است و به شدت برای افراد ضرر دارد به خصوص برای افرادی که بیماری هایی نظیر دیابت و یا بیماری قلبی و یا چربی دارند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: هر دانه بامیه کالری بالایی دارد. ارزیابی ها بر روی هر دانه آن نشان می دهد 80 کالری در هر دانه بامیه موجود است و در برخی موارد که حجم و شکر آن حین طبخ بیشتر می شود این کالری بالاتر هم می رود. زولبیا اما بدتر است. این شیرینی لذیذ بین 400 تا 600 کاری درون خود دارد و بسیار مضرتر است. نکته دیگری که در رابطه با زولبیا و بامیه باید بگویم این است که حاوی چربی فراوانی هستند و مدت زمان زیادی طول می کشد تا هضم شوند. تخمین می زنم که حداکثر تا چهار ساعت هضم کردن آن زمان می برد.

این متخصص تغذیه افزود: افرادی که روزه می گیرند در طول روز ذخیره قندی آنها مصرف می شود بنابراین باید در زمان باز کردن روزه این ذخیره قندی را دوباره برای بدن خود فراهم کنند اما واقعا چه کسی به آنها گفته برای فراهم کردن این ذخیره قندی بهتر است زولبیا و بامیه بخورند؟ این شیرینی به شدت مضر است. چربی اشباع شده و قندهای تصفیه شده دارند. در هنگام طبخ این شیرینی ممکن است مواد سمی در آنها تولید شود که برای سلامتی افراد به شدت ضرر دارد.

یارمحمدی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که زولبیا و بامیه از روغن جامد درست می شود. در رابطه با روغن جامد هم به خوبی می دانیم تا چه اندازه مضر است. این نوع روغن سرطان زاست.

وی ادامه داد: بسیاری از شیرینی فروشی ها انصاف و وجدان دارند و زولبیا و بامیه را در شرایط بهداشتی طبخ می کنند و روغنی را که یکبار مصرف شده دور می ریزند اما متاسفانه تعدادی از افراد سودجو برای طبخ زولبیا و بامیه بارها از یک روغن استفاده می کنند که این اتفاق شدت مضر بودن زولبیا را بیشتر می کند.

یارمحمدی یادآور شد: زولبیا و بامیه قند افراد را افزایش می دهند و باعث اضافه وزن هم می شوند. سیری ناشی از خوردن این شیرینی پرشکر نیز اتفاق بد دیگری است که در سیستم بدنی افراد رخ می دهد. من نمی توانم به عنوان یک پزشک متخصص صحبت می کنم اما به عنوان یک متخصص تغذیه می دانم زولبیا و بامیه باعث ایجاد سرطان های روده و لوزالمعده می شود. در ضمن ترش کردن معده عارضه دیگری است که در پی میل کردن زولبیا و بامیه ایجاد می شود.

وی در پایان گفت: مضرات زولبیا و بامیه را می توان به شکل دقیق تر و علمی تری توضیح داد اما من فکر می کنم برای عامه مردم همین قدر توضیح کافی است. بر روی این نکته تاکید می کنم که خوردن زولبیا و بامیه حتی برای افراد سالم هم ضرر دارد چه برسد به افراد بیمار.

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۱
جمالی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
۰
۲
اگر خوردن زولبیا وبامیه به گفته این کارشناس تغذیه اینقدر مضر است چرا وزارت بهداشت که مسئول سلامت ملت است ازپخت وفروش ان جلوگیری نمی کند ؟

نیازمندی ها