در این روزها که نوجوان‌ها از برنامه‌ها و فعالیت‌های بیرون از خانه خود جدا شده‌اند و زمان فراغت زیادی دارند، باید سهم بیشتری از کارهای خانه را پذیرند.
در این روزها که نوجوان‌ها از برنامه‌ها و فعالیت‌های بیرون از خانه خود جدا شده‌اند و زمان فراغت زیادی دارند، باید سهم بیشتری از کارهای خانه را پذیرند.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۴۶

در اینجا، مهارت‌هایی که به وسیله آن نوجوانان به انجام کارهای خانه ترغیب می‌شوند را بیاموزید.

از ادبیات دوستانه استفاده کنید

انجام کارهای خانه می‌تواند به یک نبرد بزرگ تبدیل شود در صورتی که فشار و تهدیدهای سخت را چاشنی درخواست خود کنید.

اگر بارها و بارها به فرزند خود یادآوری می‌کنید که ماشین لباسشویی را خالی کند، آشپزخانه را تمیز کند یا ظرف‌ها را بشوید و او هر بار از انجام آن طفره می‌رود، شما وارد یک نبرد شده‌اید و کسی جز پدر و مادر نباید این جنگ را پایان دهد.

عوامل حواس‌ پرتی را حذف کنید

اگر فرزند شما بدون نشان دادن لجبازی، کارهای خود را انجام نمی‌دهد، شاید به معنی این است که عاملی حواس او را پرت کرده است.

این عامل در بیشتر موارد اینترنت است. پس قانون مشخصی را برای همه اعضای خانواده تعیین کنید و خودتان را هم ملزم به انجام آن کنید که تا وقتی کارها تمام نشود، امکان استفاده از اینترنت و گوشی وجود ندارد. البته خیلی دوستانه و محتاط عمل کنید تا نوجوان دست به لجبازی نزند. به او انگیزه دهید که در صورت انجام کارها به آنچه می‌خواهد می‌رسد.

برای کارها محدودیت زمانی مشخص کنید

محدود کردن زمان روشی مناسب برای جلب فرزند به انجام کارهاست. از این کار می‌توانید با بهره‌گیری از تکنیک‌ای مختلف برای مجاب کردن فرزندتان استفاده کنید.

مسابقه‌ای ترتیب دهید تا مشخص شود کدام یک از اعضای خانواده، ظرف‌ها را سریع‌تر می‌شوید.

همچنین می‌توانید به او بگویید اگر ظرف‌ها را در مدت ۱۵ دقیقه انجام دهی‌، می‌توانی ۱۵ دقیقه بیشتر از اینترنت استفاده کنید. با این روش، کودک هیجان بیشتری پیدا می‌کند.

با این روش، اگر فرزند شما کار را انجام ندهد چیزی از دست نخواهد داد، اما اگر انجام دهد چیزی به دست می‌آورد.

از پاداش مالی استفاده کنید

گاهی اوقات برای مجاب کردن فرزندانتان به انجام کاری که می‌خواهید، از پاداش‌های مالی استفاده کنید. فرزند تنها با انجام کار مشخص شده است که به پول می‌رسد. این کار آنها را برای ورود به محیط شغلی هم آماده می‌کند.

تنبیه مالی هم بگذارید

تمیز کردن اتاق فرزندان و جمع آوری وسایل آن هم بخشی از کارهایی است که باید از سوی بچه‌ها انجام شود. برای فرزندان کوچک‌تر خود از سیستم بازی و پاداش بهره ببرید اما برای نوجوانان می‌توانید از تنبیه مالی استفاده کنید.

برای مثال اگر بیش از یک باز از نوجوان خود بخواهید که کاری را انجام دهد، او با هر بار تکرار این موضوع، بخشی از پول تو جیبی خود را از دست می‌دهد و اگر از انجام کارهای خود سر باز زند، دیگر از پول هفتگی خبری نیست.

ساختاری برای کارها مشخص کنید

اگر زمان مشخص و دقیقی را برای انجام کارها مشخص کنید، بچه‌ها می‌دانند که در این ساعت باید کارهای روزانه خود را انجام دهد و این تبدیل به عادت می‌شود.

برای اینکه این عادت ایجاد شود باید از محرک‌هایی که برای آنها جذاب است استفاده کنید. منع استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیک می‌تواند گزینه خوبی باشد.

از کارها به عنوان مجازات استفاده نکنید

فرزند شما باید انجام کارهای روزانه را جزء مسئولیت خود بداند و نه مجازات کار و رفتار اشتباه. برای مثال اینکه اگر نوجوان کار نادرستی انجام داده است محکوم به تمیز کردن خانه باشد یک اشتباه بزرگ است. او در آینده انجام کارها را نه یک وظیفه بلکه یک محکومیت می‌بیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها