ژورنالیسم ورزشی آنچنان مبحث طویل و عریضی است که اکنون شاخه جداگانه ای در رسانه محسوب می شود. در هزاره سوم رسانه های ورزشی قدرت مضاعفی پیدا کرده اند و حتی در زمینه کسب درآمد و تبلیغات از دیگر رسانه ها سبقت می گیرند.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۰۶

به گزارش جام جم آنلاین ، ژورنالیسم ورزشی قاعده و قانونی دارد اما در سال های ابتدایی هزاره سوم برخی از قاعده و قوانین رسانه ای تغییر کرد و یا اصلا به بوته فراموشی سپرده شد. به عبارت دیگر سبک و سیاق خاصی در برخی از رسانه ها به وجود آمد و باعث شد تا جریانات دیگری در موضوعات مختلف ورزشی به وجود بیایند. پرواضح است که تقریبا تمام ورزشکاران در تمامی رشته ها اگر شهرتی دارند مدیون رسانه ها هستند. آنها بدون رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی حتی فقط در حد وسعت جغرافیایی خود شناخته می شوند. اما همانقدر که ورزشکاران مدیون رسانه ها هستند به همان اندازه هم ممکن است از آنها لطمه بخورند و به خاک سیاه بنشینند.  

همانطور که در سطور پیشین اشاره شد قاعده و قانون برخی از رسانه ها تغییر کرده است. بر اساس همین تغییرات این نشریات و رسانه ها پا روی هر خط قرمزی می گذارند و هر خبری را به هر شکلی که خواستند منتشر می کنند. آنها از دایره ورزش خارج وگاه زندگی شخصی یک ورزشکار را زیر سوال می برند و باعث بدنامی اش می شوند. برخی از رسانه ها و روزنامه های ورزشی به شدت خطرناک هستند و برخی از ورزشکاران برای اینکه به دام بدنامی این رسانه ها نیفتند چاره ای جز همراهی با آنها ندارند.

در دنیا نشریات زیادی چنین سبک و سیاقی را در پیش گرفته اند. با چند تا از آنها بیشتر آشنا می شویم.

 

SUN، لانه حاشیه!

در میان ده ها نشریه و روزنامه ورزشی و غیرورزشی در بریتانیا نشریه SUN سبقه ای طولانی در ایجاد جنجالی ترین داستان های ورزشی دارد. این روزنامه در ماجرای فاجعه هیلزبوور یعنی حادثه ای که منجر به کشته شدن 97 هوادار لیورپولی در دیدار جام حذفی این تیم با ناتیگهام فارست شد تا توانست به هواداران لیورپول باخت و خبرهایی از دزدی هواداران این تیم از اجساد به جای مانده در ورزشگاه نوشت. این اتفاقات چنان خشم مردم لیورپول را برانگیخته که از 30 سال پیش تا اکنون فروش این نشریه انگلیسی در شهر بندرنشین لیورپول ممنوع است. اما هنرنمایی های سان فقط به این موارد خلاصه نمی شود. چنین نشریه ای در تمام سال های اخیر تا توانسته به زندگی خصوصی ورزشکاران و به خصوص فوتبالیست ها سرک کشیده. عکس هایی خصوصی از آنها منتشر کرده و در موارد متعددی باعث فروپاشی خانواده آنها شده است.

آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن‎‎ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)

نخستین شماره نشریه سان در سپتامبر 1964 یعنی 56 سال پیش. سردبیر آن اکنون تونی گالاگر است و با وجود همه جنجال هایش تا امروز جوایز متعددی را در جشنواره های رسانه ای برده است.

 

دیوانه ای به نام گازتا دلو اسپور

La Gazzetta dello Sport. این نامی است که در دنیای ورزش از پیشتازان رسانه ای به شمار می رود. نشریه ای به شدت خانمان برانداز و جنجالی. هیچ فوتبالیستی از تیغ تیز این نشریه در امان نیست. مثلا ستاره ای صبح از خواب بلند می شود و می بیند تصاویر مربوط به رابطه خصوصی او با فلان هنرپیشه تلویزیونی تیتر اول این روزنامه شده است.

آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن‎‎ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)

این روزنامه قدمتی بسیار طولانی دارد. نخستین شماره آن در سال 1896 یعنی 124 سال پیش منتشر شد. مرکزیت این روزنامه فوق جنجالی در میلان است. البته گازتا دلو اسپور تنها نشریه جنجالی ایتالیایی ها نیست. آنها روزنامه های پرمخاطب و البته خطرناک دیگری به نام توتواسپورت و کوریره دلو اسپور هم دارند.

آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن‎‎ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)

این روزنامه ها به خصوص در زمان دربی های ایتالیایی تاخت و تاز بی رحمانه خود را آغاز می کنند. برای نوشتن مقالات انتقادی هم از هیچ کلمه توهین آمیزی دریغ نمی شود.

رسانه های ایتالیایی با وجود تغییر ذائقه مخاطب از کاغذ به فضای مجازی هنوز قدرت خود را حفظ کرده اند.

 

تند و تیز مثل اکیپ

74 سال از روزی که نخستین شماره نشریه اکیپ فرانسه چاپ شد می گذرد. اکیپ بعد از مدت ها قدرت مضاعفی در رسانه های فرانسوی زبان پیدا کرد و به یکی از جنجالی ترین های آنها تبدیل شد. اکنون حرف اول در میان تمام رسانه های ورزشی را اکیپ می زند، رسانه ای که البته گاهی اوقات به شدت با جنجال می آمیزد. فرانچس مورینیر سردبیر فعلی است. موندو، فیگارو و پاریسین دیگر رسانه های بسیار مهم فرانسوی به شمار می روند که البته هیچ کدام به پای اکیپ نمی رسند.

آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن‎‎ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)

این نشریه فرانسوی اخباری که منتشر می کند بسیار موثق است و بعدا به واقعیت تبدیل می شود. البته که در جنجال و حاشیه سازی نیز نقش بسیار گسترده ای دارد همانند رسوایی اخلاقی کریم بنزما بازیکن سابق تیم ملی فوتبال فرانسه.

اکیپ علاوه بر فوتبال به رشته های دیگری نظیر راگبی، موتورسواری و دوچرخه سواری هم می پردازد.

 

اشپیگل، آتش بیار معرکه

این نشریه آلمانی نه تنها به خودی ها که به غیرخودی ها هم رحم نمی کند. اشپیگل نشریه ای که است به صورت مجله چاپ می شود. نخستین شماره آن در سال 1947 یعنی 73 سال پیش بر روی پیشخوان قرار گرفت. مرکزیت این نشریه آلمانی در بندر هامبورگ است. البته ورزش محوریت اصلی آن نیست اما گاهی اوقات به شدت در رابطه با ورزش خبرساز می شود، نمونه اش گزارش مفصلی که سال گذشته در رابطه با اتهام تجاوز رونالدو و فرار از مالیاتش چاپ کرد که منجر به شکایت این فوق ستاره پرتغالی شد.

آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن‎‎ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)

بیلد دیگر نشریه آلمانی است که سابقه ای طولانی در جنجال های موجود در ورزش دارد اما از لحاظ بی پروایی به پای اشپیگل نمی رسد.

تیراژ اشپیگل بیش از 800 هزار نسخه در هفته برآورد می شود هر چند اکنون مشخص نیست که ویروس کرونا و شیوع آن در سراسر جهان از جمله آلمان چه بلایی سر اشپیگل آورده است.

مارکا و آس (روزنامه های هوادار رئال مادرید) ، موندو دپورتیوو و اسپورت (روزنامه های هوادار بارسلونا)، دیلی استار، دیلی میل، اکسپرس، تلگراف (رسانه های بریتانیایی)، آبولا‌( روزنامه پرتغالی) و ... دیگر رسانه های جنجالی دنیای ورش به شمار می روند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها