‌‌از همان روزهای اول شیوع بیماری کووید-19 در کشور، شبهه‌هایی درباره آمار رسمی مبتلایان به این بیماری مطرح شد.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۰۴

در این‌باره ذکر این نکته ضروری است که آمار قطعی روزانه ابتلا به کرونا در کشور فقط شامل بیمارانی می‌شود که آزمایش PCR یا همان تست مولکولی بزاق آنها مثبت شده باشد و افراد دیگری که ممکن است به کرونا مبتلا باشند، اما آزمایش PCR منفی می‌شود، جزو آمار وزارت بهداشت محسوب نمی‌شوند.

یعنی اگر ابتلای شخصی به کرونا فقط در آزمایش سی‌تی‌اسکن تایید شده باشد یا فردی با داشتن علائمی همچون تنگی‌نفس یا کاهش سطح اکسیژن خون به بیمارستان مراجعه کند، اما تست مولکولی بزاق او منفی شود، جزو آمار قطعی به حساب نمی‌آید.

همچنین ممکن است افرادی علائم بیماری کووید 19 را داشته باشند، اما به بیمارستان مراجعه نکنند یا در صورت مراجعه به بیمارستان، آزمایش PCR ندهند، در ضمن خیلی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما هیچ علامتی ندارند.

در همه این حالت‌ها نیز افراد با این که بیمار کرونایی هستند، اما چون آزمایش نداده‌اند، جزو هیچ آماری محسوب نمی‌شوند بنابراین اگر ما می‌توانستیم از همه افراد مشکوک به کرونا در سطح جامعه آزمایش بگیریم، قطعا تعداد آمار مبتلایان به کرونا در کشورمان بسیار بیشتر می‌شد.

با وجود این، در سه هفته گذشته شاهد شیب منفی آمار مبتلایان به کرونا در آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت بودیم.

در این باره نیز باید گفت با وجود همه انتقاداتی که به نحوه ثبت آمار بیماران کرونایی در کشور وارد است، اما نمی‌توان مساله کاهش تعداد بیماران کرونایی در هفته‌های اخیر را انکار کرد.

این نکته‌ای است که همکاران من در مراکز درمانی مختلف نیز روزانه آن را گزارش می‌کنند و شاهد هستیم در بیشتر بیمارستان‌های مرجع کرونا، مراجعه بیماران در این هفته‌ها نسبت به ایام اوج شیوع این بیماری در کشور به شدت افت کرده است.

دلیل اصلی کاهش تعداد بیماران کرونایی در هفته‌های گذشته نیز این است که بیشتر مردم به‌خصوص در ایام نوروز، قرنطینه داوطلبانه خانگی را رعایت کردند و در این ایام مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و بسیاری از اصناف هم تعطیل بودند بنابراین در آن دو هفته تجمعات انسانی به‌ندرت اتفاق افتاد.

بعد از آن نیز دولت مساله فاصله‌ گذاری فیزیکی در سطح جامعه را مطرح کرد که این مساله هم با وجود همه کاستی‌ها به صورت مناسبی اجرا شده است و خود مردم نیز نسبت به ماه‌های گذشته ضوابط بهداشتی لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را بیشتر رعایت می‌کنند.

همچنین در هفته‌های اخیر امکانات بهداشتی و تجهیزات پزشکی و خدماتی بسیاری از مراکز درمانی نسبت به روزهای اول شیوع این بیماری به طور نسبی بهبود یافته است که همین اتفاق قطعا جزو عوامل کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور محسوب می‌شود.

در نهایت، توجه به این مساله ضروری است که با وجود کاهش آمار مبتلایان به کرونا در ایران، همچنان مردم باید با جدیت نکات بهداشتی به‌خصوص موضوع فاصله‌ گذاری فیزیکی را رعایت کنند زیرا ویروس کرونا هنوز در سطح وسیعی در کشورمان وجود دارد و اگر مردم از رعایت نکات بهداشتی دست بکشند، قطعا دوباره شاهد اوج‌گیری آمار مبتلایان به این بیماری در کشورمان خواهیم بود. البته شاید تداوم رعایت این نکات برای مردم سخت باشد، اما این تنها راهکار ثابت‌شده‌ای است که امروزه تمام دنیا برای مقابله با کرونا در پیش گرفته‌اند.

دکتر مینو محرز - عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها