آیا رفتاری که با آرات می‌شود مصداق کودک‌ آزاری است؟

کودکی ناتمام

روان شناس ورزشی در گفت و گو با جام جم آنلاین بررسی کرد

آرات قربانی کودک آزاری است؟!

شاید بسیاری از شما آرات حسینی پسرک خوش سیما و با استعداد را به هنگام هنرنمایی هایش دیده اید. او فیزیک فوق العاده ای دارد. به عنوان یک کودک هفت ساله از بدن ورزیده و تراشیده ای برخوردار است و مهارت های فوتبالی اش نیز تحسین همه را برانگیخته. اوج کار او در روزهای اخیر زدن یک قیچی برگردان بود که با واکنش لیونل مسی اسطوره بارسلونا هم روبرو شد.
کد خبر: ۱۲۶۴۴۸۵

به گزارش جام جم آنلاین ، نخستین باری که آرات را دیدیم در اخبار بود. گزارشگر از کودک یک ساله ای می گفت که حرکات آکروباتیک دارد. او از ستون بالا می رفت و با یک جهش آکروباتیک پایین می پرید. بسیاری همان موقع انگشت به دهان شدند و گفتند چه پسر با استعدادی است و لابد جهش ژنتیکی دارد. بسیاری هم گفتند این پسر چه حرکات خطرناکی انجام می دهد و چرا پدر و مادرش جلوی او را نمی گیرند که مبادا به او آسیب برسد.

آرات بزرگ شد و بزرگ شدنش با پیشرفتش در حرکات آکروباتیک و علاقه بیشترش به فوتبال همراه شد. پسر بچه بابلی حالا آنقدر مشهور شده بود که دعوت نامه هایی برای اجرای برنامه از چین، استرالیا و حتی آمریکا دریافت کرد. هر کسی که فیلم های مربوط به هنرنمایی آرات را می دید می گفت که عجب استعدادی برای ورزش ایران در حال شکوفا شدن است. البته از همان زمان حرف و حدیث هایی مبنی بر این وجود داشت که آرات کوچک و خردسال به اجبار پدرش و به منظور کسب درآمد این حرکات را انجام می دهد. کم کم شایعات دیگری نیز منتشر شد، شایعاتی مبنی بر اینکه پدر آرات خردسال به او داروهایی می دهد تا عضله سازی باعث شود شکم او به حالت سیکس پک دربیاید. این داروهای عضله ساز از سوی ورزشکاران رشته پرورش اندام مصرف می شود. اما پدر آرات همه اینها را بیخ و بن تکذیب کرد.

اکنون آرات در اینستاگرام بیش از سه میلیون دنبال کننده دارد. هر روز فیلم جدیدی از سوی پدرش از حرکات جدید او منتشر می شود. آرات هر روز با یکی از چهره های مشهور و البته جنجالی لایو دارد و هر روز پدرش ادعای جدیدی درباره پیشنهادات باشگاه هایی نظیر لیورپول و بارسلونا و پاری سن ژرمن برای آرات مطرح می کند.

آرات مدام در استوری هایی که پدرش در اینستاگرام می گذارد حرف می زند، حرف هایی که به نظر می رسد به او یاد داده شده است.

برخی اقدامات پدر آرات را مصداق کودک آزاری می دانند اما بسیاری دیگر مخالفند و می گویند یک کودک دیگر چه چیزی بهتر از این می خواهد؟ شهرت در هفت سالگی و موقعیت های خوبی که اکنون نصیب او شده است.

آرات و پدرش اکنون در شهر لیورپول زندگی می کنند. این کودک دور از مادر و خواهر بزرگ ترش قرار دارد چرا که آنها هنوز ویزا ندارند. به این ترتیب پسربچه بابلی، به دور از آغوش گرم مادر زندگی می کند و روال زندگی اش با روال زندگی یک کودک عادی بسیار فرق کرده است. حق با پدر آرات است؟ آیا این کودک تبدیل به یکی از بزرگ ترین ستاره های فوتبال جهان خواهد شد؟

حامد قاسمی نژاد روان شناس ورزشی در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: بحث داغ این روزهای اخیر این است که متابولیسم یک کودک هفت ساله به گونه ای نیست که خود به خود باعث به وجود آمدن سیسک پک شود. کودکی که چنین اندامی دارد قطعا دارو مصرف کرده وگرنه محال است یک پسربچه کوچک از همین سن و سال چنین اندامی داشته باشد. اگر مصرف داروی عضله ساز از سوی این کودک محرز شود آنگاه بچه را باید از پدر و مادرش بگیرند.

قاسمی نژاد عنوان کرد: به نظر من تا همین امروز هم کم کاری شده است. با چند آزمایش ساده می توان مشخص کرد که آیا چنین دارویی از سوی این کودک مصرف می شود یا خیر.

این روان شناس بیان داشت: اما بحث مورد نظر ما آسیب شناسی اجتماعی شهرت این چنینی یک کودک است. نخست اینکه یک کودک باید حریم خود را داشته باشد. متاسفانه بسیاری از والدین به خصوص نوزادان تازه متولد شده برای فرزندان خود پیج اختصاصی در اینستاگرام ایجاد می کنند و به راحتی تصویر این کودک در دسترس عموم قرار می گیرد. انتشار عکس کودکان در اینستاگرام مصداق بارز کودک آزاری و سواستفاده از آنهاست. باید جریانی علیه این والدین شکل بگیرد، به این ترتیب که به محض ایجاد صفحات مختص به کودکان خردسال در اینستاگرام بلافاصله از سوی خود اینستاگرام این صفحات از دسترس خارج شود. به نظر من والدینی که عکس کودک خود را به راحتی در دسترس عموم قرار میدهند بسیار ناآگاه، کم سواد و بی مبالات هستند.

وی افزود: کودک باید حریمی برای خود داشته باشد. هرگز از سن کم نباید در دایره و کانون توجهات شدید و قضاوت های مختلف قرار بگیرد.

قاسمی نژاد گفت: حالا ما با پسربچه بسیار مشهوری به نام آرات روبرو هستیم. او به واسطه پدرش هر روز در اینستاگرام حضور دارد. من چند باری استوری ها و پست های این صفحه را دیده ام. مشخص است حرف هایی که به زبان می آورد چیزهایی است که پدرش به او یاد داده. خیلی دلم می خواهد پدر این کودک را ببینم و به او بگویم به چه حقی از کودک خود به شکل چنین دلخراشی سواستفاده می کند؟ این پدر بی مبالات هرگز یک درصد هم احتمال نمی دهد که انجام چنین حرکات خطرناکی منجر به آسیب جسمی برای فرزندش می شود؟

این روان شناس تاکید کرد: در طول سال هزاران مهاجر از کشورهای مختلف راهی کشورهای دیگر می شوند. بسیاری از کودکان مهاجر به دلیل مشکلات ویزا چند ماه و حتی چند سال از یکی از والدین خود دور می افتند و این اصلا عجیب نیست. در مورد آرات هفت ساله هم این قضیه صدق می کند. او از مادرش دور افتاده است. پس به تمام مشکلاتی که این کودک دارد باید دوری از مادرش را هم اضافه کنید. اما نباید فراموش کرد که آنچه که آرات را از مادرش دور کرده شرایط مهاجرتی نیست، موضوع سوء استفاده است.

وی یادآور شد: بر فرض او استعداد فوق العاده ای در فوتبال داشته باشد. کودکی از این سن کم به شدت مورد توجه قرار گرفته نهایت چهار یا پنج سال دیگر اشباع می شود و به هیچ جا نمی رسد. آرات پدیده نیست. او قربانی است.

 

عاقبت آرات؟!

آرات واقعا کودک خوش قریحه و با استعدادی است. حیف است که استعدادهای ناب او به قول یکی از همکاران رسانه ای پای لایو با شاخ های پلشت مجازی هدر برود. ای کاش او یک مشاور با تجربه در کنار خود داشت تا اکنون هجمه های سنگینی علیه او و پدرش شکل نمی گرفت. به هر حال ما که فکر نمی کنیم آرات با این حجم از حاشیه و شهرت به جایی برسد وگرنه ما که از خدایمان است طبق ادعای پدرش در 15 سالگی جوان ترین گلزن تاریخ جام جهانی شود و در 19 سالگی هم قهرمانی جهان را تجربه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها