متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

بهترین نوع تغذیه در زمان افطار

یک متخصص تغذیه می گوید روزه چندان به صلاح دیابتی ها نیست و دین اسلام هم روز گرفتن را برای افراد بیمار واجب نمی داند.
کد خبر: ۱۲۶۴۳۲۳

آزاده مظفری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با جام جم آنلاین ،عنوان کرد: روزه داری باید اصولی داشته باشد، اصولی در رابطه با نوع تغذیه و سلامت جسمانی. تغذیه مناسب در دو نوبت سحری و افطاری برای یک فرد روزه دار بسیار مهم است.

مظفری عنوان کرد: بهترین روش برای باز کردن روزه نوشیدن مایعات گرم به همراه چند دانه خرما و کشمش است. از دیگر غذاهای آبکی و گرم و ساده همانند سوپ هم می توان استفاده کرد. غذاهایی همانند خوراک عدسی، سبزیجات، نان سبوس دار نیز توصیه می شود. غذاهایی همانند حلیم به دلیل چربی بالا برای وعده افطاری توصیه نمی شود.

هشدار درباره چای 

وی افزود: یکی از عادت های دیرین نزد ایرانیان نوشیدن چای است. نوشیدن آن هنگام افطار هر چند خوب است اما روزه داران سعی کنند بعد از میل کردن شام و افطاری چای نخورند چرا که آهن بدن را کاهش می دهد. بعد از شام خوردن سبزیجات، میوه ها و نوشیدنی های طبیعی توصیه می شود.

مظفری با تاکید بر اینکه از استفاده غذاهای مملو از قند خودداری شود افزود: شیرینی هایی همانند زولبیا و بامیه اصلا توصیه شده نیست. زولبیا و بامیه قند را افزایش می دهد و باعث اضافه وزن می شود. خرما به عنوان یک شیرینی طبیعی می تواند جایگزین خوبی برای انواع شیرینی باشد. خرما منبع خوبی برای کربوهیدرات، قند، منیزیم، پتاسیم است. البته در خوردن خرما هم باید میانه روی داشت و از خوردن زیاد آن پرهیز کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که روزه داری برای افراد دیابتی چگونه است، گفت: افرادی که دیابت نوع یک دارند نباید روزه بگیرند چرا که خطر عوارض حاد دیابت در انتظار آنهاست. این خطر به خصوص برای افرادی که قند آنها مدام بالاست بیشتر است. زمانی که میزان غذای صرف شده کم شود میزان انسولین بدن هم کاهش پیدا می کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه در وعده سحر معمولا به دلیل نزدیک شدن به اذان ، افراد روزه دار به سرعت غذا می خورند گفت: سریع غذا خوردن خیلی بد است. اثر سریع غذا خوردن بر روی گوارش بعدا خودش را نشان می دهد و اتفاقاتی مثل ترش کردن معده و دیگر دردها و عوارض معده ای پدید می آید.

وی بیان داشت: بین افطاری و شام نیز باید دو ساعت فاصله باشد. شام و افطاری هرگز نباید یکی شود و از طرفی زمان صرف شام باید طوری باشد که قبل از رفتن به خواب غذا هضم شده باشد.

مظفری با اشاره به افت قند خون روزه داران پیش از افطار گفت: بهترین غذا برای باز کردن روزه همانطور که گفتم مایعات گرم به همراه خرما و یا دیگر قندهای طبیعی است. آب جوش به همراه خرما بهترین گزینه به شمار می رود. شیر گرم به عسل و کمی نان و پنیر و گردو نیز انتخاب های خوب دیگر برای سحری هستند.

این کارشناس تغذیه در پایان گفت: نوشیدن آب نباید فراموش شود. بین فواصل افطاری و سحری باید مقدار کافی آب نوشیده شود. البته آب از منابع غذایی آبدار مثل میوه ها هم تامین می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها