نماینده مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

با طرح اقامه دعوی می توان حق را از صندوق بین المللی ستاند

در شرایطی که بحران مرگبار کرونا در تمامی جهان سایه افکنده است بسیاری از کشورها اقدام به طرح درخواست وام از صندوق بین المللی پول کرده اند از جمله ایران. دریافت وام از این صندوق نه پیش شرط می خواهد و نه قانون و این صندوق موظف به پرداخت وام مورد نظر است.
کد خبر: ۱۲۶۴۰۱۸

به گزارش جام جم آنلاین ، اما اخباری در سطح بین الملل منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا مخالف پرداخت وام مورد نظر پنج میلیارد دلاری به ایران است، موضوعی که البته از سوی منابع مختلف دیگر تکذیب شد. با این تا این لحظه پرداخت این وام به ایران قطعی نشده است. مسئله بسیار مهم این است که اگر این وام به دولت جمهوری اسلامی پرداخت نشود آنگاه این سوال به وجود می آید که با توجه به تامین نشدن منافع جمهوری اسلامی ادامه ماندن در این صندوق و حفظ سرمایه در آن جای چه توجیهی دارد؟

در اینباره علی ساری نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی این مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: اینکه در این شرایط خاص به لحاظ بحرانی بودن ما نیاز به کمک این صندوق داریم هیچ شکی در آن وجود ندارد و پرداخت آن به ما منطبق با قوانین است. حق ما این است که از این صندوق و در این شرایطی که به سر می بریم استفاده می کنیم.

ساری گفت: ممکن است طی سیاست های خاصی که به صندوق دیکته می شود به ما اجازه ندهند که از این وام استفاده کنیم و حال این راهکار به وجود می آید که در در اولین گام باید بگوییم چون آنها این وام را به ما ندادند ما هم باید خارج بشویم. من این را چندان به صلاح نمی دانم چون آنهایی که به موسسه های بین المللی فشار وارد می کنند تا با همکاری نکنند هدفشان همکاری نکردن صرف نیست، هدف آنها در واقع منزوی کردن سیاسی کشور ماست.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: خروج از صندوق به معنای این است که ما هم موفق به دریافت وام صندوق بین المللی نمی شویم و هم اینکه می گویند در تمام ابعاد بین المللی ایران کشوری منزوی است. حضور ما در صندوق بین المللی پول به لحاظ سیاسی برای ما باز هم مهم است و وزارت امور خارجه باید با تمام قوا در این زمینه اهتمام بگذارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: باید سعی کنیم که این مشکل حل شود. صرف اینکه ما در این شرایط موفق به دریافت وام نمی شویم و بخواهیم از صندوق خارج بشویم عملا در جهت منویات بازیگرانی است که هدفشان منزوی کردن کشور جمهوری اسلامی ایران است. تحت هر شرایطی ما نباید این امتیاز را به سادگی از دست بدهیم.

وی در رابطه با این موضوع که آیا به هر حال چنین وامی به ایران تعلق می گیرد یا خیر، بیان داشت: دو حالت دارد؛ یا موافقت می کنند یا نمی کنند.  خارج از این دو حالت نیست. ولی کسانی که در اصل به این صندوق فشار می آورند هدفشان صرف ندادن وام به ما نیست. هدف آنها فراتر از این حرف هاست. در واقع آنها در جستجوی دو هدف خاص هستند. یکی اینکه در این شرایط به ما وام نرسد و دوم اینکه تلاش می کنند ما از این صندوق خارج شویم و به سمت منزوی شدن فرو برویم.

ساری تاکید کرد: ما تحت هر شرایطی که شده باید از طریق وزارت امور خارجه باید این موضوع را حل کنیم. وزارت خانه به وسیله شکایت در محاکم بین المللی . روش های دیپلماتیکی که خودشان به آن وارد هستند می تواند گام های بزرگی در این مسیر بردارد.  

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به نظر من با فشار دیپلماستی و با رایزنی در سطح بین الملل می توان به نتیجه رسید. اگر تمام راه های دیپلماتیک منجر به حل مشکل نشد از طریق طرح دعوی مثل سایر مواردی که منجر به صدور رای به نفع کشور ما شد، می توان به نتیجه رسید. ما باید این روند را در صورت عدم پرداخت وام به ایران دنبال کنیم.

علی ساری در پایان گفت: در این شرایط ما باید بد و بدتر را کنار هم بگذاریم و اقدام به انتخاب کنیم. اگر در شرایط فعلی از این مسیر خارج شویم و اقدام به عقب نشینی از صندوق بین المللی پول کنیم در واقع به نفع آنها کار کرده ایم. آنها دنبال منزوی کردن ما هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها