رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به وضعیت آموزش در جهان گفت: تا تاریخ 11 آوریل، وضعیت تحصیل یک میلیارد و 576 هزار و 818 دانش‌آموز و دانشجو در جهان تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۶۳۷۴۲

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با تبریک اعیاد شعبانیه و قدردانی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای اجرای شبکه شاد، اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات مؤثری که وزارت آموزش و پرورش در طول دو ماه اخیر انجام داد، بازتاب جهانی فعالیت‌های کشورمان در زمینه آموزش مجازی بسیار گسترده و چشمگیر بوده است و در سطح سازمان‌های بین‌المللی، جزو 10 کشور برتر جهان به شمار می‌رود که توانسته به صورت متمرکز و پیوسته، آموزش‌های مجازی خود را ارائه دهد. همین اقدامات به ویژه فعالیت‌ها در زمینه آموزش تلویزیونی در سطح بین‌المللی مورد توجه جهانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این برهه از زمان بیش از هر زمان دیگری مسائل روحی و روانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و انجام مشاوره‌های برخط نیز به شدت پیگیری شده و در اولویت آموزش‌های مجازی قرار دارد، تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش بر حفظ ارتباط دانش‌آموزان و معلمان و آموزش والدین و کودکان برای استفاده امن از محیط شبکه مجازی و اینترنت برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی تأکید دارد.

کریمی با تاکید به تجربه‌های جهانی، دادن اختیارات بیشتر به مدارس و استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز اما تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: مناسب است در کنار استفاده از شبکه اجتماعی دانش‌آموزی (شاد)، از ظرفیت‌‌ معلمین که پیش از این فعال بوده‌اند، نیز استفاده شود.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر وضعیت آموزش در جهان اشاره و تصریح کرد: براساس آمار یونسکو تا تاریخ 11 آوریل برابر با 23 فروردین ‌ماه، یک میلیارد و 576 میلیون و 21 هزار و 818 یادگیرنده در 188 کشور که مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند، تحت تأثیر بحران کووید 19 قرار گرفته‌اند؛ این رقم 91.3 درصد از کل یادگیرندگان ثبت‌نام شده در مدارس و دانشگاه‌ های جهان را تشکیل می‌دهد.

وی نوع واکنش‌ها به این بحران را در دنیا به چهار گروه تقسیم کرد و افزود: بسیاری از کشورها با توجه به ادامه‌دار بودن این بحران، تعطیلات مدارس را تا پایان سال اعلام کرده و برنامه‌ریزی بلندمدت را شروع کرده‌اند، آنها اجازه لغو حضوری امتحانات را داده‌اند و ارزیابی‌های پایانی را به معلمان واگذار کرده‌اند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به کشورهایی که مدارس را تا پایان سال تعطیل کرده‌اند، اشاره و بیان کرد: 19 ایالت و 3 بخش ایالات متحده تاکنون دستور یا توصیه بسته شدن مدارس را تا پایان سال تحصیلی دریافت کرده‌اند؛ پرتغال، امارات، کویت، انگلیس، پاکستان نیز جزو کشورهایی هستند که مدارس را تا پایان سال تعطیل کرده‌اند.

کریمی از احتمال تعطیلی مدارس در بسیاری از کشورهای دیگر هم خبرداد و گفت: تعطیلی مدارس در اسپانیا، ترکیه، ازبکستان، اکراین، هندو ... بسیار محتمل است و برگزاری کلاس در پاییز آینده هم در این کشورها مورد تردید است.

وی به مدارس ایتالیا اشاره کرد و افزود: کشور ایتالیا اعلام کرده است امکان برگزاری کلاس حضوری تا پایان سال تحصیلی وجود ندارد و پس از سپتامبر نیز با بررسی شرایط ممکن است بازگشایی مدارس به تدریج و مرحله‌ای صورت گیرد؛ احتمال ادامه آموزش از راه دور نیز دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در ادامه گفت: این کشورها معتقدند باید بر تقویت سیستم آموزش از راه دور تمرکز کنیم و تسهیلات و آموزش‌های لازم برای مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و والدین را فراهم کنیم، بودجه‌بندی را بازبینی کنیم و کلا همه چیز را براساس شرایط جدید تغییر دهیم تا بتوانیم از بحران با آسیب کمتری خارج شویم.

کریمی به کشورهایی که مدارس را تعطیل کرده‌اند و آموزش‌ مجازی را مدیریت می‌کنند اشاره و بیان کرد: در کشورهای ایران، قطر، فرانسه، آلمان، عراق و... علی‌رغم تعطیلی مدارس، معلمان آموزش‌های از راه دور را مدیریت می‌کنند. این کشورها مشخص نکرده‌اند که آموزش‌ها مروری باشد یا جدید و در مورد ارزیابی‌ها، تصمیم‌گیری دقیقی نشده و حتی میزان شمول آموزش‌ها هنوز برآورد نشده است.

وی با اشاره به کشورهایی که مدارس را به تدریج و به صورت پایه تحصیلی و منطقه بازگشایی کرده‌اند، اظهارکرد: در چین بجز پکن و هوبئی (استانی که شهر ووهان در آن واقع شده) که تاریخ بازگشایی آن مشخص نشده، در بقیه استان‌ها مدارس باز است یا به زودی باز خواهند شد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به وضعیت آموزشی کشورهای تایوان و ژاپن اشاره کرد و افزود: کشور تایوان پس از دو هفته تعطیلی در 6 اسفند مدارس را باز کرده است وکشور ژاپن در برخی استان‌های وضعیت سفید، سال تحصیلی جدید از هفته گذشته آغاز کرده است.

کریمی با تاکید بر این که برخی کشورها مدارس را تعطیل نکرده‌اند، بیان کرد: مدارس در کشور سنگاپور تعطیل نشده‌ است ولی از دو هفته قبل مدل ترکیبی را انتخاب کرده‌اند؛ کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، کومور، هندوراس و برخی مدارس روسیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها