رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: از ۲ هزار و ۵۳۱ مرکز نگهداری سالمندان، معلولان و معتادان، تاکنون ۴۵ مرکز به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که ۱.۷ درصد کل مراکز بهزیستی کشور را تشکیل می‌دهد.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: از ۲ هزار و ۵۳۱ مرکز نگهداری سالمندان، معلولان و معتادان، تاکنون ۴۵ مرکز به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که ۱.۷ درصد کل مراکز بهزیستی کشور را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۶۳۷۰۷

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، وحید قبادی دانا روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از میان مراکز سالمندان و معلولان، ۳۰ مرکز و مراکز سالمندان نیز از ۳۰۵ مرکز ۲۳ مرکز آلوده شده است. از ۵۵ نفری که فوت شده‌اند، ۷۱ درصد سن بالای ۷۰ سال و ۲۷ درصد سن بالای ۹۰ سال داشته‌اند.

وی ادامه داد: از ۱۰ هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست که در مراکز ما هستند، هیچ آمار فوتی نداشتیم. البته هفت مورد مثبت ابتلا به کرونا بودند که بهبود یافته‌اند.

قبادی دانا گفت: با شروع کرونا در چین، پنجم بهمن ماه اولین بخشنامه به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی که به طور شبانه روزی از سالمندان و معلولان و معتادان نگهداری می‌کنند، ابلاغ شد. خوشبختانه هیچ معلول ذهنی و هیچ سالمندی در کشور نبود که از خدمات بهداشتی و درمانی محروم باشند. در کشور ما مثل برخی کشورهای دیگر به هیچ سالمندی گفته نشده که به آنها ونتیلاتور یا آمبولانس اختصاص داده نمی‌شود.

رییس سازمان بهزیستی بیان کرد: با تلاش‌های انجام شده، مهم‌ترین حرکت سازمان بهزیستی، اقدام زودهنگام بود. همزمان در کشور چین، شیوع ویروس کرونا اعلام شده بود. بر اساس آمارهای اعلام شده، ۵.۳ احتمال ابتلای گروه‌های سالمندان و معلولان بیشتر از جمعیت عادی بوده و ۴.۸ برابر احتمال مرگ و میر این دسته بیشتر از سایر افراد است.در مورد میزان فوت در مراکز سالمندان و معلولان تا ۲۳ فروردین، ۵۵ نفر فوت کرده‌اند که ۱.۲ کل فوت شدگان کشور بر اثر کرونا را تشکیل می‌دهد. ۵۹ نفر از افرادی که در مراکز سالمندان و معلولان دچار کرونا شدند بهبود یافته‌اند.

وی افزود: ۵۷ هزار و ۶۶۱ بسته بهداشتی توسط ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل اورژانس اجتماعی برای کودکان خیابان توزیع شده است. برای معتادان متجاهر نیز طرح جمع آوری این افراد به تعویق افتاد و برای کاهش آسیب در محل‌های پرخطر، با ۲۵۸ تیم مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را به این افراد دادیم. ۴۳۴ نفر از معتادان متجاهر به مراکز درمانی کشور ارجاع شدند.

رییس سازمان بهزیستی بیان کرد: مراکزی که آلوده شده بودند به خاطر تردد پرسنل این اتفاق افتاده بود. در نتیجه حضور پرسنل به صورت داوطلبی لغو شده و از پرسنل تمام وقت استفاده شد.

مقایسه تماس‌ها با اورژانس ۱۲۳ در دو بازه زمانی

قبادی دانا اظهار کرد: در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ با اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ تماس‌های اورژانس اجتماعی مقایسه شده است. ابراز نگرانی درباره رفتار با کودکان ۱۷ هزارم درصد در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ بوده که در بازه زمانی دوم به ۲۶ هزارم درصد رسیده است.

وی ادامه داد: تماس‌ها در مورد ابزار نارضایتی رفتار همسر در بازه زمانی اول ۲ هزارم درصد بوده که در بازه زمانی دوم به ۶ هزارم درصد رسیده است. در مورد تماس‌ها در زمینه اقدام به خودکشی نیز در استان تهران یک هزارم درصد در بازه زمانی اول بوده که به چهار هزارم درصد در بازه زمانی دوم رسیده است. این موارد در مقیاس صد هزار نفر جمعیت تنظیم شده است.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: سامانه وزارت بهداشت نیز یک پیامک در مورد اورژانس ۱۲۳ ارسال کرد که یک پیش زمینه برای مردم جهت آشنایی با خدمات اورژانس ۱۲۳ محسوب می‌شود.

خشونت‌های خانگی در زمان شیوع کرونا

قبادی دانا در پاسخ به سوالی درباره افزایش خشونت‌های خانگی اظهار کرد: این‌که تعداد تماس‌های تلفنی با یک سامانه روان شناسی افزایش یافته باشد به معنی افزایش اختلالات روان شناختی نیست. در مورد سامانه ۱۴۸۰ بسیاری از افراد از وجود این سامانه اطلاع نداشتند و بعد از این‌که وزیر رفاه وجود این سامانه را توییت کرد و سازمان بهزیستی خط ویژه برای کرونا در آن ایجاد کرد، تعداد تماس‌های تلفنی با این سامانه تقریبا سه برابر شد.

وی ادامه داد: بر اساس شواهد و قراین می‌توان در مورد پرسشنامه ای صحبت کرد که در سامانه خود ارزیابی روان شناختی بحران کرونا استفاده شده و جمعیت هدف ۲۰ هزار و ۹۹۰ نفر وارد سامانه شده و اطلاعات را ثبت کرده‌اند. بر اساس این پرسش‌نامه علائم افسردگی و اختلال بررسی می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی گفت: برای این ۲۰ هزار و ۹۹۰ نفر که به سامانه مراجعه و علائم خود را ثبت کردند، ۲۰.۵ درصد علائم شدید یا متوسط داشتند که یعنی باید وضعیت آنها بررسی شود.

معرفی سامانه ۱۲۳ به ۸۰ میلیون ایرانی

وی افزود: سامانه ۱۲۳ نیز روز جمعه به مردم اطلاع رسانی شد. معرفی این سامانه به این شکل در طول ۲۰ سال فعالیت بی سابقه بوده و ۸۰ میلیون شهروند ایرانی با این سامانه آشنا شدند. با این حال ۱۱ هزار و ۸۵۲ تماس با این سامانه انجام شد که ۳۰ درصد آن غیرمرتبط بوده است. البته ۲.۲ درصد تماس‌ها منجر به مداخله اورژانس اجتماعی شده است.

کمک ها جهت تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده

رییس سازمان بهزیستی گفت: در سوم اسفند ماه سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر ۳۰ هزار تومان به منظور تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک روی کارت بانکی مراکز نگهداری از افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند شارژ شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می‌شود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.

قبادی دانا افزود: به منظور پیشگیری و گسترش ویروس کرونا، طبق بخشنامه‌های اولیه هرگونه ملاقات از مراکز معلولان و سالمندان ممنوع اعلام و قرنطینه هر مرکز آغاز شد و به همه مراکز توصیه شد تا از پرسنل ثابت و تمام وقت استفاده کنند و از همکاری با پرسنل داوطلب حتی المقدور جلوگیری شود.

وی دانا ادامه داد: تاکنون با وجود همه تمهیدات اتخاذ شده از بین ۸۷۵ مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان، حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس شدند و خوشبختانه مراکز ۱۶ استان فعلا آلوده به این ویروس نشده‌اند.

کمک به خانوارهای دارای معلول

رییس سازمان بهزیستی اظهار کرد: در هفته اول فروردین ماه امسال نیز با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت یعنی خانوارهایی که دارای معلولان با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آنها شارژ شد.

اقدامات انجام شده برای کودکان کار و افراد بی خانمان

قبادی دانا گفت: تیم‌های اورژانس اجتماعی در ارتباط با کودکان کار و افراد بی خانمان در زمینه اطلاع رسانی برای وجود ویروس کرونا اقداماتی انجام داده و همزمان اقلام ضد عفونی کننده و دستکش و ماسک هم در اختیار این افراد قرار گرفته است. جمع آوری این افراد در یک مرکز به صورت تجمعی می‌تواند باعث بروز مشکل شدیدی برای این افراد شود. زیرا فاصله گذاری اجتماعی یکی از اصولی است که باید این روزها به آن عمل کنیم.

وی افزود: گزارشی که از فرانسه اعلام شده بود نشان می‌داد که در دوم آپریل ۲۳ درصد فوتی‌های این کشور از خانه‌های سالمندان بوده است. ما امکانات خیلی بیشتری نسبت به آنها نداریم، اما قرنطینه و ایزوله مراکز سالمندان و معلولان با تاخیر انجام شده است.

فوت 2 نفر از کارکنان بهزیستی به علت کرونا

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درباره آسیب به پرسنل اظهار کرد: تمام افرادی که در مداخلات حاضر شدند به گان و ماسک و دستکش مجهز شده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند. تاکنون فقط یکی از همکاران ما ۱۵ روز بعد از آخرین حضور در محل کار به علت کرونا فوت کرد و یک مورد نیز در یکی از استان‌ها اتفاق افتاده است.

وی افزود: سوم اسفند ماه مواد ضد عفونی کننده در تمام اداره‌های بهزیستی در کشور قرار داده شد.

جمع آوری معتادان متجاهر فعلا اجرایی نیست

قبادی دانا گفت: با توجه به این‌که محدودیت‌هایی برای تجمع این افراد در یک مرکز وجود دارد، از پذیرش مورد جدید در همه مراکز جلوگیری شده است. اگر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد ملی مقابله با کرونا این باشد که طرح جمع آوری اجرایی شود، می‌توانیم این کار را آغاز کنیم و افراد را قبل از ورود به کمپ‌ها تحت تست قرار بدهیم تا مطمئن شویم که مبتلا به ویروس کرونا نیستند.

مادران شاغلی که فرزند ۱۰ ساله یا کوچک‌تر دارند در خانه بمانند

وی بیان کرد: آنچه پیش از شروع تعطیلی‌ها وجود داشت به این شکل بود که مادرانی که فرزند ۱۰ ساله یا کوچک‌تر دارند در منزل بمانند و نفرات جایگزین به جای آنها در محل کار حاضر شوند. توصیه ما این است که کارکنانی که کودک خود را قبلا در مهد کودک نگهداری می‌کردند در خانه بمانند.

قبادی دانا افزود: مهد کودک یکی از محل‌های تجمع بوده و میزان بروز ویروس کرونا در این محل‌ها بالاست.

مشکلات کرونا برای ناشنوایان

رییس سازمان بهزیستی درباره مشکلات ویروس کرونا برای ناشنوایان اظهار کرد: در مورد افراد ناشنوا که از نعمت شنوایی محروم هستند، طبق مطالعات میزان ابتلای آنها به ویروس کرونا خیلی تفاوت معنی داری نسبت به سایر افراد نداشته است. البته در نابینایان مواجه بیشتری ممکن است وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در مورد آموزش راه‌های پیشگیری و کنترل و پر کردن اوقات فراغت تلاش کردیم از رسانه‌های دیداری مثل صداوسیما استفاده کنیم. همچنین از استانداران خواستیم شرایطی فراهم شود که ماسک‌های شفاف تولید شود تا این افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند استفاده کنند. زیرا وقتی کسی ماسک می‌زند، امکان لب خوانی برای ناشنوایان وجود ندارد و در نتیجه افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند باید از ماسک‌هایی استفاده کنند که در قسمت دهان شفاف باشد.

کاشت حلزون زمان طلایی دارد

قبادی دانا درباره کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا گفت: با توجه به اینکه زمان طلایی برای کاشت حلزون وجود دارد و اگر این بازه زمانی در نظر گرفته نشود ممکن است مشکلاتی برای این کودکان اتفاق بیفتد. در نتیجه باید در اسرع وقت این کار برای این کودکان انجام شود. البته عمل‌های اورژانسی برای این کودکان در حال انجام است.

وی افزود: کمک هزینه‌ها برای این کودکان برقرار است و تسهیلات هیات امنای ارزی وزارت بهداشت هم برای این افراد انجام می‌شود. این عمل جراحی «های تک» و بسیار هزینه بر بوده و هزینه آن بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است و بسیاری از کشورها امکان اجرای آن را ندارند. در ایران با همت هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد این کار در حال انجام است.

وزارت بهداشت تمام مراکز بهزیستی را تست کند

قبادی دانا گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که تمام مراکز و پرسنل ما را مورد تست قرار بدهند. البته این کار در برخی مراکز انجام شده و به طور مثال در یکی از مراکز برای ۵۵۰ مددجو این تست توسط یکی از خیرین انجام شد که ۲۰ مورد مثبت شناسایی شدند.

هزینه بهزیستی برای معتادان

رییس سازمان بهزیستی گفت: کل بودجه‌ای که سازمان بهزیستی از ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش آسیب معتادان دریافت کرده ۴.۵ میلیارد تومان بوده که معادل همین مبلغ توسط سازمان اختصاص یافته و در مجموع ۹ میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آسیب و آموزش این افراد اختصاص یافته است.

وی افزود: ۲۵۸ مرکز کاهش آسیب ما در سراسر کشور و ون‌ها و تیم‌های سیار در ۳ هزار و ۲۶۹ نقطه پرخطر یا پاتوق یا تجمع این افراد حضور پیدا کرده و آموزش‌ها ارائه شده و ماسک و لوازمی مثل دستکش و مواد ضد عفونی برای آنها تهیه شده است.

رییس سازمان بهزیستی گفت: برای مراکز اقامتی نیز در هفته اول فروردین ماه ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و با سرانه ۵ میلیون تومان برای هر مرکز داده شده که تدابیر لازم برای کرونا در نظر گرفته شود. در سوم اسفند ماه نیز برای هر مرکز مبلغ ۷۰۰ هزار تومان شارژ شد. در نتیجه همه مراکز اقامتی معتادان که بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز هستند مبلغ ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند و مبلغ ۹ میلیارد تومان فقط مربوط به معتادان بی خانمان و کارتن خواب بوده است.

شهید در نظر گرفتن کادر بهزیستی

قبادی دانا گفت: پرسنل بهزیستی که در زمان خدمت و در مراکز دچار ویروس کرونا شده یا فوت می‌کنند درخواست کردیم که مثل کادر درمان در نظر گرفته شده و شهید محسوب شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها